بیجاشدگان ولایات هلمند و غزنی در انتظار کمک‌های جامعه بین‌المللی

© Sputnik / JAKبیجاشدگان ولایات هلمند و غزنی در انتظار کمک‌های جامعه بین‌المللی
بیجاشدگان ولایات هلمند و غزنی در انتظار کمک‌های جامعه بین‌المللی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگ های اخیر در ولایات هلمند و غزنی پای ده‌ها خانواده را به کابل کشانیده اند، اما تاکنون این خانواده‌ها هیچ کمکی از جانب حکومت دریافت نکرده اند.

دوست محمد، یک تن از باشندگان شهر کابل که از یک سال به این طرف از ولایت هلمند آواره شده است، می‌گوید:

"نام من دوست محمد باشنده اصلی ولسوالی سنگین ولایت هلمند هستم و بخاطری اینجا آمدیم که در منطقه ما جنگ زیاد بود و هیچگونه امنیتی نداشتیم ولی از مدت یک سالی که اینجا آمده ایم تا هنوز نه کلینیک داریم و نه سرپناهی تنها یک اتاقی به معلمی داده اند که حتی اطفال ما نام خود را هم نوشته نمی‌توانند، خوب است معلمین گله نداریم اینها فقط برای گرفتن حقوق خود اینجا میایند ولی آنچه کمک های که بنام بیجا شدگان و مهاجرین صورت می‌گیرد تا هنوز ما ندیده ایم که کسی برای ما گفته باشد که این برای شما است."

دوست محمد از جامعه خواست تا کمک‌های شان را بطور مستقیم به بیجا شدگان بسپارند.

وی گفت: "ما صداهای از رئیس جمهور را داریم که به ما وعده سپرده است هر زمانیکه کمک ها در کابل توزیع شود، شما اولین افرادی خواهید بود که این کمک ها را بدست می آورید ولی تا کنون نه کمک خوراکی به ما رسید و نه پوشاک".

سپوژمی دختر خورد سال ۹ ساله است  که در هفته گذشته عکس هایش هنگام قدم زدن با پاهای برهنه در سرمای زمستان در فضای مجازی منتشر شده بود و یکی از عکس‌های وی به عنوان عکس هفته از طریق خبرگزاری اسپوتنیک نیز انتخاب  شده بود چنین می‌گوید: " در خانه چری (وسیله گرم‌کن) نداریم و منبوت ندارم به همین خاطر بوت های پدرم را میپوشم و در این خیمه زندگی می‌کنیم".

نبی، باشندۀ اصلی شهر غزنی است که پنج روز پیش به دلیل جنگ‌ها آواره شده و به کابل آمده است. او در کنار خانوادۀ خود در یکی از خیمه‌های که قبلاً خویشاوندانش زندگی میکردند جاگزین شده است اما برای خوردن هیچ چیزی ندارند.

وی درمورد وضعیت فعلی زندگی‌اش چنین حکایت می‌کند: "در منطقه ما در غزنی جنگ‌ها زیاد بود. ما از خانه‌های خود بیرون شده نمی‌توانستیم، من اینجا آمده‌ام هیچ غذایی برای خوردن نداریم هیچ موادی برای سوختاندن و گرم کردن این اتاق نداریم، جز پلاستیک و پارچه‌های تکه چیزی نیست برای گرم ساختن اتاق و این چت (سقف اتاق) را شما ببنید که همین حالا از آن آب می‌چکد".

این در حالیست که گفته می‌شود جامعه جهانی مبلغ هنگفتی را به هدف کمک به بیجا شدگان افغان به حکومت افغانستان کمک نموده است، اما بیجا شدگان از عدم توزیع عادلانه این کمک‌ها شکایت دارند.

احمد سعیدی، کارشناس امور سیاسی هفته گذشته از جامعه جهانی به صورت جدی تقاضا کرد تا هیچگونه کمکی را به حکومت افغانستان ننمایند زیرا سران حکومت فاسد هستند و هیچگاهی این کمک‌ها را به مستحقین آن نمی‌پردازند و یا اگر کمک میکنند باید با حضور نمایندگان همان کشورها این کمک‌ها صورت بگیرد.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала