نام های کسانی که در قتل مردم هنگام کودتا در اوکراین دست داشتند افشا شد

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر نام های کسانی که در قتل مردم هنگام کودتا در اوکراین دست داشتند افشا شد
نام های کسانی که در قتل مردم هنگام کودتا در اوکراین دست داشتند افشا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به تیراندازان امر آتشباری بر جمیعت داده بودند، تا آن را خشمگین نماید و تقویت بحران سیاسی در اوکراین تحریک کنند.

در تاریخ 20 فبروری سال 2014 در میدان کییف اشخاص ناشناس به تیراندازی دست زدند که در نتیجه 53 نفر — 49 اعتراض کننده و چهار کارمند ارگان های امنیتی —  کشته شدند. رهبران اپوزیسیون و نمایندگان ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپایی فوراً «رژيم یانوکوویچ» را متهم نمودند. باوجود این همه تحقیقات رسمی با بنبست مواجه شد: جنایتکاران تا به امروز پیدا نشده اند. خبرنگاز خبرگزاری «سپوتنیک» با تیراندازان احتمالی ملاقات نموده اند. آنها اتباع گرجستان می باشند. آنها میگویند که اوامر را به آنها رهبران میدان (کودتا در اوکراین) میدادند. برعلاوه — هدایت مستقیم تیراندازی نه تنها بر پولیسان، بلکه بر خود اعتراض کنندگان وجود داشت، تا جمیعت را خشمگین سازد و بحران سیاسی را تحریک نماید.

راجع به اینکه در تیراندازی در میدان تیراندازان گرجستانی دخیل می باشند، اولتر از همه جنرال تریستان تسیتیلاشویلی، قوماندان سابق قطعه ممتاز اردوی گرجستان «اوازا»، اعلام داشته بود.

تسیتیلاشویلی در ابخازیا جنگیده و در فعالیت های محاربوی در اگست سال 2008 هنگام «جنگ پنج روزه» شرکت داشت. ولی بعداً به دشمن شخصی میخائیل ساکاشویلی مبدل گشت که سعی نمود مسوولیت شکست خود را بردوش نظامیان بیندازد.

© Sputnik / Stringerژنرال تریستان تسیتلاشویلی
ژنرال تریستان تسیتلاشویلی - اسپوتنیک افغانستان
ژنرال تریستان تسیتلاشویلی

تسیتیلاشویلی به خبرگزاری «سپوتنیک» معلومات داد:«راجع به اینکه در میدان اتباع گرجستان وجود داشتند و آنها را بطور خاص به تیراندازی هدایت میکردند، من قبلاً در سال 2014 میدانستم. بخش از آنها — مادونان من در اردوی گرجستان بودند. برخی هنوز در خاک اوکراین قرار دارند و در فعالیت های محاربوی شرکت می ورزند. دیگران برگشتند. آنها مدت زمان طولانی از صحبت کردن هراس داشتند. و حالا نیز می ترسند! آنها را به سادگی به مثابه شاهدان غیرضروری از بین برده میتوانند».

«در بین مردم ما را بنام قطعه خاص یاد میکردند»

یکی از آنهایی که جنرال تسیتیلاشویلی یاداوری نمود — کوبا نیرگادزی نظامی حرفوی اردوی گرجستان می باشد. در سال های 2003 — 2004 در یک عده عملیات ویژه در منطقه ایرگینیتی شرکت ورزیده بود که بین گرجستان و اسیتیای جنوبی قرار دارد.

در سال 2006 او از قطعات فعال به رتبه بریدمن استعفا داد و بعد از مدت زمان، تحت حمایت ماموکا مامولاشویلی، در اداره امنیت وزارت دفاع گرجستان شروع بکار نمود. حالا مامولاشویلی به صفت قوماندان لژیون نامنهاد گرجستانی ایفای وظیفه مینماید که در عملیات جنگی در شرق اوکراین به طرفدارای از مقامات رسمی کییف شرکت دارد.

نیرگادزی اعتراف میکند:«ما رسماً منجمله مصروف کار حفاظت میتنگ های برگزارشده در تفلیس بودیم، تا برخوردها بین طرفداران و مخالفان ساکاشویلی وجود نداشته باشند. در واقع به ما وظیفه سرکوب میتنگ های اپوزیسیون میدادند، ما باید بر اعضای اپوزیسیون نظارت میکردیم».

این افسر اسبق میگوید:«در صورت ضرورت کارمندان اداره ما به امر قوماندان رهبران اپوزیسیون را لت و کوب میکردند. قاعدتاً، چنین فعالیت ها را ما در نقاب ها انجام میدادیم. ما را در بین مردم بنام «قطعه خاص» (Sonderkommando) یاد میکردند. معمولاً کارمندان اداره محل کار خود و اینکه مصروف چه کار هستند، پنهان میکردند». اجنتان به بخش های «ده نفری» تقسیم میشدند. نیرگادزی یکی از ده نفر بود. اشخاص دیگر «ده نفری» معلوم به او — گیورگی سارالادزی، میراب کیکابیدزی و داوید ماکیاشویلی می باشند.

کوبا در صحبت با  خبرگزاری «سپوتنیک» برخی «پرداخت ها» یاداوری نمود. بطور مثال، به خاطر لت و کوب نمودن نماینده پارلمانی اپوزیسیون به آنها یک هزار دالر امریکایی می پرداختند.

© Sputnik / Stringerکوبا نیرگادزه
کوبا نیرگادزه - اسپوتنیک افغانستان
کوبا نیرگادزه

در دسمبر سال 2013 مامولاشویلی «ده نفری ها» را در جلسه مشورتی گردهم آورد و وظیفه «رفتن عاجل به اوکراین برای کمک به اعتراض کنندگان» مطرح ساخت. به گروپ نیرگادزی 10 هزار دالر تخصیص داده شد. پنجاه هزار دیگر را بعد از بازگشت از سفر خدمتی وعده دادند. خود را با پاسپورت های اشخاص دیگر رساندند. شخص نیرگادزی پاسپورت بنام گیورگی کاروساندزی (متولد سال 1977) داشت.

در کییف گروپ در خیابان اوشانسکی جابجا گردید. و آنها هر روز — مانند رفتن به کار — به میدان می رفتند. افسر میگوید:«به ما وظیفه نظازت بر نظم سپردند، تا مشروب نوشی وجود نداشته باشد، دسپلین حفظ شود و محرکین حکومتی را تثبیت نمائیم».

نیرگادزی سال نو را در مهمانخانه «اوکراین» تجلیل نمود که از طرف اعتراض کنندگان کنترول میشد.

یک نظامی اسبق دیگر گرجی که در اوج ناآرامی ها وارد کییف گردید — الکساندر ریوازیشویلی می باشد. او بعد از خدمت در اردو در گرجستان یکی از فعالین سازمان طرفدران ساکاشویلی بنام «زون آزاد» بود. به گفته شخص خودش، «در صفوف اپوزیسیون نفوذ میکرد، دست به زدو خورد و تحریکات می زد». رهبری سازمان را کوبا خابازی بر عهده داشت که ریوازیشویلی با مامولاشویلی آشنا ساخت. او به تخصص نظامی شخص مستعفی علاقمندی داشت: او در اردو تیرزن بود.

در اواسط فبروری ریوازیشویلی، خابازی و چهار پیرو دیگر «زون آزاد» به کییف در پرواز کمپنی МАУ پرواز نمودند. آنها را در خیابان وزدوخوفلوتسکایا جابجا نمودند و بعداً به کانسرواتوری که اپوزیسیون اشغال کرده بود، منتقل ساختند.

«سلاح را سرگی پاشینسکی آورد»

© Sputnik / Mikhail Markiv /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی پاشینسکی
سرگی پاشینسکی - اسپوتنیک افغانستان
سرگی پاشینسکی

نیرگادزی میگوید:« در تاریخ چهارده یا 15 فبروری سرگروپ ها — من، کیکابیدزی، ماکیاشویلی، سارالیدزی، اسامی دیگران را به خاطر ندارم، — در طبقه سوم مهمانخانه «اوکراین» در اتاق جداگانه جمع نمودند. در آنجا پاروبی (اندری پاروبی، سیاستمدار افراطی راستگرای اوکراین، در دوران ناآرامی ها در کییف «قوماندان میدان»، از سال 2016 سنگوی شورای عالی) و پاشینسکی (سرگی پاشینسکی، سیاستمدار و متشبث جنجالی اوکراینی و نماینده مردمی اوکراین) حضور داشتند. پاروبی در برابر ما سخنرانی کرد:«باید به ملت برادر کمک کرد و به زودی ما ماموریت خواهیم داشت». ولی هیچگونه تدقیق صورت نه گرفت. من در این وقت نزد اعتراض کنندگان سلاح دیدم: تفنگ های شکاری و تفنگچه ها».

در ملاقات همچنان شخصی بنام کریستوفیر براین نیز حضور داشت که به مثابه نظامی اسبق امریکایی معرفی کردند.

نیرگادزی در ادامه گفت:«شام 19 فبروری به مهمانخانه یکبار دیگر سرگی پاشینسکی و چند جوان ناشناس با بکس های بزرگ وارد شدند. آنها کارابین های SKS، ماشیندار کلاشنیکوف با مرمی های 62،7 ملی متری و یک تفنگ SVD و کارابین ساخت خارجی را آوردند. پاشینسکی به ما توضیح کرد که سلاح «برای دفاع» ضرور خواهد بود، ولی به سوال من، در برابر کی باید از خود دفاع کرد، جواب نه داد و از اتاق برآمد».

آنگاه بین نیرگادزی و ماموآشویلی گفتگو صورت گرفت. ماموآشویلی راجع به «وظیفه ویژه» و این صحبت میکرد که «باید در میدان بی نظمی ایجاد نمود و سلاح را بر همه اهداف، اعتراض کنندگان و پولیس استعمال کرد — تفاوت ندارد». پراداخت پول را به خاطر ماموریت خدمتی فقط بعد از اجرای «ماموریت» وعده میداد.

طوریکه ریوازیشیولی معلومات میدهد، در همان روز سلاح را به کانسرواتوری هم آوردند:« ماموآشویلی، سارالیدزی و تقریباً ده نفر دیگر آمدند، دیگران را من نمی شناسم». آنها بعداً رفتند. بعد از مدت زمان پاشینسکی و چند نفر دیگر به اتاق بکس های حاوی سلاح آوردند. عمدتاً کارابین های  SKS. خود پاشینسکی ماشیندار کلاشنیکوف با قنداق بازشونده در دست داشت».

در جمله حاضرین ولادیمیر پاراسیوک — رهبر یکی از دسته های «صدنفری» میدان و بعداً قوماندان تولی چهارم کندک «دنیپر» و نماینده مردمی اوکراین، نیز موجود بود.

ریوازیشیولی افزود:«پاشینسکی از من خواهش کرد که در مورد انتخاب مواضع برای تیراندازی کمک نمایم. گفت که شب ممکن «بیرکوت» بر کانسرواتوری هجوم آورد و مردم موجود در انجا را پراگنده سازد».

ریوازیشیولی میگوید:«شب، حوالی ساعت چهار یا پنج صبح، من صدای شلیک شنیدم و طوریکه من تصور کردم، از جانب قصر اکتوبر. پاشینسکی از جای خود برخاست، مخابره را گرفت و فریاد زد، تا تیراندازی را قطع کنند و هنوز وقت آن فرا نه رسیده است. تیراندازی بلافاصله متوقف شد. تقریباً در ساعت 7:30 صبح (ممکن، دیرتر) پاشینسکی به همه امر آماده باش و گشودن آتش داد. دو- سه بار باید تیراندازی کرد و بعداً جای خود را باید بلافاصله تعویض نمود. تیراندازی تقریباً 10-15 دقیقه جریان داشت. بعد از این به ما در مورد دورانداختن سلاح و ترک کردن عمارت امر کرد».

© Sputnik / Stringerالکساندر ریوازیشیولی
الکساندر ریوازیشیولی - اسپوتنیک افغانستان
الکساندر ریوازیشیولی

او بعداً به میدان بازگشت. شنید که مردم خشمگین شده، یک عده عقیده داشتند که «بیرکوت» تیراندازی کرده. دیگران، برخلاف، فکر میکردند که آتش را مردم خود ما — اعتراض کنندگان — گشوده اند. ریوازیشیولی قصه را چنین خاتمه بخشید:«من فهمیدم: این شاید بد تمام شود، من در قصه بد گیرماندم، مرا ممکن مستقیماً در همینجا تیرباران کنند، اگر همه چیز را بفهمند. رفتم، در میدان می گشتم. بعداً تصمصیم گرفتم که باید پرواز کنم. تاکسی گرفتم و به میدان هوایی رفتم».

نیرگادزی میگوید:«صبح وقت 20 فبروری، تقریباً ساعت هشت، من صدای تیراندازی از جانب کانسرواتوری شنیدم. بعد از سه- چهار دقیقه گروپ ماموآشویلی از کلکین مهمانخانه «اوکراین»، از طبقه سوم، آتش گشود. دو دو فیر میکرد. بعد از تیراندازی به اتاق دیگر می رفت و باز فیر میکرد. زمانیکه همه چیز خاتمه یافت، به ما گفتند که برویم. در همان روز ما یکجا با بیژو به تفلیس پرواز کردیم».

افسر اسبق اردوی گرجستان پول های وعده داده شده دریافت نکرد. امروز او از انتقام جویی از طرف «همکاران» سابق هراس دارد.

***

کوبا نیرگادزی و الکساندر ریوازیشویلی آماده اند سخنان شان را در محکمه اوکراین تائید کنند. در اختیار مدیریت مسوول خبرگزاری «سپوتنیک» نقل شاهدی رسمی قرار دارد که آنها به وکلای مدافع الکساندر گوروشینسکی و ستیفان ریشکو داده اند که در محکمه منطقه سویاتینسکی کییف از منافع کارمندان اسبق قطعه خاص «بیرکوت» دفاع میکنند. همچنان در اختیار خبرگزاری «سپوتنیک» کاپی تکت های هوایی قرار دارد که پرواز نیرگادزی و ریوازیشویلی را به کییف هنگام حوادث در میدان تائید میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала