هزینه جنگ افغانستان برای مردم امریکا

© AP Photo / David Guttenfelderهزینه جنگ افغانستان برای مردم امریکا
هزینه جنگ افغانستان برای مردم امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
۱۷ سال پیش امریکا در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر عملیات «صلح پایدار» را در افغانستان آغاز کرد. جنگ افغانستان، طولانی ترین جنگی است که امریکا وارد آن شده است.

در اوایل فبروری سال روان پناتگون اعلام کرد که جنگ افغانستان سالانه ۴۵ میلیارد دالر برای مالیه دهندگان امریکایی هزینه دارد.

رندال شریور، مسئول بخش آسیا وزارت دفاع امریکا در جریان سخرانی خود در کمیته روابط خارجی سنای امریکا  گفت که هزینه جنگ در سال ۲۰۱۸ در افغانستان حدود ۴۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته وی این هزینه ۴۵ میلیارد دالری شامل کمک سالانه پنج میلیارد دالری به نیروهای امنیتی افغان و ۱۳ میلیارد دالر مصرف نیروهای امریکایی در داخل افغانستان میباشد. پول متباقی بیشتر صرف حمایت لوژیستیکی از ماموریت افغانستان میشود.

امریکا در حالی از اختصاص یک مقدار پول مشخص برای جنگ نیروهای امریکایی در افغانستان سخن میگوید که پنتاگون مدعی است از سال ۲۰۰۱ میلادی (آغاز عملیات امریکا در افغانستان)٬ امریکا در جنگ افغانستان حدود ۶۸۰ ملیارد دالر هزینه کرده است.

با وجود اینکه مخارج کنونی جنگ افغانستان پائین تر از سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ مباشد، هزینه بالای جنگ افغانستان انتقادهای سناتوران امریکایی را برانگیخت.

به طور مثال راند پاول، سناتور جمهوریخواه از ایالت کنتاکی گفت که امریکا تا به حال ده ها میلیارد دالر را به «گودال» انداخته است ولی وضعیت افغانستان هیچ تغییری نکرده است.

از سوی دیگر مقامات افغان و کار شناسان نظامی کشور این رقم را یک رقم مبالغه آمیز میدانند و تاکید دارند که امریکا برای افغانستان کاری نکرده و اگر این پول مصرف هم شده خرچ نیروهای امریکایی و متحدین آن شده است.

به گفته کارشناسان نظامی مصرف یک عسکر امریکایی در افغانستان چند مرتبه بلند تر از مصرف یک نظامی افغان است در حالیکه بار اصلی جنگ علیه هراس افگنی را نظامیان افغان به دوش میکشند.

به هر حال، ما خواستیم مخارج سالانه جنگ امریکا در افغانستان را با هزینه پروژه های ملی و بین المللی مقایسه کنیم.

پروژه تاپی

پروژه تاپی — پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هند است. در اواخر سال ۲۰۱۵ اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، قربان قلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان، نواز شریف نخست‌ وزیر پاکستان و محمد حامد انصاری معاون رئیس ‌جمهور هند کار پروژه گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (TAPI) را افتتاح کردند.

این پایپ لاین ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در سال خواهد داشت.

این پروژه برعلاوه اینکه کمبود انرژی کشورهای آسیای جنوبی را رفع میکند، سبب کاهش تنشها بین کشورهای عضو این پروژه خواهد شد. طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای حمایت خود را از این پروژه اعلام کردند.

پروژه تاپی افغانستان را به دهلیز مهم اقتصادی و تجاری مبدل و برای هزاران نفر زمینه کار را فراهم خواهد کرد.

هزینه پروژه تاپی ۷،۴ میلیارد دالر امریکایی برآورد شده است، پس از تکمیل این پروژه افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از بابت حق ترانزیت درآمد بدست خواهد آورد. 

پروژه جریان شمالی ۲

«جریان شمالی ۲» نام جدید ترین پروژه خط لوله گازی است که به منظور انتقال گاز روسیه به اروپا طراحی شده است. این پروژه — شبکه خط لوله گازی است که از طریق دریای بالتیک روسیه را به اروپا متصل میکند و پاسخگوی تقاضای موجود در اروپا است.

در این پروژه علاوه بر شرکت «گازپروم» روسیه، ۵ شرکت بزرگ انرژی اروپا نیز سهیم اند.

مسئولین شرکت گازپزوم اعلام کردند که تمام قراردادهای ساخت پایپ لاین «جریان شمالی ۲» امضا شده اند.

بر اساس پلان احداث پروژه «جریان شمالی ۲» باید در سال ۲۰۱۸ آغاز و در اواخر ۲۰۱۹ به اتمام برسد. این پروژه ۹،۵ میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

ساخت دیوار مرزی امریکا با مکسیکو

احداث دیوار در امتداد مرز مشترک امریکا و مکسیکو برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی یکی از وعده های مهم انتخاباتی ترامپ بوده است. وی همچنین وعده داد که دولت مکسیکو هزینه ساخت این دیوار را به واشنگتن پرداخت خواهد کرد، اما مقامات مکسیکو به طور مکرر آن را رد کرده اند.

این دیوار ۱۶۰۹ کیلومتر طول و ۹ متر ارتفاع خواهد داشت.

رئیس جمهور ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود هزینه ساخت این دیوار را ۱۲ میلیارد دالر اعلام کرده بود.

این در حالی است که دموکراتها معتقد اند که اجرای این پروژه ۶۶ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت. از سوی دیگر اینستیتوت سیاست مهاجرت ایالات متحده امریکا هزینه این پروژه را ۲۵ میلیارد دالر برآورد کرده است.

نتایج یک نظرسنجی که از سوی اسوشیتیت پرس انجام شده بود نمایانگر آن است که اکثر مردم امریکا (۵۸٪) مخالف ساخت دیوار مرزی امریکا با مکسیکو و تنها ۲۸٪ مردم امریکا از این اقدام ترامپ حمایت میکنند.

اگر فرایند ساخت دیوار به پایان برسد، نیمی از مرز های امریکا با مکسیکو تا سال ۲۰۲۷ بوسیله دیوار یا با موانعی دیگر بسته میشوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала