کابلوف: هدف امریکا در افغانستان تحریک نیروها علیه روسیه، چین و ایران است

© Sputnik / Zuhal Sarhadکابلوف: هدف امریکا در افغانستان تحریک نیروهای علیه روسیه، چین و ایران است
کابلوف: هدف امریکا در افغانستان تحریک نیروهای علیه روسیه، چین و ایران است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رییس جمهور پوتین در افغانستان در گفتگوی ویژه با اسپوتنیک از اهداف امریکا در این کشور پرده برداشت.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان و مدیر دیپارتمنت دوم آسیای وزارت خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری Sputnik بر نتایج دومین ملاقات پروسه کابل تبصره نمود و راجع به انتخابات آینده پارلمانی در افغانستان، اهداف حقیقی امریکا در این کشور، مشکل مبارزه با تولید مواد مخدر و افراد مسلح داعش، خاموشی در باره حقایق پروازهای هلیکوپترهای ناشناخته شده معلومات داد و همچنان در رابطه با دورنمای همکاری نظامی — تخنیکی مسکو و کابل در شرایط تسلیح مجدد اردوی افغان توسط ایالات متحده اظهار نظر نمود.

 

 اسپوتنیک: در کابل در روزهای اخیر ملاقات «پروسه کابل» خاتمه یافت. در آن حکومت افغانستان پیشنهاد راجع به صلح با جنبش «طالبان» ارایه کرد که شرکت کنندگان دیگر کنفرانس از آن حمایت نمودند. شما دورنمای ابتکار حکومت افغانستان را چگونه ارزیابی میکنید؟ جنبش «طالبان» نسبت به آن چگونه واکنش نشان داد؟

کابلوف: «پروسه کابل» را به مثابه یکی از عناصر در جستجوی حل کلکتیفی حل و فصل مشکل افغانستان بررسی می‌کنیم. به طالبان سیگنال راجع به حمایت بین المللی از دستیابی بر حل منازعه داخلی در افغانستان از طریق دیالوگ سیاسی با حکومت افغانستان ارسال شده بود.

طالبان، ضمن تاکید بر مذاکرات مستقیم با ایالات متحده، ملاقات اخیر «پروسه کابل» در پایتخت افغانستان را نادیده گرفتند.

با تاسف، موجودیت تعداد زیادی چارچوب های بین المللی در باره مسأله افغانستان به جلب طالبان به مذاکرات صلح بطور قابل ملاحظه مساعدت نمی کند. به این ارتباط چارچوب مشوره های مسکو را که در اوایل سال 2017 راه اندازی شده بود به مثابه میدان مناسب برای پیشبرد مذاکرات مستقیم در باره مساعدت به آشتی ملی و راه اندازی دیالوگ سازنده بین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و جنبش طالبان بررسی میکنیم.

 

اسپوتنیک: در اواخر مارچ در تاشکند ملاقات وزاری خارجه یک عده دول در باره افغانستان برگزار میگردد: آیا روسیه در این کنفرانس شرکت خواهد کرد یا خیر؟ به کدام سطح در آن حضور خواهد داشت؟

کابلوف: روسیه در کنفرانس بین المللی در باره افغانستان که در روزهای 26 — 27 مارچ سال روان در تاشکند صورت خواهد گرفت، به سطح وزیر خارجه س. و. لاوروف حضور خواهد داشت.


اسپوتنیک: امسال باید در افغانستان انتخابات پارلمانی (7 جولای سال 2018) برگزار گردند که قبل از این بارها به تعویق انداخته شده بودند. آیا میتوان به تعویق انداختن نوبتی رای گیری، با درنظرداشت اوضاع امنیتی در کشور، انتظار داشت؟ انتخابات چگونه میتواند بر اوضاع در کشور تائثیر نمایند؟

کابلوف: فکر نمی کنم که انتخابات پارلمانی در افغانستان به موقع در جولای امسال برگزار شوند. طالبان تقریباً نیم از خاک کشور را کنترول میکنند، عملیات فعال محاربوی را پیش میبرند، اعمال تروریستی پرسر و صدا را در شهرهای بزرگ سازماندهی و انجام میدهند و قرار معلوم، به مصالحه و آشتی با حکومت افغانستان حاضر نمی‌شوند.

گروه های جنایتکار داعش، به ویژه در ولایات شمالی و شرقی افغانستان برای امنیت برگزاری انتخابات تهدید جدی به بار می آورند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، برخی حوزه های انتخاباتی در ولایات هلمند، روزگان، بدخشان، فاریاب و غزنی از نقطه نظر امنیتی مشکلات دارند. فکر میکنم که در واقع فهرست مناطق که از نقطه نظر سازماندهی رای دهی مشکلات دارند، به مراتب وسیعتر می باشد.

اطمینان نهایی در باره تحقق تمام وظایف مطروحه تا تاریخ تعیین شده در کمیسیون مستقل انتخابات که اعلام میدارد که ثبت نام رای دهندگان فقط در اوایل ماه اگست خاتمه خواهد یافت، وجود ندارد.

اختلاف نظرها در باره شاخص های انتخابات آینده بین اداره ریاست جمهوری و مخالفان سیاسی آن، قبل از همه در چهره عطامحمد نور والی سابق ولایت بلخ، حل ناشده باقی مانده اند.

به نظر من، اگر در شرایط کنونی انتخابات برگزار شوند، پس نتائیج آن اوضاع سیاسی داخلی و اعتماد نسبت به حاکمیت کنونی را بهبود نخواهد بخشید و اپوزیسیون مسلح را به تن دادن به همکاری با حکومت مجبور نخواهد ساخت.


 اسپوتنیک: یکی از موضوعات بسیار حساس و، شاید، مهم حیاتی برای مسکو در همکاری متقابل با کابل مساله سیاست غیرشفاف و بسیار متجاوز ایالات متحده در افغانستان محسوب میشود. به نظر شما، جوانب ضعیف و اشتباهات استراتیژی ایالات متحده امریکا — هم نو و همچنان گذشته — کدام اند؟

کابلوف: به اساس قضاوت در باره اظهارات ضد و نقیض نمایندگان رهبری سیاسی و نظامی امریکا، نزد آنها هنوز راهکار پایدار نسبت به افغانستان تشکیل نشده است. امریکا در طول دوره کوتاه از موضع‌گیری های مختلف نسبت به مذاکرات با جنبش طالبان استفاده نموده است.

واشنگتن تا به حال درک کرده نمی تواند که راه حل خاص نظامی منازعه افغانستان وجود ندارد و پیروزی بر طالبان به شیوه های نظامی دستیاب شده نمی تواند.

بکاربرد شیوه های نظامی توسط امریکایان جهت حل منازعه در طول 17 سال اوضاع را در جمهوری اسلامی افغانستان وخیمتر ساخته است. در استراتیژی نو در باره افغانستان به فشار نظامی بر اپوزیسیون مسلح اولویت داده میشود که در حقیقت ادامه سیاست اداره قبلی را ثابت می سازد که به تشدید منازعه مسلحانه منجر شده است.

ما و کشورهای همجوار افغانستان به ارتباط موعد، شاخص ها و اهداف حقیقی حضور بعدی نظامی امریکا در جمهوری اسلامی افغانستان سوالات داریم. عدم موجودیت شفافیت و مدنظر نه گرفتن منافع دول همجوار باعث نارضایتی جدی و از بین رفتن اعتماد نسبت به فعالیت های این کشور در منطقه میگردد. ما همچنان با برخورد نو امریکا در باره کنارزدن کشورهای جداگانه به حاشیه در چارچوب مساعی ثبات در افغانستان، نیز موافق نمی باشیم و خواستار تشریک مساعی متساوی الحقوق همه شرکای بین المللی می باشیم که در حل و فصل اوضاع در افغانستان شرکت دارند.


 اسپوتنیک: در دسمبر سال 2017 اداره سازمان ملل متحد در باره مواد مخدر و جنایات (UNODC) گزارش منتشر ساخت که مطابق آن در افغانستان رشد بی سابقه تولید تریاک ثبت شده است. آیا ایالات متحده و ناتو مساعی در باره مبارزه با تولید تریاک در افغانستان اتخاذ میکنند یا خیر و آنها تا چه حد موثر می باشند؟

کابلوف: ایالات متحده فعالیت خود در باره مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان در دسمبر سال 2017 با واردآوردن ضربات بر 25 لابراتوار مواد مخدر در ولایت هلمند از سر گرفتند. همزمان نیروهای امنیتی افغان دو عملیات تلاشی انجام دادند که در آنها 5 تن تریاک خام و بیش از 2 تن هیروئین مصادره شدند. در مورد موثریت آن حتی کارشناسان غربی نیز اظهار شک و تردید کردند، ولی ما امیدواریم که کمپاین آغاز شده نیروهای هوایی امریکا در هلمند در باره نابودسازی لابراتوارهای مواد مخدر ادامه خواهد یافت و به دیگر ولایات جمهوری اسلامی افغانستان نیز گسترش خواهد یافت.

طبق گزارش اداره سازمان ملل متحد در باره مواد مخدر و جنایات (UNODC) در سال 2017 شاخص های بی سابقه تولید تریاک در جمهوری اسلامی افغانستان — 9 هزار تن ثبت شده که رشد 88% را نشان میدهد.

روسیه سهم وزین در مساعی مبارزه با تولید و پخش مواد مخدره دارای منشای افغانی ایفا میکند. در سال 2017 مبلغ 200 هزار دالر امریکایی به منظور حمایت از «برنامه منطقوی اداره سازمان ملل متحد در باره مواد مخدر و جنایات برای افغانستان و کشورهای همجوار» برای تحقق پروژه «ناحیه مواد غذایی بدخشان» و جهت مساعدت به افغانستان تحت سرپرستی اداره سازمان ملل متحد در باره مواد مخدر و جنایات در چارچوب ابتکار «پیمان پاریس» تخصیص داده شده بود.

تحقق پروژه های ارتقای سویه کارمندان ادارات نظامی افغانستان، بشمول پولیس مبارزه با مواد مخدر، بر مبنای بودجوی در موسسات رشتوی تحصیلی روسیه را ادامه میدهیم. از سال 2010 بیش از 900 کارمند ارگان های امنیتی افغان تعلیم دیده یا می بینند.

 

اسپوتنیک: در این باره صحبت های زیادی صورت می گرفت که چرا نیروهای امریکا در افغانستان قرار دارند: نه به خاطر دستیابی بر صلح، بلکه به خاطر منفعت خود (استخراج معادن مواد مفیده، تجارت مواد مخدر و غیره). طبق معلومات ما، حضور نیروهای خارجی در افغانستان استخراج غیرقانونی و قاچاق منابع طبیعی از کشور (از ولایت هلمند) در قبال دارد. در این باره در سال گذشته نماینده ولایت هلمند در پارلمان به شرط فاش نه شدن نام اش به Sputnik خبر داده بود. آیا شما به این ارتباط معلومات دارید یا خیر؟

کابلوف: به نظر ما، ایالات متحده در افغانستان قبل از همه به منظور کنترول و اثرگذاری بر پروسه های سیاسی در کشورهای همجوار با آن و همچنان تحریک نمودن نیروها علیه رقبای منطقوی خود، در قدم اول چین، روسیه و ایران، قرار دارند. تلاش امریکا جهت دستیابی بر بی ثباتی در آسیای مرکزی و انتقال آن به فدراسیون روسیه برای آن صورت میگیرد، تا در نتیجه خود را به مثابه یگانه مدافع از تهدیدهای بالقوه و بوجود آمده در منطقه نشان دهد.

معلومات راجع به اینکه تحت پوشش نیروهای خارجی در افغانستان استخراج غیرقانونی و قاچاق منابع طبیعی از کشور صورت می گیرد، در دسترس نداریم. چنین فعالیت ها، تا جای که معلوم است، طالبان، داعشیان و گروه های مختلف جنایتکار محلی و فرامرزی انجام میدهند.

 

اسپوتنیک: شما دورنمای همکاری نظامی — تخنیکی کابل و مسکو را، با درنظرداشت این واقعیت که امریکا کار جمع آوری سلاح سبک روسی را از نظامیان افغان آغاز کرده، چگونه ارزیابی میکنید؟

کابلوف: مشی امریکا و ناتو در باره تحمیل فیصله راجع به جمع آوری سلاح سبک و تخنیک هوایی روسی بر کابل نه تنها باعث تعجب ما گردیده، به خاطریکه این ناگزیر کاهش قابلیت محاربوی نیروهای مسلح افغان و بدترشدن بعدی اوضاع در قبال خواهد داشت.

در نوامبر سال 2016 موافقت نامه دوجانبه بین الحکومتی راجع به کمک نظامی — تخنیکی به افغانستان که پایگاه نورماتیفی — حقوقی مساعدت روسیه در عرصه تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را تشکیل میدهد، به مرحله اجرا گذاشته شد. در حال حاضر مذاکرات راجع به ترمیم و ارسال پرزه جات فالتو برای هلیکوپترهای مختلف ساخت (شوروی) و روسیه به نیروهای هوایی جمهوری اسلامی افغانستان جریان دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала