روایت ناظران افغانستان از انتخابات ریاست جمهوری روسیه

© Photo / S.S.Akifi FBروایت ناظران افغانستان از انتخابات ریاست جمهوری روسیه
روایت ناظران افغانستان از انتخابات ریاست جمهوری روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهروندان افغانستان نیز در میان ناظران بین‌المللی انتخابات ریاست جمهوری روسیه حضور فعال داشتند و تجربه‌های شان از این پروسه را شریک ساختند.

شاه‌سلطان عاکفی اتشۀ فرهنگی افغانستان در روسیه، به نمایندگی از افغانستان در مسکو به عنوان ناظر بین‌المللی انتخابات حضور داشته است. آقای عاکفی بنا بر دعوت مجلس سناى پارلمان و تصديق کميسيون مرکزى انتخابات فدراسیون روسيه از مراکز انتخاباتی شماره ١، ٣، ٥، ٢٥، ٧٧، ١٤٨، ٢٥٦٥ ، ٢٥٦٦ و ٢٥٦۷ شهر مسکو بازديد و نظارت نموده است.

آقای عاکفی به اسپوتنیک گفت:

«از ديدگاه من در مراکز انتخاباتى فوق الذکر نظم و دسپلين عالى رعايت مى گرديد، تدابير منطقى امنيتى اتخاذ شده بود، رأى دهنده ها با دلچسپى زياد به مراکز رأى دهى مى آمدند و از طرف مؤظفين انتخاباتى به گرمى استقبال و به رأى دهى راهنمايى مى شدند. نمايندگان و ناظرين نامزدان رياست جمهورى با علاقمندى و در فضاى اعتماد بر يکديگر اجراى وظيفه مى کردند».

آقای عاکفی که عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی حین برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان در سال ۲۰۱۰ و ریاست کمیسیون خاص اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان در سال ۲۰۱۵ را بر عهده داشته و دارای تجارب و دانش در امور انتخابات می‌باشد، می‌گوید که با شکایتی از تخطی در این انتخابات روبرو نشده است:

«رأى دهنده ها بدون مداخله ديگران، مستقلانه با ابراز رأى در اوراق رأى دهى بطور سرى و سپردن اوراق رأى به ماشين های شمارش آرأ، به کانديداى مورد نظر شان، رأى می‌دادند. در مراکز يادشده، هيچ يک شکايت در مورد نقض احکام قوانين و طرزالعمل هاى نافذه وجود نداشت و تمام نمايندگان نامزدان، ناظرين و مشاهدين راضى بودند. در هر مرکز رأى دهى، بنابر درخواستهاى کتبى قبلى، فهرست واجدين شرايط که بنابر مريضى يا کبر سن نميتوانستند در مرکز رأى دهى حضور يابند، ترتيب شده بود و گروه هاى دو-سه نفرى مشمول مؤظفين انتخاباتى و نمايندگان نامزدان رياست جمهورى با اوراق رأى دهى به منازل آن‌ها می‌رفتند، تا هيچ شهروند واجد شرايط و علاقمند رأى دهى از حق قانونى خود محروم نگردد. در هيچ يک از مراکز فوق الذکر تبليغات انتخاباتى به نفع یا ضرر کدام نامزد صورت نمى گرفت و علايم تحديد، تهدید و تخويف مأمورين انتخابات، ناظرين، رأى دهندگان و خبرنگاران مشاهده نگرديد.»

آقای عاکفی با توجه به تجربۀ کار در سطح عالی انتخاباتی افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که استفاده از تکنالوژی و تسهیلات پیشرفته برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان نیز مهیا شده و مشکلات موجود در سیستم انتخاباتی افغانستان کمتر شود.

تمیم اخلاص رییس انجمن همکاری با جوانان افغانستان که به نمایندگی از افغانستان در بیشتر از ده حوزۀ رأی‌دهی جمهوری کریمه به عنوان ناظر حضور داشته است به اسپوتنیک می‌گوید:

«در کنار دیگر ناظرین بین‌المللی که شهروندان ده‌ها کشور بودند از انتخابات نظارت کردیم. نظم حاکم بر انتخابات فوق‌العاده بود.»

او افزود که در کریمه انتخابات با روز پیوستن این جمهوری به فدراتیف روسیه همراه بوده است:

«مردم در روز جشن پیوستن به روسیه، برای انتخاب رییس جمهور رأی دادند و نه تنها از ایفای نقش در تعیین سرنوشت روسیه خوشحال بودند که فرصتی داشتند تا یک بار دیگر از پیوستن کریمه به روسیه ابراز خرسندی کنند.»

او تأکید کرد که تمام مراکز رأی دهی با سیستم کمپیوتری و زیر نظارت کمره‌ها بوده است:

«هر کس میتوانست هر لحظه انتخابت را کنترول کند و دست ما برای کنترول و نظارت همه چیز از الف تا یا باز بود. هیچ قیوداتی وجود نداشت و هیچ چیزی از ما پنهان نبود.»

احمد هیواد رهیاب رییس عمومی سازمان جوانان نواندیش افغانستان که از کابل به عنوان ناظر بین‌المللی به کالینینگراد روسیه آمده است، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت که رأی‌دهندگان و ناظران بین‌المللی از شفافیت در انتخابات راضی بوده اند:

«انتخابات به سیستم الکترونیکی بود. تا جایی که من با رأی دهندگان دیدار کرده و از آن‌ها سوال کردم همه رضایت نشان دادند و هیچ سوالی مطرح نبود.» او تأکید کرد که هیچ شکایتی از تخلف و تقلب در حوزه‌های این شهر وجود نداشته است و او هیچ تردیدی به شفافیت انتخابات ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала