حکمتیار و تلاش میانجی‌گری در صلح دولت با طالبان

© Flickr / isafmediaرهبر حزب اسلامی، طالبان را به استفاده از فرصت صلح فراخواند
رهبر حزب اسلامی، طالبان را به استفاده از فرصت صلح فراخواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به تازگی گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان از طرح صلح که حدود یک ماه قبل توسط حکومت افغانستان ارایه شده بود، حمایت نموده است.

چنانکه قبلاً گزارش شده بود، حکومت افغانستان به گروه طالبان* پیشنهاد نموده است تا به عنوان یک حزب ثبت و رسمی شود، علاوه بر این، رئیس جمهور غنی در سخنرانی‌اش این گروه را قدرت اپوزیسیونی سیاسی نامید. مسایل بازگشت جنگویان پیشین به جامعه، لغو تحریم‌هایی که علیه نمایندگان این گروه وضع شده و آزادی زندانیان شان، شامل این طرح می‌باشند.

علاوه بر این، در این طرح پیشنهاداتی درمورد آوردن تغییرات در قانون اساسی و انجام اصلاحات اجتماعی — سیاسی نیز وجود دارند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در جریان سخنرانی در میان هوادارانش در شهر جلال آباد از طرح صلح حکومت افغانستان استقبال نموده، از هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان خواست تا از فرصت داده‌شده استفاده نماید.

حکمتیار با اشاره به خاموشی طالبان گفت:

"من تعجب می‌کنم اگر یک انسان خردمند با چنین طرحی مخالفت کند".

حکمتیار به حکومت: چند ولایت را به طالبان بدهید - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار به حکومت: چند ولایت را به طالبان بدهید

حکمتیار یکبار دیگر خاطرنشان ساخت که جنگ نه به نفع حکومت و به نه نفع طالبان است و تنها قربانی این جنگ دوامدار مردم افغانستان خواهند بود.

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفته است که وی شخصاً جهت پیشرفت پروسه صلح با طالبان تلاش خواهد کرد و امیدوار است تا گروه طالبان به پایان‌بخشیدن جنگ علاقمندی نشان دهند.

آقای حکمتیار گفت:

"من طرح آشتی را به رئیس جمهور و ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان طی نامهٔ مفصل پیشکش نمودم و از او (ملا هیبت‌الله) خواستم تا بیاید و به پروسه صلح بپیوندد".

قابل یاآوریست که در گذشته، حزب اسلامی نیز گروه شورشی شمرده می‌شد که بیشتر از ۱۰ سال مبارزهٔ مسلحانه علیه حکومت افغانستان را به پیش می‌برد. با این همه، در نتیجهٔ توافق مصالحه در سال ۲۰۱۶، این حزب به رهبری حکمتیار بطور قانونی وارد عرصه سیاسی کشور شد.

مقامات افغان امیدوار بودند که پیوستن حزب اسلامی به پروسهٔ صلح یک مثال خوبی باشد تا طالبان نیز وارد این پروسه شوند، اما گروه طالبان به اقدام مشابه علاقه نشان ندادند.

با این حال، گلبدین حکمتیار بارها ابراز آمادگی برای همکاری در پروسه مصالحه با طالبان نموده و حتی از مذاکرات جاری با آنها خبر داده است، در حالی که گروه طالبان این اطلاعات را رد نموده است.

قابل ذکر است که پس از سخنرانی رهبر حزب اسلامی، یکی از موترهایی که از مراسم سخنرانی حکمتیار بازگشت می‌نمودند هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن دست کم سه تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. هیچ یک از گروه‌های مسلح مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

انفجار در نزدیکی نشست حکمتیار در جلال آباد - اسپوتنیک افغانستان
انفجار شدید در نزدیکی نشست حکمتیار در جلال آباد

عبدالرشید آرین، وزیر عدلیه اسبق و سفیر افغانستان در پاکستان در مصاحبه با اسپوتنیک با امیدواری به پذیرفتن طرح صلح حکومت افغانستان توسط طالبان گفت که تمام مردم افغانستان آرزو دارند تا تمام گروه‌های مسلح مخالف با پیوستن به پروسهٔ صلح در کنار همدیگر در آبادی کشور سهم بگیرند. به گفتهٔ او هر کسی به شمول حکمتیار اگر بتواند در تسریع این پروسه کمک کند به نفع مردم است.

آقای آرین گفت:

"این طرح در نتیجهٔ مشوره‌گیری از احزاب و جناح‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور تشکیل شده است و یکی از خوبی‌های این طرح اینست که پیوستن طالبان به صلح بدون کدام قید و شرط پیشنهاد شده است".

اما این مقام اسبق سیاسی کشور افزود که جنگ افغانستان به یک جنگ فرا کشوری و حتی فرا منطقوی تبدیل شده است که پایان بخشیدن به آن در کنترول و اراده افغانستان نیست.

به نظر آقای آرین، تامین صلح و ثبات در افغانستان در نتیجهٔ واردنمودن فشارهای بین‌المللی بر حکومت پاکستان و شبکه استخباراتی آی اس آی، ممکن خواهد بود.

مشاور دولت اوباما: گفت‌وگوهای صلح افغانستان موفق نخواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
مشاور دولت اوباما: گفت‌وگوهای صلح افغانستان موفق نخواهد بود

همچنان محمد نادر بلوچ، سناتور ولایت نیمروز نیز با اشاره بر ریشه‌های خارجی جنگ در افغانستان خاطر نشان ساخت که صلح و ثبات در افغانستان همانطور که با پیوستن آقای حکمتیار به پروسهٔ صلح تامین نشد، امکان دارد که با آمدن طالبان نیز برقرار نشود، زیرا چنانکه رسانه‌های داخلی و خارجی گزارش می‌دهند، در حال حاضر فعالیت‌های گروه تروریستی داعش* در افغانستان روبه افزایش است.

آقای بلوچ افزود:

"پس از ختم جنگ در عراق و سوریه، جنگ در افغانستان مهم‌ترین موضوع بین‌المللی شمرده می‌شود. براساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی، فعالیت‌های گروه داعش نیز روز به روز در افغانستان افزایش پیدا می‌کنند. این جنگی است که در آن کشورهای همسایه، منطقوی و بزرگ جهانی نقش مهم بازی می‌کنند و بازی کرده می‌توانند".

این عضو مجلس سنای جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به نقش گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در روند مصالحه و پیوستن گروه طالبان به پروسه صلح گفت:

"مردم افغانستان هیچ تاثیر محسوسی را پس از پیوستن آقای حکمتیار به پروسه صلح در تحکیم صلح و ثبات در افغانستان شاهد نبودند. ما در هیچ یک از ولایات افغانستان ندیدیم که حد اقل صد تن از مخالفین مسلح، سلاح شان را به زمین گذاشته و به حکومت پیوسته باشند".

آقای بلوچ یادآور شد مصالحه گلبدین حکمتیار با حکومت افغانستان تنها در مشروعیت‌بخشیدن نظام نقش داشته است که پیوستن طالبان به پروسهٔ صلح نیز چنین نقشی خواهد داشت، اما مردم افغانستان شاهد نقش چشم‌گیری در تامین امنیت و ثبات سرتاسری کشور نخواهند بود.

*گروه طالبان — گروه تروریستی ممنوع در روسیه

**گروه داعش — گروه تروریستی ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала