بمب‌های هدایت لایزری، راهکار نو افغانستان برای کاهش تلفات ملکی

© U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Alexander W. Riedelبمب‌های هدایت لایزری، راهکار نو افغانستان برای کاهش تلفات ملکی
بمب‌های هدایت لایزری، راهکار نو افغانستان برای کاهش تلفات ملکی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتظار می‌رود که نیروهای هوایی افغان در آینده نزدیک پرتاب بمب‌های مجهز با هدایت لیزری جهت سرکوب طالبان و دیگر تروریستان را بطور گسترده انجام دهند.

جنرال جیمس هکر، فرمانده بخش نیروهای هوایی ناتو در افغانستان در یک نشست خبری در پنتاگون به خبرنگاران گفت: "در حال حاضر سه پیلوت А-29 برای استفاده از مهمات مجهز با هدایت لیزری آموزش دیده اند".

این جنرال امریکایی افزود:

"نخستین پرتاب این بمب در ماه دسمبر در جریان آموزش انجام شده است، بدین لحاظ طالبان می‌توانند به زودی منتظر بمب‌های مجهز با هدایت لیزری باشند، این بمب‌ها در محلاتی که قبلاً بستر امن بود، پرتاب خواهند شد".

وی همچنان یادآور شد که در آینده نزدیک، نیروهای هوایی افغان "آنچه را ما AC208 می‌نامیم، بدست خواهند آورد، که در مجموع تعداد آنها به 32 فروند خواهد رسید".

براساس معلوماتی که وزارت دفاع ملی افغانستان در دسترس خبرگزاری اسپوتنیک قرار داده است، نیروهای هوایی افغان از طیاره‌های A-29 در پرتاب بمب‌های هدایت‌شونده توسط لیزر استفاده می‌کنند. سرعت این طیاره تحت صوت بوده، اما مجهز با تجهیزات مدرن می‌باشد. طیاره‌های A-29 کابین دو نفری دارد که قادر به انتقال راکت‌ها و بمب‌های عادی نیز می‌باشند.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک با اشاره به اهمیت استفاده از این بمب نوع بمب‌ها گفت که حملات با استفاده از بمب‌های مجهز به سیستم لیزر دقیق اند، بمب‌ها توسط دستگاه‌های الکترونیکی که در داخل طیاره اند، رهبری می‌شوند و به هدف اصابت می‌کنند. آقای رادمنش افزود:

"سلاح لیزری و بمب‌های لیزری از اهمیت عمده در مبارزه علیه گروه‌های دهشت‌افگنی برخوردار است و اکنون اردوی افغانستان دارد به این تکنالوژی دست می‌یابد. این از جمله وسایل بسیار پیشرفته تکنالوژیکی است که فعلاً از جانب همکاران بین‌المللی ما به اردوی افغانستان توزیع شده و این کمک‌ها ادامه دارند".

سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور خاطر نشان ساخت که نیروهای هوایی افغان چندی قبل با استفاده از بمب‌های لیزری در ولایت فراه توانستند که رهبران گروه‌های دهشت‌افگنی را به شکل دقیق هدف قرار دهند و از بین ببرند.

آقای رادمنش در رابطه با نگرانی‌ها درمورد تاثیرات منفی استفاده از بمب‌های لیزری بر سلامتی افراد ملکی گفت:

"این شعاع لیزری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه مورد رهبری قرار می‌گیرد. بمب‌ی که استعمال می‌شود، توسط اشعۀ لیزر رهبری می‌شود، و این اشعه در محل استفاده نمی‌شود. این اشعه نوع نوریست که می‌تواند هدف را به محلی برساند که ارتباط الکترونیکی با کابین پیلوت دارد و پیلوت می‌تواند توسط این اشعه بمب را به محلی که باید اصابت کند، هدایت کند. این اشعه، اشعه‌ای نیست که فایر شود و بتواند هدف را از بین ببرد و یا در آن ذرات کیمیاوی و بیولوژیکی وجود داشته باشند".

 این سخنگوی وزارت دفاع درمورد میزان استفاده از این تکنالوژی در حملات هوایی نیروهای افغان گفت که تا هنوز در سه تا پنج حملۀ هوایی نیروهای افغان از این تکنالوژی استفاده شده است.

نیروهای هوایی افغان برای اولین بار در تاریخ 22 مارچ سال جاری میلادی در یکی از حملات هوایی بر یک پایگاه طالبان بمب هدایت‌شونده توسط لیزر را پرتاب نموده اند.

در یک خبرنامه منتشرشده توسط نیروهای حمایت قاطع زیر رهبری ناتو آمده است که این بمب در جریان عملیات نیروهای هوایی افغانستان بر یک پایگاه طالبان در ولایت فراه پرتاب شده است.

ناتو گفته است که هدفگیری دقیق این سلاح می تواند به نیروهای هوایی افغانستان کمک کند که در جریان ماموریت‌های شان به غیرنظامیان در محل عملیات آسیبی نرسد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала