اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationاژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
توم او،کونور (Tom O’Connor) در مقاله منتشره در نشریه «Newsweek»، چاپ امریکا می نویسد، به عقیده برخی کارشناسان که اکثراً در این هفته از آنها نقل قول میکنند، جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های بی پیلوت زیرآبی روسیه با اژدرها در داخل، از قرار معلوم، میتوانند تخریبات عظیم به بار آورند.

مسکو در چارچوب برنامه عظمت طلبانه عصری سازی زرادخانه تسلیحات معمولی خود دستگاه زیرآبی ساخته که به مثابه قوی ترین، سریعترین و نوترین سلاح این نوع معرفی میشود. این سلاح به حدی قوی است که در صورت استعمال آن میتواند موج ضربتی ایجاد گردد که باعث بروز سونامی میگردد. این سونامی نظر به قوت خود از زلزله سال 2011 در جاپان که به حد قوی بود که به علت مرگ 15 هزار نفر و ذوب شدن سه دفعه یی عناصر حرارتی ریاکتور ستیشن برق اتمی فوکوشیما منجر گردید، قوی تر خواهد بود. این بزرگترین فاجعه هستوی در طول تاریخ بود.

ریکس ریچاردسون (Rex Richardson) فزیک دان و متخصص در باره سلاح هستوی در روز سه شنبه در صحبت با خبرنگار پارتل Business Insider اظهار داشت:« سرگلوله هستوی با قدرت 20 تا 50 میگاتن درست جابجا شده در نزدیک ساحل، میتواند سونامی ایجاد کند که با آن سونامی قابل مقایسه است که در سال 2011 رخ داد و، ممکن، حتی قوی تر از آن ثابت گردد. در نتیجه بالارفتن قابل ملاحظه سطح آب، امواج چنین سونامی میتوانند به راتفاع 100 متر برسند».

© Photoاژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند - اسپوتنیک افغانستان
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند

گریگ سپریگس (Greg Spriggs)، فزیک دان هستوی از لابراتوار ملی لیویرمور بنام لورینس (Lawrence Livermore National Laboratory) در کالیفورونیا، خاطرنشان ساخت که صحبت ها راجع به سونامی که در نتیجه انفجار هستوی بوجود می آید «حماقت محض» می باشد. بعد از آن که معلومات اضافی راجع به این سلاح «روز محشر» — در اجمال سیاست هستوی پنتاگون (Nuclear Posture Review) و همچنان در پیام رئیس جمهور روسیه عنوانی مجمع فدرالی که او در تاریخ 1 مارچ ایراد کرد، ارایه شدند، این نشریه خبری ادامه مقاله سپریگس را به نشر سپرد که در آن او تشریحات خود راجع به این سلاح را به مثابه «احمقانه» و «بی مفهوم» تائید کرد. اما او افزود که این، «احتمالاً میتواند به علت تشکیل سونامی مبدل گردد».

در ماه گذشته پوتین رسماً موجودیت دستگاه نظامی بدون سرنشین عمقی را تائید کرد. به گفته رهبر روسیه، در ماه دسمبر سال گذشته تمرینات آزمایشی « ریاکتور نو هستوی» که نظر به جسامت خود 100 برابر از ریاکتورهای موجود در تحت البحری ها کوچکتر است، ولی بسیار قوی تر است و میتواند 200 برابر سریعتر به رژیم اعظمی برسد، موفقانه خاتمه یافتند.

به گفته رهبر روسیه، این دستگاه بدون سرنشین میتواند «در عمق زیاد و به فاصله بین القاره یی با سرعت حرکت نماید که به مراتب از سرعت تحت البحری ها، اژدرهای معاصر و همه انواع کشتی های روی آبی حرکت نماید». طوریکه رئیس جمهور روسیه اظهار داشت، این دستگاه زیرآبی «صدای پائین، قابلیت مانور بلند دارا می باشد و عملاً در برابر دشمن آسیب پذیر نیست. وسایل که میتوانند با آن مقابله کنند،امروز اصلاً در جهان وجود ندارند».

پوتین بعداً آنچه را تائید کرد که راجع به آن کارشناسان و شخصیت های رسمی مدتها قبل حدس می زدند — این دستگاه های زیرآبی (در نتیجه کانکور برگزارشده آنها نام «پوسیدون» دریافت کردند) «میتوانند توسط مهمات معمولی و همچنان هستوی، تجهیز گردند. این به آنها امکان منهدم ساختن طیف وسیع اهداف، بشمول گروپ کشتی های طیاره بردار، تحکیمات و شبکه ساحلی فراهم می سازد».

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند - اسپوتنیک افغانستان
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند

برای اولین بار راجع به پلان ها در باره ساختن چنین سلاح در سپتمبر سال 2015 پارتل Washington Free Beacon خبر داد. در مقاله منتشره در آن به نقل از یک منبع در پنتاگون گفته شده بود که روسیه کشتی های تحت البحری بدون سرنشین می سازد که بنام «ویران کننده شهرها» (city busters) مسمی شده اند. به اساس معلومات این نشریه انتیرنیتی، قدرت سرگلوله هستوی آن را «ده ها» کیلوتن تشکیل میدهد، آنها توانایی طی کردن فواصل زیاد دارند و همچنان سرعت زیاد دارا می باشند. پنتاگون به این پروژه نام آماده Kanyon داده است.

دو ماه بعد، در نوامبر سال 2015، تلویزیون دولتی ان تی وی تصاویر دستگاه زیرآبی بدون سرنشین با سرگلوله هستوی بنام «ستاتوس — 6 سیستم کثیرالاستفاده بحری» نشان داد و قرار معلوم، این کار بصورت تصادفی هنگام راپورتاژ راجع به ملاقات پوتین با نظامیان در سوچی رخ داده بود. دمیتری پیسکوف سکرتر مطبوعاتی رئیس جمهور بعداً بر این اشتباه اعتراف نمود، اما جزئیات خود پروژه را بیان نکرد.

او آنگاه در مصاحبه با آژانس «انتیرفاکس» گفت:« واقعاً هم، برخی معلومات محرم در دوربین کمره قرار گرفته، از همینرو آنها در نتیجه دور ساخته شدند. امیدواریم که چنین چیزی پس از این تکرار نخواهد شد».

در سال گذشته مبصر مسایل نظامی و دگروال متقاعد روس ویکتور بارانتیسف در مقاله که در روزنامه پرتیراژ روسی «کمسومولسکایا پراودا» منتشر شده، راجع به موجودیت پلان مسکو خبر داد که مطابق آن در سواحل ایالات متحده سرگلوله های هستوی در پاسخ به ساختن چتر جهانی راکتی واشنگتن منفجر ساخته خواهد شد. مولف آنگاه راجع به سونامی رادیواکتیف هیچ چیزی نه گفت، اما بسیاری نشریه های انگلیسی در نشرات خود به او این سخنان را نسبت دادند، ولی یک عده از آنها بعداً آنها را از مقالات خود دور ساختند. در این باره ویب-سایت Business Insider به نقل از نظر بیان شده بارانتیسف که مجله Newsweek ارایه کرده بود، خبر داده است. کرملن بعدها موجودیت چنین پلان را نفی میکرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала