کرزی و سیاف با ائتلاف بزرگ ملی وارد مذاکرات شدند

© Photo / M.Naderiاتئلاف بزرگ ملی افغانستان
اتئلاف بزرگ ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرزی و سیاف با ائتلاف بزرگ ملی وارد مذاکرات شدند.

‎طبق معلومات اخیر که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفتند، رهبران ائتلاف بزرگ ملی که به طور غیرعلنی در جلسه انقره ایجاد شده بود، به گفتگوی مفصل در باره تشریک مساعی طی انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری پرداختند.
قابل یادواریست که احزاب و گروه های سیاسی ذیل علاقمندی خود را غرض شرکت در ائتلاف مذکور نشان دادند:

جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری معاون اول ریاست جمهوری آقای عبدالرشید دوستم،

‎بعضی از رؤسای جامعیت اسلامی افغانستان به ویژه آقای عطا محمد نور و آقای احمد ضیا مسعود،

 حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری معاون دوم رئیس اجرائیه آقای محمد محقق،

‎جبهه ملی نوین افغانستان به رهبری وزیر پیشین مالیه آقای انور الحق احدی،

‎نمایندگان شورای لوی قندهار به ویژه وکیل ولسى ‎جرگه آقای نعیم لالی حمیدزی،

نمایدگان شورای لویه پکتیا به رهبری نایب اول ولسی جرگه آقای همایون همایون،

نمایدگان شورای لوی ننگارهار به رهبری وکیل ولسی جرگه آقای عبدال ظاهر قادر.

.

‎مشورت های وسیع بین سیاستمداران نامبرده مبنی بر ایجاد تشکیلات اتحادیه جدید، برنامه آن و اقدامات بعدی جریان دارند. قرار است که شورای عالی ائتلاف و شورای اجرائیه ائتلاف به عنوان ارگان های اساسی آن ایجاد شوند.
کرزی: هیچ علاقه‌ای به برگشت به قدرت ندارم - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: هیچ علاقه‌ای به برگشت به قدرت ندارم
‎شورای عالی، منحیث ارگان تصمیم کننده متشکل از رهبران احزاب سیاسی، رؤسای شورا های اقوام و نهاد های اجتماعی و مدنی و شورای اجرائیه منحیث نهاد دایم الفعال ائتلاف ایفای وظیفه خواهند نمود. طبق معلومات اخیر، آقای احمد ضیا مسعود به حیث رئیس اجرائیه ائتلاف انتخاب گردید و فغلأ نقش اساسی را در هم آهنگی مذاکرات اعضای ائتلاف بازی می نماید. 

‎یکی از مهمترین موضوعات در آجندای نشست رؤسای ائتلاف، تشریک مساعی طی انتخابات پارلمانی می باشد که ممکن اولین امتحان برای این اتحادیه سیاسی باشد. اگر رهبران ائتلاف به توافقات مشخص مبنی بر همکاری طی انتخابات وکلای ولسی جرگه برسند و این توافقات را عملی می نمایند، بنیاد محکم برای ایجاد یک تیم واحد متشکل از شخصیت های کلیدی آئتلاف برای انتخابات ریاست جمهوری 2019 گذاشته شود.
‎قابل ملاحظه است که با گذشت زمان سایر چهره های اساسی اپوزسیون سیاسی افغانستان وارد مذاکرات با ائتلاف بزرگ ملی می گردند. به ویژه، بر اساس منابع اسپوتنیک، شورای حراست و ثبات به رهبری استاد عبدالرب رسول سیاف فعلأ با آئتلاف گفتگو را آغاز کرده اند.

سیاف ملاقات با گلبدین حکمتیار را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
سیاف ملاقات با گلبدین حکمتیار را رد کرد

‎همچنان آقای حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، چند روز قبل از اقامت گاه استاد محمد محقق بازدید نمود. طبق اطلاعات دریافت شده، سیاستمداران نامبرده هم بیشتر به مسأله همکاری طی انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری متمرکز شدند.
‎بنأ رویداد های اخیر نشان می دهند که اپوزسیون افغانستان با وجود مخالفت ها و تفاوت نظر نسبت به بعضی مسائل سیاسی در حال تشکیل یک اتحادیه بزرگ ملی می باشد تا بتواند طرح آقای اشرف غنی را مبنی بر حفظ قدرت بعد از انتخابات 2019 ناکام بسازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала