مسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان

© Photo / Afg Chess Federationمسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان
مسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تا چند سال پیش فقط یک باشگاه رسمی شطرنج در افغانستان فعال بود اما این رشته همیشه در میان مردم این کشور جایگاهش را داشته است. در حال حاضر اما، در 28 ولایت افغانستان باشگاه رسمی شطرنج فعال است.

داکتر اباسین محبی سکرتر جنرال فدراسیون شطرنج افغانستان، در مورد شمار نمایندگی‌های این فدراسیون، می‌گوید:

«در گذشته در افغانستان تنها یک کلپ شطرنج وجود داشت و حال تعداد کلپ‌های شطرنج و نمایندگی این فدراسیون در 28 ولایت ایجاد شده و و تنها در بعضی ولایت‌ها به نسبت مشکلات امنیتی ما نمایندگی نداریم و یا نمایندگی ما به شکل غیر فعال می‌باشد و در نمایندگی‌های که به طور فعال در 28 ولایت افغانستان کار می‌کنند جوانان به طور فعالانه در این بازی اشتراک می‌کنند و میتوان گفت که علاقه جوانان به این بازی نسبت به پیش، بسیار بیشتر گردیده است».

شطرنج بازی دو نفری است که به روی یک صفحه با 64 خانه سیاه و سفید انجام می شود که هر یک از بازیکنان دارای 16 مهره استند که در یک طرف صفحه شطرنج چیده می شوند.

محبی در مورد اینکه چه تعداد از بازیکنان به طور رسمی عضویت فدراسیون شطرنج افغانستان را دارند، گفت:

«بازیکنان شطرنج، که به طور فعال و رسمی در سراسر افغانستان که عضویت این فدراسیون را دارند در حدود 2 هزار بازیکن می‌باشند. اما تعداد زیادی از علاقه‌مندان شطرنج استند که عضویت فدراسیون را ندارند، در حدود 10 هزار نفر به طور روزانه این بازی را در سراسر افغانستان پیش می‌برند».

شطرنج هزاران سال قبل در هند اختراع و بنام بازی «چاتورانگا» یاد می شده است. این بازی در دوره ساسانیان وارد ایران شد و بعداً در کشور های اسلامی، اروپایی و روسیه مروج شد و بازی شطرنج در افغانستان هم به شکل شوقی از سابقهٔ خاص برخودار است.

به نقل از سکرترجنرال فدراسیون شطرنج افغانستان، این نهاد برای گسترش این بازی در کشور تدابیری را روی دست دارد:

«با وجودی که فدراسیون شطرنج افغانستان، کدام بودجه خاص نه از طرف دولت افغانستان و نه از طرف فدراسیون جهانی شطرنج ندارد، فدراسیون شطرنج افغانستان با سعی و تلاشی که در همین یکی دوسال گذشته انجام داد کارهای بسیار بنیادی صورت گرفته است که حتا می‌توان گفت در تاریخ فدراسیون شطرنج افغانستان بی‌سابقه بوده گسترش بازی شطرنج در میان زنان افغانستان که قبلاً در این بخش توجه کمتر صورت گرفته بود و همچنان ایجاد کورس های آموزشی برای کودکان و زنان در کلپ مرکزی شطرنج که شامل درس‌های تیوریک می‌شود».

شماری ازمردم شطرنج را یک بازی سرگرم کننده می‌دانند و تعداد شان آن را یک ورزش ذهنی محسوب می‌کنند، موفقیت در این ورزش بیش از هر چیزی دیگر به توان تحلیل، فهم و تمرکز ذهن وابسته است. از یک سو شطرنج ورزشی است ذهنی و از طرف دیگر بازی است رقابتی.

داکتر اباسین محبی در مورد اینکه آیا بازی شطرنج در مکاتب و یا دانشگاه ها تدریس و یا بازی می‌شود یا نه، می‌گوید:

«با وجودی‌که مشکلات جامعه ما بسیار است با این همه مشکلات و پرابلم‌ها، فدراسیون شطرنج افغانستان توانست سال گذشته در لیسه عالی عایشه درانی که در قسمت مرکزی کابل واقع شده است صنف‌های درسی برای بانوان ایجاد کنند که در این صنف های تقریباً 100 دختر آموزش و تدریس از بازی شطرنج را دیدند و همچنان فدراسیون شطرنج افغانستان میخواهد که این پروسه آموزشی شطرنج از لیسه به لیسه‌ای دیگر گسترش پیدا کند تا علاقه مندان این ورزش بتوانند به طور بهتر آموزش تیوریک بیبینند».

محبی همچنان یادآور شد که «فدراسیون شطرنج افغانستان سال گذشته بزرگ‌ترین کلپ شطرنج را در دانشگاه پولی‌تخنیک ایجاد کرده است که همه شاگردان این دانشگاه از این بازی مستفید میشوند و همچنان با دانشگاه های دیگر هم فدراسیون ما به تماس شدند اما نسبت نبودن مکان مناسب ما نتوانستند که این پروسه را گسترش دهیم».

© Photo / Afg Chess Federationمسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان
مسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مسیر رو به گسترش شطرنج در افغانستان

شطرنج در جهان به دو نوع بازی می شود یکی آن شکل حرفه یی و دیگر اش به شکل شوقی، در بازی شطرنج کشت و مات کردن جانب مقابل هدف اصلی شطرنج باز می باشد و گفته می شود هنگامیکه حریف مات می شود انسان احساس آزادی می کند.

در مورد اینکه چند نوع مسابقات شطرنج در افغانستان و در کدام زمان و چگونه برگزار می‌شود سکرتر جنرال فدراسیون افغانستان گفت:

«فدراسیون شطرنج افغانستان هرسال یک جنتری از پلان تدابیری مسابقات خود را دارد که شامل چندین نوع مسابقات می‌شود. یکی مسابقات آزاد یا (Opan) است که توسط اسپانسرها تمویل میشود و شامل جایزه‌های نقدی و غیرنقدی است. در مسابقات آزاد، بازیکنان و همچنان تمام کسانی که از شطرنج چیزی آموخته اند و یا شطرنج را یاد دارند می‌توانند اشتراک ورزند. یکی مسابقات رسمی است که از طرف فدراسیون شطرنج افغانستان جهت انتخاب تیم ملی برگزار می‌شود. مسابقه رسمی در ماه گذشته برگزار شد که تقربیاً از 28 ولایت تیم‌های منتخب شان در کابل دعوت شد و تمام مصارف شان به دوش تربیت بدنی و فدراسیون شطرنج می‌باشد و به شکل بسیار خوب تمام مصارف این بازیکنان برایشان پرداخته می‌شود».

در افغانستان ورزش‌های ملی و بین‌المللی وجود داشته که بعضی از ورزش‌ها پس از قرن 18 توسط انگلیس‌ها  ترک‌ها و کمیته ملی المپیک افغانستان در کشور مروج شده‌است. زیادترین فعالیت‌های ورزشی را جوانان و نوجوانان به پیش می‌برند.

شطرنج را در افغانستان تعداد بی‌شماری از مردم در خانه‌ها رستوران‌ها، باشگاه‌ها، دوایر دولتی وغیره ورزش شطرنج را اجرا می‌نمایند. درسالهای 1352 فدراسیون شطرنج افغانستان تأسیس گردید. درسال 1362 کلپ شطرنج بازان تأسیس شد. پس از سال 2002 ورزش شطرنج دوباره راه صعودی خودرا به پیش گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала