آیا نام فرزند تان را ترامپ می‌گذارید؟ + ویدیو

© REUTERS / Brian Snydeآیا نام فرزند تان را ترامپ می‌گذارید؟
آیا نام فرزند تان را ترامپ می‌گذارید؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتخاب نام دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا توسط پدری در ولایت دایکندی افغانستان برای فرزندش در شبکه های اجتماعی و میان شهروندان افغانستان، واکنش های مختلف و بحث برانگیز داشته است.

در حال که سید اسدالله (پدر ترامپ) علت انتخاب نام فرزندش را موفق بودن ترامپ می‌داند، اما اکثر شهروندان افغانستان با این حرف سید اسدالله موافق نیستند.

مهدی افضلی استاد دانشگاه در این مورد می‌گوید:

«به لحاظ تمایلات آدم‌ها خوش دارند که هرچه نام دوست دارند روی فرزندان خود بگذارند، فرق نمی‌کند که ترامپ یا هر نام دیگر بگذارند. اما اگر شما بر اساس فرهنگ و ارزش‌های افغانستان ارزیابی بکنید، این‌جا یک جامعه دینی و مسلمان است، در جامعه دینی کودکان روی والدین خود حق دارند که نام روی شان گذاشته شود که نام دینی باشد و بر اساس سنت‌های جامعه او همخوانی داشته‌باشد. اگر شما بر اساس سلیقه‌های شخصی خود و نادیده گرفتن تمام سنت‌ها و مراودات اجتماعی نامی را بگذارید، مشکل ندارد، اما اگر بر اساس سنت و ارزش‌های دینی باشد، قطعا مشکل دارد و نام‌ها باید اسلامی باشد».

آقای افضلی را در خصوص گذاشتن نام ترامپ می‌گوید:

«من آقای ترامپ را به عنوان یک شخصیت مطرح سیاسی جهان نمی‌شناسم، بلکه به عنوان یک معامله‌گر سیاسی در مسایل عمل می‌کند. نام‌گذاری اگر جنبه ابزاری داشته‌باشد، تا حدودی غیر معقول است و اگر بر اساس علاقه‌، نام های چون گاندی و چه‌گوارا و رهبر های بزرگ دیگر گذاشته‌شود، با توجه به حس انسان دوستی می‌توان توجیه کرد. اما چنین نام گذاشتن‌ها بیشتر جنبه ابزاری دارد».

حمید سالنگی شهروند کابل، دراین خصوص می‌گوید:

«یکی از بحث‌های گذاشتن نام‌ها نه تنها درافغانستان بل در تمام جهان امر معمول است. خانواده‌ها بیشتر نام ورزشکاران معروف، سیاست‌مدارن و افراد نظامی را بالای کودکان خود می‌گذارند و می‌خواهند که کودکان الگو‌برداری کنند. اما در جامعه افغانستان بیشتر نام‌های پیغمران را بالای کودکان خود می‌گذارند. اگر در آینده کسی باشد که الگو خوب برای فرزندم باشد، شاید نام او را روی فرزندم بگذارم. اما تا حال کسی را انتخاب نکرده‌ام. ترامپ یک آدم تند رو جنگی است و علاقه‌مندی هم در جهان ندارد، گذاشتن نام او روی یک کودک افغان بیشتر برای ساختن کیس و جلب توجه جهانیان است که همین‌طور هم شد».

گذاشتن نام ترامپ روی یک کودک افغان واکنش‌های زیاد شهروندان افغانستان را برانگیخته است.

گلبدین شهروند کابل می‌گوید، اگر قرار باشد از میان رهبران برای فرزندان ما نام انتخاب کنیم، در افغانستان رهبران زیادی وجود دارد که مردم دوست‌شان دارند و به افغانستان خدمت کرده اند.

گلبدین می‌گوید:

«ما رهبر‌های خیلی خوب مثل غازی امان‌الله خان، داوود خان و دکتر نجیب‌الله در افغانستان داشتیم. ما درعوض نام رهبر‌های جهان باید نام رهبر‌های افغانستان را روی فرزندان ما بگذاریم. من اگر در آینده فرزند پسر داشته‌باشم، خیلی دوست دارم که نام‌اش را نجیب الله بگذارم. چون داکتر نجیب‌الله (رییس‌جمهور سابق افغانستان) یک شخص وطن‌دوست و وطن‌پرست بود، دوست دارم فرزندم مثل او باشد».

نقیب‌الله شهروند کابل در حال که از این نام‌گذاری خشمگین است، می‌گوید، ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و باید زیر چتر اسلام باشیم. طوری که در قرآن شریف اشاره شده‌است، اولین حق کودکان بالای والدین شان انتخاب نام درست و اسلامی است. او با مزخرف خواندن نام ترامپ می‌گوید:

«دوست ندارم نام‌های کفری و کشورهای خارجی را بالای فرزند آینده خود بمانم. اگر خدا خواست و صاحب فرزند شدم، خیلی دوست دارم که نام قهرمان ملی کشور خود احمد شاه مسعود یا انجنیر حبیب‌الرحمن شهید (موسس نهضت اسلامی درافغانستان) را بالای فرزند خود بگذارم».

 

آنچه روشن است این است که واکنش شهروندان افغانستان در خصوص نام ترامپ مثبت نیست و اکثر شان به این باور اند که چنین نام‌گذاری‌ها بیشتر به خاطر کیس‌های سیاسی و پناهندگی به کشور‌های بیرونی طراحی می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала