طالبان: به‌جز مذاکرات مستقیم با امریکا، راه حل دیگری وجود ندارد

© AP Photoطالبان: به‌جز مذاکرات مستقیم با امریکا، راه حل دیگری وجود ندارد
طالبان: به‌جز مذاکرات مستقیم با امریکا، راه حل دیگری وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان مجددأ ادعاهای مقامات کابل را در مورد آغاز سریع گفتگو های رو به رو با حکومت مرکزی رد نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، اخیراً مسوولین دولتی افغانستان از برقراری تماس‌ها با مخالفین نظامی و آمادگی برای راه‌اندازی مذاکرات مستقیم با آنها، خبر داده بودند، چنانکه چندی قبل گل آغا شیرزی، وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان، مقامات محلی قندهار و مقامات شورای عالی صلح نیز اعلام نمودند که اقدامات لازم برای دیالوگ با طالبان روی دست گرفته اند، ولی با این همه، مخالفین هنوز هم نمایندگان شان را برای این مذاکرات معرفی نکرده اند.

واکنش طالبان در مذاکرات با کابل - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان در مذاکرات با کابل

منابع به نقل از مقامات بلندرتبه طالبان به اسپوتنیک خبر داده اند که موضع‌گیری "امارت اسلامی" در قبال مصالحه با حکومت مرکزی افغانستان تغییر نکرده است و به گفته این منابع، چنانکه امریکا و متحدین اش یکی از طرف های عمده جنگ در افغانستان می باشند، طالبان اصرار دارند تا در قدم نخست با واشنگتن درمورد اخراج نیروهای ایالات متحده و ناتو از افغانستان گفتگو نموده به توافق برسند و سپس با حکومت مرکزی کابل مذاکره نمایند.

چنانکه منابع می‌گویند، پیشنهاد اخیر امریکا مبنی بر آنکه واشنگتن آماده است تا به عنوان طرف سوم در مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان اشتراک ورزد، نیز برای مخالفین قابل قبول نیست. به باور طالبان، چنین چوکات گفتگوها به غرب کمک خواهد کرد تا بحران فعلی افغانستان را به عنوان جنگ داخلی معرفی نماید، در حالیکه طالبان امریکا و ناتو را عامل اصلی منازعه جاری در کشور می‌دانند.

در عین حال منابع اسپوتنیک درباره مذاکرات رو به رو طالبان با واشنگتن صحبت نموده، خاطر نشان ساختند که تجربه اخیر، بخصوص سرنوشت توافقنامه هسته‌یی ایران حاکی از آن است که امریکا در بعضی موارد به تعهدات بین‌المللی خویش وفادار نیست، بنابر این، ایجاب می‌نماید تا کشورهای منطقه در گفتگوهای ممکن میان واشنگتن و طالبان منحیث ناظرین یا میانجی‌گران اشتراک نمایند تا در آینده نظارت کامل بر تطبیق توافقات بین دو طرف تامین شود.

در مجموع به این نتیجه می‌رسیم که دورنمای پروسه آشتی ملی در افغانستان مبهم باقی می‌ماند. هرچند آتش بس تاریخی که در روزهای عید فطر اعلام شده بود، امیدواری های زیادی را درباره آغاز سریع مذاکرات میان طرف‌های درگیر در افغانستان ایجاد نمود، اما طالبان همچنان خواستار برگزاری گفتگوهای مستقیم با امریکا می‌باشند. واشنگتن نیز به نوبه خود اظهار می‌دارد که بحران افغانستان ناشی از جنگ داخلی است و درخواست مذاکرات با طالبان را رد می‌کند.

همزمان با این، امریکا و ناتو با اعلام ستراتژی جدید دونالد ترامپ تلاش می‌ورزند تا مخالفین دولت افغانستان را تحت فشار نظامی قرار داده، آنها را مجبور به صلح بسازند، اما چنانکه تجربه 17 سال اخیر نشان می‌دهد، چنین پالیسی نتایج مثبت در پی نخواهد داشت.

واکنش طالبان به نشست صلح علمای دینی در عربستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان به نشست صلح علمای دینی در عربستان

این در حالیست که که نماینده‌گان بیش از 50 کشور اسلامی، امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه، قرار است برای دو روز در شهرهای جده و مکه در عربستان سعودی، دربارۀ جنگ و صلح افغانستان گفتگو کنند.
رسانه‌های عربستان سعودی، گزارش داده‌اند که در این نشست، عالمان دینی، تروریزم و تندروی خشونت بار را در تمامی اشکال و شیوه‌های آن بربنیاد اصول اسلامی، محکوم خواهند کرد.

گروه طالبان در واکنش به نشست علمای دینی جهان اسلام در عربستان اعلام کرده است که اگر این نشست جنگ کنونی افغانستان را حرام اعلام نمایند، این اقدام همکاری با ایالات متحده امریکا خواهد بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала