تکسی آنلاین؛ تجربۀ تازه و سهولت فراوان در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / TAZIMتکسی آنلاین؛ تجربۀ تازه و سهولت فراوان در افغانستان
تکسی آنلاین؛ تجربۀ تازه و سهولت فراوان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نرم افزار هوشمند درخواست تکسی «زود» از آغاز سال خورشیدی فعالیتش را در شهر کابل آغاز کرده و در حال حاضر در اکثر نقاط این شهر خدمات ارایه می‌کند.

با گسترش استفاده از خدمات آنلاین در سرتاسر دنیا، در افغانستان نیز پیشرفت فناوری باعث شده است تا سهولت‌های بیشتری برای مردم به وجود آید.

این سهولت، امروزه در ترانسپورت‌ نیز مشاهده می‌شود و حالا با لمس صفحه تلفون خود به راحتی می‌توان در هر زمان و مکان، در کابل از خدمات تکسی انلاین استفاده کرد.

عزت‌الله تابش، مسوول شرکت خدمات تکسی «زود» به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک می‌گوید:

«ما کار روی این اپلکیشن را در ماه اول سال 2016 آغاز کردیم و ارایۀ خدمات را در آغاز سال 2017 به صورت آزمایشی و در ماه اپریل همین سال کار را به صورت رسمی شروع کردیم.  از جمله سهولت‌هایی که اپلکیشن «زود» دارد، یکی این است که از این پس مسافر سرگردان دنبال تکسی نیست و با نصب کردن اپلکیشین می‌تواند از خانه، دفتر و دانشگاه تکسی درخواست کند. در کنار این، تکسی «زود» یک سهولت برای راننده‌ها هم ایجاد کرده‌است. راننده‌ها از این پیش دنبال مسافر سرگردان بودند، اما حالا و به لطف نرم افزار زود، راننده‌ها ایستگاه مشخص دارند و مسافرین از طریق تلفون درخواست تکسی می‌کنند. از طریق نرم افزار زود دیگر موضوع چانه‌زنی نیز مشکلی برای شهروندان نخواهد بود و کرایه‌های شب و روز از قبل مشخص شده‌است».

در کنار دیگر خدمات که این نرم افزار برای شهروندان کابل مهیا کرده‌است، برای خانم‌ها و معلولین پیشکش‌های ویژه دارد. آقای تابش در این مورد می‌گوید:

«ما خدمات ویژۀ تکسی برای خانم‌ها در نظر گرفته‌ایم. راننده‌های این بخش آدم‌های مطمین‌تر و از نگاه اخلاقی و امنیتی قابل اعتماد‌تر استند. حتا کرایه این تکسی‌ها مناسب‌تر از دیگر تکسی‌هایی است که ما در اختیار داریم. در قسمت معلولین، راننده‌های تکسی ما، تا دم دروازه‌ی شخص معلول رفته و در صورت نیاز در خصوص انتقال اسباب شخص معلول با ایشان همکاری می‌کند».

ولی با این همه، شرایط نه‌چندان خوب امنیتی، جا نیفتادن فرهنگ استفاده از تکسی‌های انترنتی، نبود آدرس مشخص برای جاده‌ها و کوچه‌ها، مشخص نبودن شمارۀ منازل مسکونی و همچنین عدم توانایی در استفاده از برنامه‌های انترنتی در میان اکثر شهروندان، از جمله مشکلاتی اند که فرا راه رشد این ایده شمرده می‌شود.

محمد رضا یوسفی راننده شرکت خدمات تکسی زود» در پاسخ به این پرسش که با چه چالش‌های روبه رو است، می‌گوید:

«چالش‌های زیادی وجود دارد. یکی از این چالش‌ها مسایل امنیتی است. کوشش می‌کنیم مسافرین را که  در ساعات آخیر شب قبول می‌کنیم، معلومات در مورد شان  داشته‌باشیم. اگر مسافر شخص قابل اطمینان بود، قبول می‌کنیم در غیر آن انتقال مسافر را کنسل می‌کنیم. اما مسافرین که در ناوقت شب مقصد شان شفاخانه یا هوتل عروسی باشد، قابل اطمینان اند و مشکلی ندارند».

با توجه به این که کمتر از یک سال از فعالیت تکسی زود در کابل می‌گذرد، اما ظاهرا تا جایی توانسته است که میان شهروندان کابل جا بیافتد.

مسعود سعیدی یکی از مشتریان دایمی تکسی آنلاین در کابل است. او در حال که از خدمات این شرکت راضی به نظر می‌رسد، می‌گوید:

«تکسی زود خدمات خیلی خوب برای شهروندان کابل ایجاد کرده‌است. پیش از این ما برای دریافت تکسی باید روی سرک ایستاد می‌شدیم و منتظر تکسی می‌ماندیم. اما حالا از طریق این اپلکیشن تکسی انتخاب می‌کنیم و در کمتر از دو دقیقه تکسی می‌آید. از سوی دیگر نیاز نیست که به خاطر کرایه تکسی چانه‌زنی کنیم، چون از قبل کرایه و مقصد تعیین شده‌است».

تکسی تلفونی و تکسی‌های انلاین، یکی از خدمات تکسی معمولی در تمام دنیا است. اما افغانستان به دلیل گرفتاری در جنگ و خشونت، از چرخه توسعه دور مانده و حالا طی بیش از یک دهه اخیر، فرصتی برای کار آفرینی و توسعه خدمات شهری مهیا شده‌است.

فرصت که به باور مسوولین شرکت تکسی «زود»، باید از آدرس حکومت افغانستان مورد حمایت قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала