گوشت مرغ صحی‌ و ارزان‌، از روسیه به بازارهای افغانستان خواهد آمد

© Sputnik / Pavel Lisitsynگوشت مرغ صحی‌ و ارزان‌، از روسیه به بازارهای افغانستان خواهد آمد
گوشت مرغ صحی‌ و ارزان‌، از روسیه به بازارهای افغانستان خواهد آمد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان و روسیه با ایجاد یک خانۀ تجارت مشترک در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان، زمینۀ تبادل کالا میان دو کشور را فراهم می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، توافق بر سر ایجاد این مرکز در اوایل ماه جولای و در چوکات یک نشست بازرگانی میان جنرال‌کنسول فدراتیف روسیه و والی بلخ امضا شده است.

بر اساس این توافق کالاهای تجارتی میان دو کشور از طریق شهرک بندری حیرتان و توسط راه آهن انتقال پیدا می‌کند.

رنات شگاپوف رییس اجرایی شورای کاری فدراتیف روسیه در امور همکاری با افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک گفت که گوشت مرغ و پرندگان یکی از اصلی‌ترین موادی است که قرار است از این طریق به افغانستان فرستاده شود.

وی افزود:

«شرکت روسی «رسورس» گوشت پرندگان تهیه شده را که از منظر اکولوژی (بوم‌شناسی) در ساحات پاک روسیه تهیه شده و فاقد آن دسته مواد دست‌کاری‌شدۀ ژنتیکی که می‌تواند بر کیفیت مواد غذایی تأثیر منفی بگذارد، است را برای افغانستان فراهم خواهد کرد».

در حال حاضر گوشت مرغ از کشور برازیل و دیگر کشورهای اروپایی با استفاده از بندر کراچی به افغانستان وارد می‌شود.

شیپاگوف می‌گوید:

«برای انتقال مواد به افغانستان از خاک ازبیکستان استفاده خواهد شد، این کشور اجازه داده است تا سالانه هزار تن مواد از طریق این کشور به طور ترانزیت بگذرد. شرکت ترانسپورتی این مواد را از روسیه تا مرز افغانستان انتقال خواهد داد».

آقای شیپاگوف می‌افزاید که مشتری این مواد در حال حاضر وجود داشته و به زودی مرحلۀ عقد قرارداد و آغاز انتقال مواد آغاز خواهد شد.

در همین حال، منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ به اسپوتنیک ضمن آن‌که گشایش خانۀ تجارت روسیه و افغانستان را گامی بزرگ در راستای گسترش روابط تجارتی دو کشور می‌داند، می‌افزاید:

«گوشت مرغی که از روسیه به افغانستان می‌آید در کنار کیفیت خوب آن، از لحاظ زمانی نیز به سود ماست. از برازیل و دیگر کشور ها با استفاده از راه دریا و از بنادر پاکستان محموله‌ها در شصت روز به افغانستان می‌رسد، اما از روسیه این مواد در پانزده روز از مسیر آسیای میانه و توسط قطار به کشور خواهد رسید».

آقای فرهاد می‌گوید که بلخ نقطۀ مرکزی ۹ ولایت شمالی و بندر حیرتان یکی از بنادر مهم کشور است و این توافق زمینه را برای انتقال این مواد از روسیه به شمال افغانستان و همچنان به تمام افغانستان فراهم می‌کند.

آقای فرهاد در مورد امکان کاهش تعرفۀ گمرکی بر این محصولات می‌گوید که این کار در صلاحیت‌های ادارۀ محلی بلخ نیست اما آن‌ها امیدوار اند که وزارت‌های تجارت دو کشور در این مورد به مذاکره بپردازند اما ادارۀ محلی بلخ در این مورد صاحب صلاحیت ابراز نظر نیست اما این اداره مصمم است برای گسترش سرمایه‌گذاری و ایجاد سهولت‌ها برای تاجران هر نوع همکاری را در چوکات صلاحیت‌های قانونی انجام بدهد.

این قرارداد البته شامل صادرات میوه‌های تازه، سبزیجات، میوه‌های خشک و قالین از افغانستان به روسیه نیز است. این مسأله می‌تواند دشواری‌های فراراه دهاقین و صادرکنندگان افغانستان در فرستادن مواد شان به خارج از کشور را کاهش بدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала