فاش شدن فیصله‌های نشست سران سیاسی در خانۀ حامد کرزی

© Sputnik / Evgeniy Odinkov /  مراجعه به بانک تصاویر فاش شدن فیصله‌های نشست سران سیاسی در خانۀ حامد کرزی
فاش شدن فیصله‌های نشست سران سیاسی در خانۀ حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع سیاسی اسپوتنیک در کابل جزییات عمدۀ نشست اخیر در اقامتگاه حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان را افشا نمودند.

این ملاقات پشت درهای بسته، با حضور رهبران «ایتلاف بزرگ ملی»، «شورای حراست و ثبات»، متنفذین قومی و علمای کرام برگزار شده بود و قرار شد هیأت مشترک سیاستمداران افغانستان تحت نظارت حامد کرزی غرض مذاکرات با طالبان تشکیل شود.

جزییات اولین مذاکرۀ امریکا و طالبان افشا شد - اسپوتنیک افغانستان
جزییات اولین مذاکرۀ امریکا و طالبان افشا شد
منابع می‌گویند این سومین جلسۀ سیاستمداران و جریان های یادشده بود. اولین مجلس در خانه بسم‌الله محمدی، وزیر پیشین دفاع و امور داخله افغانستان، جلسه دوم در خانه انورالحق احدی، وزیر اسبق مالیه، برگزار شده بودند. اما حامد کرزی شخصأ در آن ملاقات‌ها حضور نداشت.

به گقته مصاحبان اسپوتنیک، طی مجلس در اقامتگاه رئیس جمهور پیشین رهبران سیاسی دو موضوع اساسی را تحت بحث و تحلیل قرار دادند. مسأله اول، انتخابات قریب الوقوع پارلمانی و ریاست جمهوری بود. اشتراک کننده‌گان جلسه به این نتیجه رسیدند که مداخلۀ حکومت در این عرصه، رای دهی ملی را به یک پروسه تقلبی بدل خواهد کرد و منجر به بحران سیاسی شبیه پس از انتخابات ۲۰۱۴ در کشور خواهد شد.

نشست رهبری ائتلاف بزرگ در دفتر کرزی - اسپوتنیک افغانستان
نشست رهبری ائتلاف بزرگ در دفتر کرزی
رهبران سیاسی نامبرده پیشنهاد نمودند که غرض تأمین شفافیت انتخابات آینده باید سیستم بیومتریک ثبت نام رایدهنده گان راه اندازی گردد و نظام فعلی انتخاباتی به سیستم حزبی تبدیل شود. در اثر رایزنی ها توافق صورت گرفت که اگر حکومت وحدت ملی به پالیسی جاری خویش ادامه میدهد، گروه ها و ایتلاف های سیاسی فوق الذکر موضع گیری خود را در مورد غیر قابل قبول بودن نظام فعلی انتخاباتی اعلام خواهند کرد.

موضوعی که اشتراک کننده گان مجلس به آن توجه بیشتر را ارائه نمودند، مسأله گفتگو ها با طالبان بود. همه موافق به آن شدند که مخالفین دولت با حکومت وحدت ملی به مذاکرات مستقیم قایل نخواهند گردید. بنا بر این حاضرین مجلس به اجماع رسیدند که رهبران سیاسی کشور باید ابتکار را به دست بگیرند و وارد صحنۀ پروسۀ صلح شوند. طبق معلومات به دست آمده، طی جلسه در خانه حامد کرزی پیشنهاد شد که باید هیأت مشترک احزاب و جریان های سیاسی افغانستان به هدف انجام گفتکو ها با طالبان تشکیل گردد. و احتمال زیاد میرود که نقش كليدى و رهبری كننده در انجام این مذاكرات را حامد کرزی ایفا کند.

آقای کرزی در این زمینه بر مشورت و جلب نظر تمام احزاب و بزرگان کشور تأکید کرد.

به گفتۀ منابع اسپوتنیک، خود رئيس جمهور پيشين رياست هيأت فوق الذكر را بر دوش خود نميگيرد، اما از پروسه گفتگوها "نظارت" خواهد كرد. قرار است که مشورت‌ها و رایزنی‌ها در این مورد ادامه یابد و قرار شده است نشست بعدی، شام امروز (چهارشنبه) دایر شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала