خلیلزاد؛ «برگ برنده» یا «چرخ باطل» امریکا در افغانستان؟

© Photo / دفتر مطبوعاتی حزب اسلامی افغانستانخلیلزاد؛ «برگ برنده» یا «چرخ باطل» امریکا در افغانستان؟
خلیلزاد؛ «برگ برنده» یا «چرخ باطل» امریکا در افغانستان؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در جریان سفرش به پاکستان، خبر گماشته شدن زلمی خلیلزاد را به عنوان مشاور وزارت خارجهٔ ایالات متحده را به خبرنگاران همراهش رساند.

وزیر خارجهٔ امریکا گفته است که خلیلزاد به عنوان رهبری‌کننده تیم مصالحه افغانستان در وزارت خارجه امریکا کار خواهد کرد.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل افغانستان به این باور است که، خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده امریکا است هیچ گاهی منافع مردم افغانستان مورد توجه‌اش قرار ندارد، حضور خلیل‌زاد به عنوان یک چهره جنجال برانگیز هم با پاکستان، روسیه، ایران و چین که مورد قبول شان قرار نخواهد داشت، نتها به اوضاع افغانستان کمک نمی‌کند احتمالاً مناسبات منطقه‌ای را بتواند دچار اشکال بسازد.

آقای کوهستانی می‌گوید:

«آمدن زلمی‌ خلیل‌زاد به حیث نماینده امریکا در مورد افغانستان با آنکه صداها و دیدگاهی متفاوت در رسانه‌های افغانستان مطرح می‌شود، باور من این است که خلیل‌زاد گذشته کاری بسیار مثبت در افغانستان نداشت، متاسفانه درگیری‌هایی را با بخش‌هایی از مجاهدین افغانستان و یا گروه‌ها مقاومت انجام داد، دیدگاهی قوم را در افغانستان تقویت کرد. همزمان بعد از سال 2001 میلادی به این‌جا آمد ایالات متحده امریکا، به عنوان بزرگ‌ترین قدرت نظامی اینجا حضور داشت امکانات مالی بسیار وافر را به بازسازی افغانستان به خدمت می‌گذاشت و یک هماهنگی کشورهای منطقه در راستای مبارزه با تروریزم با ایالات متحده وجود داشت. در حال حاضر نه خلیل‌زاد، خلیل‌زاد سال‌های قبل است، زلمی خلیل‌زاد به یک چهرۀ که در افکار عمومی امریکا هم با حدودی بر فساد اداری توانایی‌های که در عرق و افغانستان داشته الزام داره همچنان به عنوان یک شخص باز نشسته است کارکرد های بسیار مثبت و درخشان در سطح منطقه و افغانستان ندارد که او استفاده شود. نه او خلیل‌زاد قبلی است و نه امریکا هم امریکایی که در افغانستان حضور داشت کشورهای منطقه در مجموع با او متحد بودند او امریکا نیست. امروز روسیه به عنوان یک مخالف اساسی در ابعاد سیاسی نظامی با امریکا در افغانستان است ایران، پاکستان، چین و سایر کشورها دیدگاهی متفاوتی دارد حتا اعضای ناتو و اتحادیه اروپا دیدگاه شان متفاوت است به همین لحاظ آمده زلمی خلیل‌زاد نمی‌تواند معجزه را خلق بکند که کار بزرگی را به وجود بیاورد و گره کلانی را بگشاید. من به این باور نیستم که خلیل‌زاد بتواند این گره بوجود آمده را باز بکند، چون دیدگاه‌ها در میان رهبرهای قصر سفید، پنتاگون و سیا نسبت به خلیل‌زاد متفاوت است».

آقای خلیل‌زاد که یک دیپلمات دموکرات و افغان‌تبار است، پیش از کناره‌گیری از صحنه سیاست سال‌ها به عنوان سفیر امریکا در کابل و بغداد خدمت کرده بود.

به باور کارشناسان، این انتصاب می‌تواند برای طالبان نشانه این باشد که امریکا در تصمیم خود برای گفتگو با این گروه جدی است.

جنگ ایالات متحده امریکا با گروه طالبان تاکنون طولانی‌ترین جنگ این کشور بوده است.

فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در پارلمان در مورد بازگشت خلیل‌زاد به افغانستان گفت:

«به نظر من برگشت خلیل‌زاد به افغانستان روی پروسه صلح باشد و تشویش امریکا این است که کشورهای منطقه پروسه صلح را از امریکا می‌گیرند به همین دلیل امریکایی‌ها یکی از سفیرهای با تجربه خود را به افغانستان می‌فرستند و من فکر می‌کنم در بخش تعیین یک مسیر با توجه به این که آقای خلیل‌زاد از لوی جرگه اضطراری تا به لوی جرگه قانون اساسی تجربه در افغانستان دارد، برای تعیین یک مسیر می‌تواند موثر باشد».

زلمی خلیل‌زاد، نخستین نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان بعد از سقوط طالبان بود. در نشست نخست بن در زمستان سال 2001میلادی، که صفحه جدید تاریخ افغانستان پس از طالبان را رقم زد، نقش پر رنگی داشت.

یک ماه قبل روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای برقراری صلح در افغانستان، دستور مذاکرات مستقیم امریکا با گروه طالبان را داده است. پس از این خبر، یک دیپلومات امریکایی گفت‌وگویی مستقیم بانمایندگان طالبان در قطر انجام داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بارها از عدم پیشرفت جنگ هفده ساله افغانستان ابراز ناامیدی کرده و بر تغییر سریع بازی جنگ تاکید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала