لاجورد، کوتاه‌ترین و ارزانترین راه از افغانستان به اروپا

© Photo / وزارت خارجهلاجورد، کوتاه‌ترین و ارزانترین راه از افغانستان به اروپا
لاجورد، کوتاه‌ترین و ارزانترین راه از افغانستان به اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که راه لاجورد مناسبترین کریدور از لحاظ زمان و هزینه‌ها برای تجارت با اروپا است.

وی افزود که اکنون این زمینه مساعد شده و شاید راه اندازی آن یک ماه بعد شروع شود. اولین محموله‌یی که قرار است که از این راه برود قالین، سنگ مرمر و غیره است.

معاون اتاق تجارت افغانستان  با بیان اینکه راه‌های دیگر برای تجارت با اروپا وجود دارند از جمله راه کرچی، افزود که در تجارت از این مسیرها مشکلاتی پیدا شده و بند شدن این راه‌ها هم پیش می‌آید.

وی تاکید کرد که افغانستان از راه‌های متعدد با کشورهای آسیای مرکزی، اروپا، اروپای شرقی و روسیه استفاده می کند اما کریدور لاجورد مناسبترین کریدور برای تجارت است.این راه می‌تواند رقیبی برای راه‌های موجود باشد: 

«از راه شمال از آسیای میانه تجارتی از چین، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان صورت می‌گیرد.ما از راه لاجورد برای صادرات و برخی واردات که از اروپا می یاوریم استفاده خواهیم کرد.اموال ما در بنادر و بعضی جاها ایستاد می‌شود. راه لاجورد به این خاطر خوب است که راه مستقیم است و هزینه اش کمتر است و کالاها به وقت مناسب می‌رسد».

معاون اتاق تجارت افغانستان با تاکید بر اینکه مشکلات امنیتی در هر راه تجارتی وجود دارد گفت: 

«مشکل امنیتی هست ولی تاثیر منفی بر تجارت نمی‌گذارد. دولت وحدت ملی برای صادرات و واردات باید تسهیلات به وجود بیاورد. به هر کریدور که ملحق شویم از تمام امکانات که در افغانستان وجود داردباید استفاده شود».

 به گفته الکوزی شعار دولت وحدت ملی این است که افغانستان خود را به یک کشور و یک بندر بند نمی کند.

خان جان الکوزی هم به وجود مشکل ویزا برای تاجران افغان اشاره کرد و گفت: 

«مشکل ویزا هست و تا هنوز مکمل نشده است. تا اندازه‌یی با ازبکستان و ترکمنستان مشکل ویزا حل شده است».

خان جان الکوزی ضمن پاسخ به سوال که اگر تروریستان می توانند از راه لاجورد برای قاچاق اسلحه و مواد مخدر استفاده کنند گفت که آنها از یک از یک راه قاچاق نمی کنند و شاید امکاناتش هست ولی باید تدابیر گرفته شود که جلویش گرفته شود.

به گفته وی تاجران افغان مواد ساختمانی و بهداشتی و سایر کالاهای صادراتی که افغانستان از اروپا وارد می کند خریداری خواهد کرد.

راه لاجورد یک راه تاریخی است که قسمتی از راه ابریشم بود. تقریبا دو هزار سال پیش از این مسیر لاجورد بدخشان به اروپا و کشورهای آسیای مرکزی صادر می‌شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала