احتمال دسترسی طالبان به راکت‌های كيمياوی

© AP Photo / Ishtiaq Mahsudاحتمال دسترسی طالبان به راکت‌های كيمياوی
احتمال دسترسی طالبان به راکت‌های كيمياوی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به تازگی گزارش‌هایی منتشر می‌شوند كه گويا گروه طالبان به راكت‌هاى حامل مواد كيمياوى دسترسی پيدا کرده اند.

گفته ميشود كه در این اواخر چند پايگاه نيروهاى امنيتى در بغلان تحت چنين حملات قرار گرفتند. آگاهان میگویند که ابتدا نقشه برداری از پایگاه‌ها و ساحات همجوار تأسيسات نظامى صورت می‌گیرد، سپس شورشيان راكت‌هاى داراى گاز مسموم کننده را شلیک می‌كنند که سبب بیهوشی سربازان پایگاه ميشود، بعد وارد پایگاه می‌گردند و سربازان بیهوش را مورد شلیک قرار می‌دهند.

شماری از تحليلگران و کارشناسان سياسى ايران و روسيه را متهم کرده اند كه گویا سلاح‌هاى فوق الذكر را در اختيار طالبان قرار داده‌ند. اين در حالى است كه هيچ شواهد عينى و يا حقایق ارائه شده از طرف مقامات رسمى افغانستان در اين مورد وجود ندارد و وزارت دفاع افغانستان این گزارش را تأیید نمی‌کند.

سید غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید:

«این طور چیزی را هنوز ما مشاهده نکردیم و نه هم چنین سلاحی وجود دارد».

در حالی که دلاور ايماق، نماينده ولايت بغلان در ولسى جرگه، در مصاحبه با اسپوتنيک تأييد می‌کند كه حملات طالبان با استفاده از راكت‌هاى حامل مواد كيمياوى به راستی صورت گرفته است، اما نيروهاى امنيتى افغانستان معلومات دقيق را درباره آن كه چنين نوع اسلحه از چه منابع به دست طالبان مى‌آيد ندارند:

«تهاجم‌هاى طالبان با كاربرد موشك‌هاى مسموم كننده از اواخر ماه اسد آغاز گرديده اند و به اين سو ادامه دارند. حملات اول در ولسوالى بغلان مركزى صورت گرفه و در نتيجه آنان چند پايگاه اردو و پوليس محلى بدست طالبان سقوط كردند. البته، دسترسی ياغيان به چنين سلاح‌های خطرناک باعث نگرانى حكومت و مردم كشور می‌باشد. اما طبق اطلاعات من، نيروهاى امنيتى افغانستان تا به حال معلومات دقيق را بدست نياورده اند كه اين راكت‌های حامل مواد كيمياوى به طالبان از كجا ميرسند. به نظرم، پيش از آن كه كدام كشور و يا سازمان خارجى را در اين مورد متهم بسازيم بايد تحقيقات جدى صورت بگيرد».

در حين حال، نادر منگل، تحليلگر سياسى و فعال مدنى، باور دارد كه انداختن گناه بر دوش كشورهاى منطقه، به ويژه روسيه، در پيوند به ناكامى‌هاى نظامى حكومت افغانستان به يك عادت ميان تعدادى زيادى از کارشناسان سياسى و سياستمداران افغانستان تبديل گرديده است:

«انتقادها از روسیه امروز یک نوع مود و فیشن است. فعلأ نه تنها تحلیلگران و آگاهان امور سیاسی، بلکه مقامات رسمی نیز بیشتر روسیه را مبنی بر کمک رسانی به طالبان متهم می‌نمایند، اما هیچ كارشناس و يا مسوول دولتی لازم نمی‌بيند كه اظهرات خويش را با مدرک و يا شواهد ديگر ثابت نمايد. تمام انتقادها و اتهامات بر شايعات، آوازها و يا معلومات چک نشده تكيه دارند. همين حالت در پيوند به دسترس طالبان به راكت‌هاى حامل مواد كيمياوى نیز تكرار می‌شود. يعنى بدون دلایل كافى و تحقيقات همه جانبه گناه بر دوش روسيه انداخته میشود»

مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند که تمام اتهامات در مورد حمایت مالی و لوژستیکی مسکو از طالبان حقیقت نداشته و چنین شايعات از طرف کسانی پخش می‌گردند که مخالف روابط دوستانه میان روسيه و افغانستان استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала