طرح‌های تازۀ افغانستان برای کاهش کشت کوکنار

© Sputnikطرح‌های تازۀ افغانستان برای کاهش کشت کوکنار
طرح‌های تازۀ افغانستان برای کاهش کشت کوکنار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که تلاش می‌کنند به ترویج کشت و پرورش گیاه آلوورا را به عنوان یکی از جایگزین‌های کوکنار بپردازند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات این وزارت می‌گویند که گیاه آلوورا نیازمند آب کمتر، زحمت کمتر و دارای قیمت بلند در بازارهای جهانی است و پتانسیل جایگزینی کوکنار را دارد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت در گفتکو با اسپوتنیک می‌گوید که آلوئه‌ورا تنها گزینۀ افغانستان برای جایگزینی کوکنار نیست، اما با توجه به خشکسالی موجود می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد:

«آلوئه‌ورا یک گیاه جدید است که ما میخواهیم در بعضی ولایات کشتزارهای آن را گسترش بدهیم، هرچند در بعضی از این ولایات مانند فراه شاید کوکنار هم کشته شود، اما چون در بازارهای داخلی و بین‌المللی جهانی ارزش آلوئه‌ورا حتا بیشتر از زعفران است و زمینه برای صادرات آن موجود است، به منظور عایدات بیشتر برای دهاقین وزارت زراعت می‌خواهد کشت آلوئه‌ورا را گسترش بدهد».

به گفتۀ آقای رستمی ولایات فراه، هرات و بخش‌هایی از بادغیس در نخستین مرحلۀ این طرح وزارت زراعت قرار دارند:

«در ولایات فراه و بادغیس ما پیش از این این پروژه را تطبیق کرده‌ایم که تا حدی روی کاهش کشتزارهای کوکنار تأثیرگذار بوده است. به همین منظور وزارت زراعت تصمیم گرفته است تا سردخانه‌ها و "گرین‌هوز" های گیاه آلوئه‌ورا را در تعداد زیادی از ولسوالی‌ها فراه و بادغیس گسترش بدهد و در صورتی که نتیجۀ خوب به دست بیاید، در دیگر نقاط هم گسترش پیدا کند».

در افغانستان آلوئه‌ورا جایگزین کوکنار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
در افغانستان "آلوئه‌ورا" جایگزین کوکنار می‌شود

آقای رستمی تا تأکید بر این‌که ترویج کشت آلوئه‌ورا بیشتر در مناطق کم‌آب و مناطقی که مورد تهدید خشکسالی استند، صورت می‌گیرد می‌افزاید که در اجرای این طرح مشکلی فراراه وزارت زراعت افغانستان وجود ندارد:

«آلوئه‌ورا گیاهی است که به کمترین آب و نیروی انسانی نیاز دارد و با مصرف کم می‌تواند برای مردم عاید بیشتر داشته باشد، وقتی مشکل عاید دهقان حل شود و درآمد بیشتر داشته باشند و مردم همکار ما باشند با مشکل مواجه نخواهیم بود. ما جدیداً در بادغیس و فراه سردخانه‌هایی ایجاد کردیم و دو هفته پیش 44 سردخانۀ تازه هم به دهاقین پیش‌قدم این دو ولایت اختصاص دادیم و تا کنون با مشکلی مواجه نشده ایم».

برگزاری نمایشگاه حاصلات کشت‌های بدیل کوکنار در کابل - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نمایشگاه حاصلات کشت‌های بدیل کوکنار در کابل

سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌افزاید که طرح دیگر این وزارت برای کاهش کشت کوکنار، افزایش باغ‌های پسته است:

«ما روی گیاهان طبی و با ارزشی که در گذشته در بعضی ولایات به طور طبیعی می‌روییده یا پرورش داده شده است  کار می‌کنیم، روی گیاهانی که برای شان بازار جهانی وجود داشته باشد و بتواند بخشی از صادرات سالانۀ کشور را تشکیل بدهند. مهمتر از همه ما در بعضی ولایات روی گسترش باغ‌های پسته کار می‌کنیم و در یک سال گذشته بیشت از چهل هزار جریب باغ‌های پسته ساخته شده است چون اکثریت نقاط افغانستان اقلیم مناسب برای گسترش باغ‌های پسته دارد و این میتواند علاقمندی مردم به کشت کوکنار را کاهش دهد».

رستمی تأکید می‌کند که آلوئه‌ورا تنها گزینۀ افغانستان برای جایگزینی کوکنار نیست. به گفتۀ وی این گیاخ یکی از جایگزین‌های پیشنهادی در عوض کشت کوکنار و روی آوردن دهقانان به «کشت حلال» است.

در همین حال، محمد حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که طرح‌های جایگزین روی کاهش کشت مواد مخدر در کشور تأثیر خواهد گذاشت:

«طرح‌های وزارت زراعت در هماهنگی با وزارت مبارزه با مواد مخدر ریهته شده و با توجه به این که یک کشور زراعتی است و در مناطق مختلف نباتات مختلف رشد بهتری دارند و با توجه به موجودیت مارکیت برای فروش، عاید بهتری برای دهاقین خواهد داشت. عاید بیشتر و وجود بازار برای محصولات دهقانان، بدون شک روی کاهش مواد مخدر تأثیر خواهد داشت».

آقای دانشیار مخالفان مسلح دولت را یک مانع بزرگ بر سر اجرای طرح‌های جایگزین کشت کوکنار در کشور می‌داند:

«مخالفان مسلح، یکی از موانع جدی استند. بخش قابل ملاحضۀ تمویل مخالفان از طریق عاید غیر قانونی مواد مخدر صورت می‌گیرد و آنان از هر ترفندی تلاش می‌کنند که مواد مخدر کشت و ترایک تولید شود و آنان از این طریق تسلیهات، اسلحه و امکانات فراهم کنند و برای همین در بسیار مناطق تبلیغات سوء بر افکار عامه دارند و در خیلی از موارد کشت کوکنار را بر دهقانان تحمیل می‌کنند. باز هم ما تلاش می‌کنیم از راه‌های ممکن کمک کنیم به اینکه کشت قانونی عایدش بالا برود و دهاقین علاقمند شوند به کشت قانونی و مقاومت کنند در برابر کشت غیر قانونی. راه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که یکی این است که با توجه به رشد نباتات مختلف در مناطق مختلف، تلاش کنیم برای افزایش عاید دهاقین».

افغانستان در حال حاضر بزرگترین منبع تولید مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود و حکومت این کشور همواره از مبارزه در برابر این پدیده سخن گفته، اما این مبارزه تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала