اپلیکیشن «ای-واچ»؛ استفاده از تکنالوژی برای شفافیت انتخابات

© Photo / FB / E-WATCHاپلیکیشن «ای-واچ»؛ استفاده از تکنالوژی برای شفافیت انتخابات
اپلیکیشن «ای-واچ»؛ استفاده از تکنالوژی برای شفافیت انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از جوانان برای نخستین بار یک نرم‌افزار موبایل به نام «الیکشن واچ» را برای نظارت و جلوگیری از تقلب در انتخابات معرفی نموده‌اند.

جوانانی که این نرم‌افزار را ساخته اند، می‌گویند که پس از افزایش نگرانی‌ها از تقلب‌ها و تخلف‌های انتخاباتی دست به ساختن این نرم‌افزار زده‌اند.

 به گفته تیم سازندگان آن، نرم افزار می تواند  در تلفن ‌های همراه دانلود ‌شود و استفاده از آن می‌تواند تقلب‌ها و تخلف‌های انتخاباتی را کاهش دهد.

فرشید میرزایی، یک تن از اعضای گروه سازندگان اپلیکیشن جدید در مورد ویژگی های نرم افزار و دستگاه های که می توان در آن ازاین اپلیکیشن استفاده نمود به اسپوتنیک گفت:

«نرم افزار Election Watch یا سیستم نظارت از انتخابات، قابلیت نصب روی تمام دستگاه های اندروید را داراست. سیستم می تواند معلومات از تقلب و تخلف انتخاباتی گرفته تا مشکلات لوژستیکی و مشکلات در شمارش آراء را ثبت و گزارش‌دهی نماید. کار اپلیکیشن طوری برنامه ریزی شده که گزارش دهی  تمام معلومات از طریق عکس، ویدیو وضبط صوت صورت می گیرد».

فرشید میرزایی گفت، داخل اپلیکیش فرم های قرار داده شده که با استفاده از آنها هرکاربر می تواند گزارش خود را ارائه دهد.  

او می گوید پس از افزایش نگرانی ها از تقلب ها و تخلف های انتخاباتی دست به ساختن چنین یک نرم افزار زده اند:

«در ایجاد این سیستم هدف نهاد ما کم ساختن اتکا به دونر های خارجی در زمان برگزاری انتخابات و همچنین یاد آوری ادای مسوولیت مدنی برای هر شهروند افغانستان، تعیین شده است».

به گفتۀ او یکی از مسوولیت های مدنی هر شهروند این است که خود شان در شفاف سازی انتخابات سهیم باشد. شعار سازندگان این اپلیکیشن چنین است:

«هر شهروند خودش حق گزارش دهی تخلفات انتخاباتی را دارد».

به گفته آقای میرزایی، اگر شهروندان افغانستان مسوولیت های مدنی خود را به نحو شایسته ایفا کنند و در پروسه انتخابات سهیم باشند، در آن صورت شاهد برگزاری یک انتخابات بدون تقلب و شفاف خواهیم بود. 

یکی از مشکلاتی که تا هنوز فرا راه استفاده از نرم افزار جدید قرار دارد، این است که کمیسیون انتخابات استفاده از تلفن های همراه  را در مراکز رأی دهی ممنوع اعلام نموده، اما آقای میرزایی می‌گوید که در بیرون از مراکز استفاده از هرنوع تلفن مجاز است و شهروندان می توانند گزارش‌های شان را از بیرون مراکز رأی دهی، ارسال نمایند.

به گفتۀ وی برای ناظران نیز گزینه مشخص در نظر گرفته شده است و با کمیسیون انتخابات هماهنگی صورت گرفته اما در مورد استفاده از تلفن‌های همراه تا هنوز بحث و مذاکرات، میان کمیسیون و تیم سازندگان نرم افزار ادامه دارد. آنها امیدوارند تا به یک تفاهم در زمینه دست یابند:

«برای ناظران نیز گزینه مشخص در نظر گرفته شده و ناظران می توانند با خرید نرم افزار، هر 15 دقیقه به مسولان شان، از پروسه آغاز رأی دهی گرفته تا تقلب های انتخاباتی، تخلف در پروسه و پایان پروسه رأی دهی گزارش دهند».

فرشید میرزایی می گوید در مورد دانلود اپلیکیشن از سوی شهروندان اطلاعات دقیق در دسترس نیست اما حدود بیش از هزار ناظر مایل به استفاده از نرم افزار جدید هستند و آنرا دانلود نموده اند.

او می گوید، پس از برگزاری انتخابات، تمام اطلاعات بدست آمده را در اختیار رسانه ها قرار خواهند داد.

از سوی دیگر عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در گفتگو با اسپوتنیک،  در مورد استفاده ناظران از نرم افزار جدید جهت کاهش تقلب های انتخاباتی  گفت:

«ما در مجموع در پهلوی سیستم جدید" نرم افزار" بیشتر از همان روش‌های که توسط کمیسیون تعیین شده، یعنی تذکره های استیکر دار و سیستم بایومتریک استفاده خواهیم کرد».

وی می‌گوید در حال حاضر در حدود بیش از 400 هزار ناظر که شامل 130 هزار خانم است، ثبت نام نموده اند. افزون بر این 156 ناظر بین المللی نیز از پروسه انتخابات نظارت خواهند کرد.

وی می گوید ما مانند سایر کشور های جهان، آماده هستیم برای برگزاری یک انتخابات شفاف از هرگونه سیستم مدرن که بتواند از تقلب جلوگیری نماید، استفاده کنیم. 

عبدالعزیز ابراهیمی نیز خاطر نشان ساخت که کمیسیون انتخابات استفاده از تلفن های همراه را برای رای دهندگان در داخل مراکز رای دهی ممنوع اعلام نموده، اما استفاده از تلفن‌های همراه برای ناظران ممکن است و آنها می توانند آزادانه استفاده کنند. 

به گفته ابراهیمی این نرم افزار می تواند تا حدی از تقلب و مختل ساختن پروسه انتخابات جلو گیری کند. اومی گوید، ما تا حد زیاد تلاش می کنیم خواسته های مردم  راکه برگزاری یک انتخابات شفاف است، در نظرداشته باشیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала