امیدواری ایران از نتایج "نشست صلح" مسکو+ ویدیو

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر امیدواری ایران از نتایج "نشست صلح" مسکو
امیدواری ایران از نتایج نشست صلح مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران که به نمایندگی از ایران در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو حضور داشت، ابراز امیدواری کرد این کنفرانس به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کند.

نشست بین‌المللی تحت عنوان گفت‌‌وگوهای صلح افغانستان به میزبانی مسکو و با حضور نمایندگانی از 12 کشور برگزار شد. در این نشست رسول اسلامی، دستیار وزیر امور امور خارجه ایران و مدیر کل امور آسیای غربی وزارت خارجه ایران نیز حضور داشت. وی در یک مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک، در مورد اهمیت "نشست فرمت مسکو" برای ایجاد روند صلح در افغانستان، نقش روسیه در این روند و همچنین مشارکت ایران در گفتگو های افغانستان صحبت نموده است.
آقای "اسلامی" در پاسخ به سوالی که آیا ایران در پروسه صلح افغانستان نقشی خواهد داشت، و اگر داشت باشد چه نقشی خواهد بود گفت: " کشور ما معمولا در نشست ها و اجلاس های که در رابطه به روند صلح افغانستان توسط کشور های مختلف تا اکنون برگزار شده، همیشه شرکت نموده و ما همیشه تلاش نموده ایم تا با دادن نظریات و توصیه ها کمک کنیم تا این نشست ها به یک نتیجه مثبت برسد.
نشست "فرمت مسکو" نسبت به کنفرانس های دیگر"در مورد افغانستان" از اهمیت بیشتری برخوردار بود زیرا در آن نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان و قدرت های منطقه ای همسایه شرکت داشتند.

نکته مهمی که در نشست مطرح شد این بود که تمام شرکت کنندگان حاضردر نشست، تقریبا همه پیشنهاد می کردند که دو طرف با هم مذاکره کنند. آقای اسلامی گفت: توصیه ایران هم این بود که دو طرف باید مذاکره می کردند، زیرا شرایط برای برقراری صلح وقتی فراهم خواهد شد که دو طرف اختلافات شان را حل کنند.
وی افزود: نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان این امکان را داشتند که هم در جریان کنفرانس و هم در حاشیه آن به طور مستقیم گفت و گو کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در کنفرانس صلح مسکو خواهان برگزاری چنین کنفرانسی در آینده نزدیک شدند.
مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که در نشست آینده افغانستان نتایج بهتری به دست آید.
وی همچنین گفت کشورهای شرکت کننده پیشنهاداتی در مورد دستور کار نشست آینده خواهند داشت. قبل از برگزاری کنفرانس آینده همه کشور های شرکت کننده می توانند نقشه راه پیشنهادی خود را مطرح کنند تا طرف روسی از این پیشنهادها در برگزاری کنفرانس بعدی استفاده کند. 

معاون شورای عالی صلح: برای طالبان اشتراک در نشست مسکو یک کامیابی است - اسپوتنیک افغانستان
معاون شورای عالی صلح: برای طالبان اشتراک در نشست مسکو یک کامیابی است

جمهوری اسلامی ایران در رابطه چه همکاری های خواهد داشت؟
آقای اسلامی گفت: توصیه ایران این بود که دو طرف باید مذاکره می کردند، زیرا شرایط برای برقراری صلح وقتی فراهم خواهد شد که دو طرف اختلافات شان را حل کنند. ما هم با دولت افغانستان ارتباط خوبی داریم هم با گروه های جهادی و قوم های مختلف افغانستان و حتا با طالبان نیز در مورد امنیت مرز های ما تماس های داشتیم. لذا ما نیز خواهان مذاکرات سازنده هستیم.
یکی از پیش شرط های طالبان برای صلح، خروج نظامیان خارجی از افغانستان بود و تا جائیکه روشن است، جمهوری اسلامی ایران هم در مورد حضور خارجی ها در افغانستان دیدگاه مثبت ندارد. آیا با خروج نیرو های خارجی از افغانستان و قطع حمایت آنها افغانستان توانایی رسیدن به ثبات سیاسی و اقتصادی را خواهد داشت؟
آقای اسلامی گفت:
ما در زمان اجلاس لندن "ده سال پیش" مطرح کردیم که نیرو های خارجی در افغانستان باید حضور شان را زمان بندی کنند و خروج شان از این کشور باید مسًولانه باشد. یعنی هر کشوری که مسًول آموزش نیرو های افغان " پولیس، سربازان و سائر نیرو ها" شده باید روند آموزش را تکمیل نموده و سپس خارج شوند. بدین معنا که به مسوولیت های شان در افغانستان عمل نموده و اگر کدام هدف دیگر مطرح نباشد، افغانستان را ترک کنند.
افغانستان اگر ثبات داشته و اتحاد در داخل افغانستان حکمفرما باشد، کشور های همسایه و کشور های مهم منطقه مثلا ایران، چین و روسیه می توانند که در باز سازی این کشور و آموزش پرسنل مسلکی کنند. زیرا افغانستان از نظر طبیعی یک کشور ثروتمند است و اگر کادر های آموزش دیده داشته باشد، می تواند خود این کشور خود را اداره کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала