نخستین تقابل انتخاباتی تیم‌های غنی و اتمر

© Photo / دفتر مشاور امنیت ملینخستین تقابل انتخاباتی تیم‌های غنی و اتمر
نخستین تقابل انتخاباتی تیم‌های غنی و اتمر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های لفظی میان طرف‌های مطرح در انتخابات آغاز شده است.

در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ماه اپریل سال آیندهٔ میلادی برگزار شود، بازار استعفا از نهادهای حکومتی برای آمادگی‌های انتخاباتی گرم است و دو تیم انتخاباتی از همین حالا در صف رقابت مطرح شده اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کنونی و محمد حنیف اتمر مشاور مستعفی شورای امنیت ملی دو چهرهٔ آماده برای نبردهای انتخاباتی استند که از همین حالا در پی جذب همپیمانان مطرح سیاسی برآمده اند.

اما با نزدیک تر شدن زمان رقابت، تنش‌های لفظی میان دو طرف سیاسی در شبکه‌های اجتماعی اوج گرفته است.

همه چیز از آن‌جا آغاز شد که محمدحنیف اتمر از سمت مشاوریت شورای امنیت ملی افغانستان استعفا داد. آقای اتمر در متن استعفای خود نوشته بود:‌

«اختلاف‌های جدی‌ که با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در عرصۀ حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تأمین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات، حکومتداری خوب و تحکیم روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کشور در ماه‌های اخیر داشته‌ام و نتوانستم در حل آن به تفاهم برسم، لازم می‌دانم از این وظیفه استعفا کنم».

این تأکید بر «اختلاف‌های جدی با سیاست‌ها»ی رهبری دولت از یک سو که می‌توانست به آمادگی آقای اتمر برای انتخابات ریاست جمهوری ربط داشته باشد، از سوی کم شدن یک مهرهٔ بسیار مهم و تأثیرگذار از تیم انتخاباتی آقای غنی بود.

حنیف اتمر به عنوان یکی از تأثیرترین چهره‌های سیاسی در کنار آقای غنی شناخته می‌شد. حضور او در انتخابات آن‌هم در تقابل با اشرف غنی احمدزی، میتواند پیام خوبی برای آقای غنی نباشد. از یک سو او یک عضو قوی تیم سیاسی خود را از دست میدهد و از سوی دیگر غنی که همواره از سوی احزاب سیاسی اپوزسیون به عدم توافق و تساهل متهم است، این بار در پیشگاه جامعهٔ جهانی در یک آزمون دیگر نیز ناکام مانده است و آن حل «اختلاف‌ها» با نزدیک‌‌ترین همپیمان کاری خود. اتفاقی که میتواند جامعهٔ جهانی را در حمایت از تکت انتخاباتی آقای غنی در انتخابات بعدی به بازنگری وا دارد.

آخرین موج اختلافاتی که میتواند سرآغاز یک نبرد داغ انتخاباتی بین دو طرف باشد، پس از تظاهرات مردمی بر علیه سیاست‌های حکومت در دفاع از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان رخ داد. آقای اتمر در این جریان اعلامیه‌یی را نشر کرد که در آن از تظاهرات مردم در اطراف ارگ حمایت کرده بود:

«این‌جانب ضمن همدردی با قربانیان حملات ددمنشانه طالبان در جاغوری و مالستان، حمایت خود را از این گردهمایی مدنی و نیز مطالبات برحق شان اعلام می‌کنم و از تمام مردم افغانستان به‌خصوص مردمان با احساس کابل، به‌خاطر حمایت‌های همه جانبه شان در طول سال‌های گذشته از این نظام، اخلاص مندانه تقدیر می‌نمایم».

این نوشته‌ها که از چند جانب نشر شدند، واکنش سخنگویان ارگ را به همراه داشت و هارون چخانسوری سخنگوی ارگ در صفحه فیسبوک اش نوشت:

«زمستان می رود و روی سیاهی به ذغال می ماند! بازار فرصت طلب ها و تاجران سیاسی که در زمان مسولیت شان هرگز به فکر مردم نبوده اند و همیشه کوشش کرده اند که با موج سواری و استفاده از احساسات پاک مردم سو استفاده کنند این روز ها گرم است».

هرچند این سخنان سخنگوی حکومت از سوی مردم نیز مورد نقد قرار گرفت و از حکومت خواسته شد در چنین لحظاتی بیشتر به فکر نجات مردم غزنی باشد تا تصفیه‌حساب‌های سیاسی، اما قادر شاه، مسوول مطبوعاتی دفتر حنیف اتمر بسیار زود به پاسخ این سخنان پرداخت و نوشت که از تریبون ملی باید برای استفاده از الفاظ نامناسب در برابر بزرگان سیاسی کار گرفته نشود:

«له ملي تربيون څخه د سياسي مشرانو خلاف ناسمو الفاظو کارول د ملي تربیون د وقار سپکاوی او د زغم وړ نه دی. ما تر اوسه دا نه منله، چې پر ملي تربیون د داسې کسان مسلط وي، چې خپل فکر، دیدګاه او تحلیل د ونه لري. . کله چې د هېواد سیاسي رهبرانو ته له پاک ملي تربیون څخه د سیاسي دلالانو کلیمه و کارول شي، نو دا په دې مانا چې نور هیڅ دلیل، منطق او استدلال نه دی پاتې او ښاغلي هر څه بایللي دي. زموږ د ستر ملت په حافظه کې به دا پاتې شي، چې یو وخت زموږ ملي تریبیون د ملت جوړونې پر ځای د ملت پر پاشلو بوخت و».

این جدال در دنیای مجازی شاید آغاز یک رقابت داغ انتخاباتی بین این دو چهره باشد که تاکنون نامزدی شان در انتخابات بعدی تا حدی مشخص شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала