خشکسالی، بلای جدی‌تر از جنگ در افغانستان

© REUTERS / Amir Cohenخشکسالی، بلای جدی‌تر از جنگ در افغانستان
خشکسالی، بلای جدی‌تر از جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خشکسالی شدید افغانستان موجب گرسنگی، کاهش آب آشامدینی، آوره شدن مردم از محلات زیست دایمی شان شده است.

نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، در یک مصاحبه به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

«ما امسال شاهد اوج خشکسالی هستیم و 20 ولایت کشور که عمدتاً در شمال و مرکز کشور موقعیت دارد، به خشکسالی مواجه شده هستند. در میان این ولایات کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، فاریاب، بادغیس، ارزگان، زابل، دایکندی، بامیان و نیمروز بیشتر از دیگران آسیب دیده اند».

ترسناک‌‌تر از جنگ؛ خطر جدی کاهش آب آشامیدنی - اسپوتنیک افغانستان
ترسناک‌‌تر از جنگ؛ خطر جدی کاهش آب آشامیدنی

آقای فهیم در ادامه می گوید:

«دولت افغانستان در چارچوب برنامه و تدابیر لازم برای کمک فوری به مناطقی که از خشکسالی رنج می برند، از ذخایر دولتی به آنها 92 هزار تن گندم را توزیع کرده است. همچنین مناطقی که به کمبود آب آشامیدنی مواجه استند، توسط موترهای تانکر، برای اهالی محل آب توزیع می شود».

آقای فهیم از احتمال بروز بیماری‌های مختلف بر اثر خشکسالی نیز خبر داد:

«باید گفت در هنگام خشکسالی، امکان شیوع امراض گوناکون نیز وجود دارد و باید از پیش خدمات صحی مورد نیاز فراهم شود که این کار را ما به موقع انجام دادیم. در کنار آن مردمی که در اثر خشکسالی از محلات زیست خود بیجا شده اند، انها را به اردوگاه های موقت جابجا کرده و تدابیر لازم برای بود و باش آنها مهیا شده است، باید علاوه کرد که برای بیجا شدگان سرپناه موقت، مواد غذایی و اشیای ضروری دیگر در هماهنگی با موسسات امداد بین الملی که در افغانستان فعال استند، تامین خواهد شد. کوشش صورت می‌گیرد که نیازمندی مردم تشخیص شود وسپس چیزی که در اختیار دولت قرار دارد، با استفاده از منابع داخلی کمک صورت گیرد و اشیایی را که ما در اختیار نداریم، کوشش کنیم که از طریق جلب حمایت موسسات بین المللی بدست بیاوریم و به نیازمندان برسانیم».

بر بنیاد اطلاعات سازمان های بین المللی بیش از 2.5 میلیون نفر مردم افغانستان در معرض گرسنگی قرار دارند.

© Sputnik / Tariq Azimنجیب‌آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث
نجیب‌آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث - اسپوتنیک افغانستان
نجیب‌آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث

این وضعیت دشوار ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. در حال حاضر یک تعداد مردم به اردوگاه های موقت منتقل شده اند و با توجه به پیش بینی ها ۱۰ میلیون تن که یک چهارم جمعیت افغانستان را تشکیل می دهد، سال آینده با سرنوشت مشابه مواجه خواهند بود.

بر بنیاد برخی گفته ها همین حالا حدود شش میلیون نفر به دلیل خشکسالی محتاج به کمک‌های فوری می‌باشند.

شایان ذکر است که تغییرات اقلیمی‌ و میزان پایین بارندگی در فصل زمستان سبب شده است تا سطح آب در کشور رسوب کند و برخی از ولایت‌ها با کمبود آب آشامیدنی و آب کافی برای فراورده‌های زراعتی مواجه شوند. افغانستان پارسال به شکل کم‌سابقه‌ای، شاهد زمستان خشک بود. این مسئله نگرانی‌های جدی‌ کشاورزان و در مجموع همه شهروندان کشور را برانگیخته است.

گفته می شود که گرمای شدید محصول این خشکسالی بوده و مردم مناطق دچار این آفت، نه تنها آوره شده بلکه تعداد زیادی از حیوانات خود را نیز از دست داده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала