همه چیز در بارۀ تحصیل رایگان در روسیه

© Fotolia / Syda Productionsهمه چیز در بارۀ تحصیل رایگان در روسیه
همه چیز در بارۀ تحصیل رایگان در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همه ساله دولت فدراتیف روسیه، صدها بورسیۀ رایگان در اختیار دانشجویان افغانستان قرار می‌دهد.

با آغاز سال تحصیلی در سپتمبر 2018، دانشگاه‌های روسیه میزبان 360 دانشجوی اهل افغانستان استند که از خدمات درسی رایگان از سوی دولت روسیه مستفید شده اند و ده‌ها دانشجوی دیگر با هزینۀ شخصی به این کشور برای تحصیل آمده اند.

روسیه وعده سپرده است که این تعداد فرصت‌های تحصیلی رایگان برای دانشجویان افغانستان را تا سال آینده به 500 بورسیه افزایش بدهد.

زبان و آمادگی

تحصیل در اکثریت مطلق دانشگاه‌های روسیه، به زبان روسی است. برای یادگیری این زبان دانشجو باید در زمان ثبت نام مشخص کند که به دورۀ آمادگی نیاز دارد یا در غیر آن سندی مبنی بر یاد داشتن زبان روسی به سطح مورد نیاز ارایه بدارد. دانشجویانی که تازه به تحصیل وارد می‌شوند بر اساس درخواست قبلی یک سال در دورۀ آمادگی و زبان روسی درس می‌خوانند و سپس وارد دورۀ اصلی درس در دورۀ لیسانس، ماستری، دکترا یا بالاتر از آن می‌شوند.

تحصیل رایگان چه معنا می‌دهد؟

خدمات رایگان تحصیل در روسیه، به معنای پرداخت نکردن هزینۀ درس در دانشگاه است.

دانشجو در این صورت، برای درس خواندن پول نمیپردازد اما هزینۀ زندگی در لیلیه، بیمۀ صحی و خوراک و پوشاک را خودش بر عهده دارد. دانشجویانی که با بورسیه وارد تحصیل میشوند یک کمک‌هزینه اندک (در سال اول حدود 25 دالر در ماه) از سوی دولت روسیه نیز دریافت میکنند که شاید بتواند کرایۀ ماهانۀ خوابگاه محصل را کفاف بدهد.

هزینۀ بیمۀ صحی که داشتن آن برای محصلین حتمی است حدود 80 تا 100 دالر امریکایی در یک سال است.

هزینۀ لیلیه در دانشگاه‌های مختلف روسیه، تفاوت دارد. حداکثر مبلغ پرداختی برای هزینۀ لیلیه در یک ماه، حدود 1 هزار روبل برابر با (15 دالرامریکایی) است. این پول معمولاً به صورت ماهانه، شش ماه یا سالانه بر اساس اصول دانشگاه مربوط گرفته میشود.

کار برای محصلین در روسیه

محصلین خارجی در روسیه، اجازۀ کار دارند، اما برای آن نیاز به شرایطی دارند. داشتن سن بالاتر از شانزده سال، دریافت اجازۀ کار از سوی دولت روسیه برای کار در یک واحد فدرالی مشخص کشور (شهر یا منطقه‌یی که در آن درس می‌خوانند) و همچنان کار در بخش مشخص شده در اجازه‌نامۀ کار.

برای دریافت اجازۀ کار، یک عریضه، پاسپورت، کارت ورود به روسیه (که در میدان هوایی حین ورود به فدراتیف روسیه صادر می‌گردد)، تصدیق تحصیل از دانشگاه مربوط، رسید پرداخت تعرفۀ دولتی و قرارداد کار باید در اختیار ادارۀ مربوط قرار بگیرد.

تحصیل در کدام شهر؟

انتخاب شهر برای درس خواندن در روسیه، یک آزمون سخت برای شاگردان خارجی است. در این مورد نمیتوان به صورت قطعی شهری را بهتر یا بدتر دانست. برای این مسایل بهتر است با توجه به رشتۀ درسی از رده‌بندی موسسات تحصیلی روسیه کمک گرفت که در آن دانشگاه‌های مختلف کشور بر اساس رشته‌ها، کیفیت درس، امکانات درسی و محیط شان رده بندی شده اند.

هرچند مسکو به عنوان پایتخت کشور مورد استقبال شمار زیادی از شاگردان قرار می‌گیرد و بدون شک نسبت به دیگر شهرهای روسیه، امکانات و تسهیلات بیشتری دارد. دانشگاه‌های معتبری در این شهر بزرگ وجود دارند که میتوانند متخصصان خوبی را تربیت کنند. اما نباید فراموش کرد که برای محصلین خارجی تحصیل در مسکو سختی‌هایی را نیز به همراه دارد. مساحت بسیار کلان مسکو و فاصله‌های طولانی میان محل زندگی و درس یکی از این مسایل است. قیمت خدمات ترانسپورتی، زندگی و میتوان گفت قیمت همه چیز در مسکو به طور قابل توجهی نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است برای همین دانشجویان خارجی اگر در شهرهای دیگر روسیه به طور متوسط بتوانند با 200 تا 250 دالر در ماه زندگی خوبی داشته باشند، برای زندگی متوسط در مسکو کم‌از‌کم 300 دالر نیاز دارند. (البته این هزینه‌ها ممکن است با تنظیم شرایط زندگی توسط خود محصل کمتر یا بیشتر شود).

فراموش نکنیم که در شماری از رشته‌ها، دانشگاه‌های پیشتاز بر خلاف تصور در مسکو نه بلکه در دیگر ایالت‌های روسیه قرار دارند.

چه کار باید بکنیم؟

برای تحصیل در روسیه، باید به صورت آنلاین درخواست فرستاد. در میان تصمیم گرفتن تا آغاز درس در یکی از دانشگاه‌های روسیه به طور رایگان، پنج مرحله را باید گذراند.

خود را به صورت آنلاین ثبت نام کنید، اسناد مورد نیاز را به درخواست تان اضافه کنید، کانکور انتخابی را در کشور تان بگذرانید، شش دانشگاه را به ترتیب انتخاب کنید، ویزا بگیرد و به روسیه سفر کنید.

 اسپوتنیک افغانستان، به زودی راهنمای کامل چگونگی ثبت نام آنلاین و فرستادن اسناد برای تحصیل در روسیه را منتشر خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала