طرح ساخت بزرگترین نیروگاه برق آفتابی در هرات

© Sputnik / Taras Litvinenko /  مراجعه به بانک تصاویر طرح ساخت بزرگترین نیروگاه برق آفتابی در هرات
طرح ساخت بزرگترین نیروگاه برق آفتابی در هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان گفته است که افغانستان پروژه برق آفتابی را با قدرت تولید 400 مگاوات برق در غرب این کشور خواهد ساخت.

وزارت انرژی و آب افغانستان در مورد پلان و طرح ساخت و ساز این پروژۀ که قرار است در ولایت هرات افغانستان ساخته شود می‌گوید که این پروژه از طرف خود وزارت انرژی و آب نیست بلکه یک پروژه خصوصی است که در آن شرکت برشنا بیشتر دخیل و پلان ساخت و ساز این پروژه از طریق برشنا پیش می‌شود.

وحید توحید سخنگوی شرکت برشنا در مورد ساخت و ساز این پروژه و ظریف تولید برق این پروژه به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«در این پروژه وزارت محترم انرژی و آب و ادارۀ برشنا با هم یکجا روی پلان و طرحش کار می‌کنند، و این پروژه برق آفتابی ظرفیت 400 مگاوات برق را دارد. پروژه فعلاً در حد مراحل ابتدایی است و ما مصروف انتخاب اراضی برای آن استیم».

به گفته سخنگوی شرکت برشنا فعلاً قبل از وقت است که راجع به مصارف این پروژه با تاکید صحبت کرد، برشنا فقط فعلاً در حال انتخاب زمین و اراضی این پروژه است و البته که پول و مصارف ساخت‌ و ساز این پروژه از کمک‌های بیرونی می‌باشد.

پایان بی‌برقی؟ افغانستان ۲۸۴۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
پایان بی‌برقی؟ افغانستان ۲۸۴۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد

در همین حال، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در مورد موثریت این پروژه و محل ساخت آن به اسپوتنیک می‌گوید:

«این پروژه 400 مگاوات برق تولید می‌کند و می‌تواند تمامی انرژی مورد نیازی شهروندان هرات را از همین طریق تامین کند و 100 مگاوات برق بیشتر است که ما می‌توانیم به ولایت همجوار هرات توزیع و حتی می‌توانیم در صورت نیاز به بیرون از کشور صادر کنیم. این پروژه قرار است به همکاری بانک جهانی و همچنان از طریق سکتور خصوصی در شرق ولایت هرات در ساحه دو هزار جریب زمین ساخته شود».

سخنگوی والی هرات می‌گوید که ولایت هرات برای تامین انرژی برق شهروندان خود، سالانه مبالغ هنگفتی غرض خرید برق به کشورهای همسایه پرداخت می‌کند که با ساخت این پروژه برق آفتابی از خروج میلیون‌ها دالر از کشور به خارج نیز جلوگیری می‌شود.

وی افزود: «ما میلیون‌ها دالر برای خرید برق به کشورهای همسایه می‌پردازیم ما می‌توانیم با ساخت چنین نیروگاه‌ها و تامین برق مورد نیاز شهروندان، سالانه از خروج میلیون‌ها دالر از کشور به خارج جلوگیری نمایم و در حین حال استفاده از برق آفتانی و بادی پیامد های مثبت در جهت محیط زیست داشته باشد».

گفته شده است که طرح‌های مشابهی در ولایات قندهار، کابل، ننگرهار و بلخ نیز عملی شود.

افغانستان هنوز 80 فیصد برق خود را برای تامین شهروندان خود از خارج وارد می‌کند و از 2003 به این سو میلیارد ها دالر را صرف خرید برق وارداتی کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала