طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / Tariq Azim / Tariq Azimطراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان
طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یک دهه گذشته شرکت‌های طراحی و تولید لباس در افغانستان به کار آغاز کرده اند و با برندهای مشخص، مصروف عرضه لباس به بازار استند.

سال‌هاست که لباس‌های هندی و چینایی بازار گرم در افغانستان دارد مردم به خاطر قیمت ارزان و تنوع در رنگ و دیزاین، این لباس‌ها را می‌پسندند. برند لباس‌های مشهور دنیا در بازار‌های افغانستان مشتری زیاد ندارد. قیمت بلند این لباس‌ها و آشنایی اندک مردم با برند‌های مشهور دنیا، از مورد‌های است که مشتری این دست لباس‌ها کم باشد.

یکی از شرکت‌‌های طراحی لباس، «تکمه فیشن» است که دو سال پیش توسط یک بانوی تجارت پیشه و چندین کارمند بانو تاسیس شده است.

تکمه فیشن در دو سال گذشته توانسته است که مشتریان زیادی را جذب کند و با تلفیق سنت و طرح جدید، لباس تولید کند.

حمیده صافی، مسوول و بنیان گذار تکمه فیشن می‌گوید، آنان در کنار لباس‌های سنتی افغانستان، لباس رسمی (دریشی) نیز تولید می‌کنند و به تناسب سال قبل، میزان تولید شان بلند رفته است.

«هدف از ایجاد تکمه فیشن این بود که کار استندرد بکنیم و بالاخره با استفاده از امکانات کمی که در افغانستان است، به نام افغانستان تولید کنیم و وارد رقابت شویم. یکی دیگر از اهداف ما این بود که فرهنگ مردم افغانستان را زنده نگهدار داریم و این لباس‌ها را از سبک قدیمی آن بیرون کنیم».

به گفته خانم صافی، قبلا ذهنیت‌ها طوری بود که مشتری کمپنی‌های تولید لباس در افغانستان خارجی‌ها است؛ اما حالا این طور نیست و بیشتر مشتری‌های تکمه فیشن شهروندان افغانستان و از طبقه متوسط جامعه استند.

یکی دیگر از کمپنی‌های تولید لباس «لمن» نام دارد که سه سال پیش توسط دو مرد و یک زن اساس گذاشته شد.

این کمپنی تولید زیاد ندارد و بر اساس خواست مشتری لباس تهیه می‌کند.

© Sputnik / Tariq Azimطراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان
طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
طراحی لباس، صنعت تازه و شیک در افغانستان

حسیب رحیمی، یکی از بنیان‌گذاران لمن می‌گوید، لباس‌هایی که بیرون از افغانستان تولید می‌شود، به دلیل تولید زیاد، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

«مردم دوست دارند لباسی بپوشند که خاص باشد و کمتر کسی دسترسی به چنین لباس را داشته باشد. به همین خاطر، لمن لباس کم اما خاص تولید می‌کند».

به گفتۀ رحیمی این موضوع سبب شده است که قیمت لباس‌هایی این کمپنی حتا بلندتر از برند های مشهور جهان باشد:

«مشتری دوست دارد لباسی را بخرد که در بازار زیاد نباشد. لمن همین کیفیت را دارد. لباس‌هایی را که ما تهیه می‌کنیم، تقریبا بلندتر از نرخ کمپنی‌های خارجی است؛ اما ما مشتری خاص خود را داریم. تولید ما بسیار زیاد نیست و به کشور‌های جهان صادرات نداریم. ما کم تولید می‌کنیم اما خاص».

به گفته آقای رحیمی، آنان سال آینده تلاش می‌کنند که در ولایت‌های افغانستان نمایشگاه های لباس برگزار کنند و همین طور به مشتری‌هایی که سطح اقتصاد متوسط دارند، لباس تهیه کنند.

در حال حاضر یک مقدار لباس در افغانستان تولید می‌شود و به دلیل نام و نشان، زیر نام لباس‌های ترکی به فروش می‌رسد.

مسوولان تولید لباس در افغانستان می‌گوید، تلاش می‌کنند که اعتماد مردم را به دست بیارند تا مردم بیشتر لباس‎های تولید شده در افغانستان را خریداری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала