میدان مولانا؛ دهلیز نو تجارت افغانستان به اروپا

© Photo / Afghan Airlines / Afghan Airlinesمیدان مولانا؛ دهلیز نو تجارت افغانستان به اروپا
میدان مولانا؛ دهلیز نو تجارت افغانستان به اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دهلیز جدید هوایی که فرصت صادر نمودن کالاها از افغانستان به کشورهای اروپا را فراهم خواهد کرد، در آیندهٔ نزدیک در ولایت بلخ ایجاد خواهد شد.

آرش یونسی، رئیس‌ اتاق تجارت و صنایع ولایت بلخ در مورد  آغاز صادرات کالاها از میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«دهیلز هوایی جدید بلخ در همین آیندهٔ نزدیک به‌طور رسمی آغاز می‌شود. ما فعلاً به‌طور نمونه دو پرواز را از این میدان هوایی به ترکیه انجام دادیم تا بدانیم کدام مشکلات سر راه ما قرار می‌گیرد برخی از مشکلات کوچک که مسائل تخنیکی بود حل شد و ما به‌ خوبی محصولات خود را به کشور ترکیه صادر نمودیم».

رئیس اتاق تجارت وصنایع ولایت بلخ می‌گوید که در آینده نزدیک با حضور یک هیئت رسمی  از کابل و مقام‌ ولایت بلخ این دهلیز عملاً افتتاح می‌شود.

وی در مورد عمده‌ترین اقلام که قرار است با استفاده از این دهلیز صادر شود، گفت:

«اقلامی که از دهلیز هوایی بلخ و از میدان مولانا به کشورهای اروپایی و ترکیه صادر می‌شود پوست قره‌قل، قالین، میوه‌ تازه و خشک خواهد بود. ما می‌تواین کالاهای خود را اول به ترکیه صادر کرده و از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی صادر نماییم».

با ایجاد این دهلیز هوایی، افغانستان می‌تواند محصولات صادراتی‌اش را به کشورهای اروپایی و ترکیه از طریق میدان هوایی بلخ بفرستد.

یونسی، در مورد امکاناتی که برای صادرات در فرودگاه بلخ وجود دارد، به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«یکی از ویژه‌گی‌هایی که میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی دارد، گدام‌هایی است که برای نگهداری کوتاه مدت محصولات و کالاها، تجاران می‌توانند برای مدتی از آن‌ها استفاده کنند و همچنان در آینده نزدیک کار تکمیلی ساخت سردخانه‌ها در این میدان تمام شده و شروع به کار می‌نمایند».

در مورد اینکه چرا قبلاً کار به روی دهیلز تجاری هوایی ولایت بلخ صورت نمی‌گرفت، رئیس این میدان می‌گوید:

«یگانه مشکلی که وجود داشت مشکل تخنیکی عدم دستگاه اسکنر بود. با سعی و تلاش مقامات ولایت بلخ و اتاق تجارت این ولایت توانستیم حکومت مرکزی را وادار بسازیم تا در این ولایت همچنان این دستگاه اسکنر نصب شود. در حال حاضر کار به روی سیستم وصل این دستگاه روان است و تا دو هفته دیگر ما می‌توانیم محصولات تجارتی خود را از این میدان هوایی صادر نمایم».

پیش از این دهلیزهای هوایی بین افغانستان و کشورهای هند، قزاقستان، ترکیه، چین و عربستان ایجاد شده بود.

آقای یونسی می‌گوید که در میان برنامه‌های بعدی افغانستان ایجاد دهلیز هوایی افغانستان- روسیه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала