ابهام در آزادی داعشیان در بادغیس؛ حرف کی را باید باور کرد؟

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaابهام در آزادی داعشیان در بادغیس؛ حرف کی را باید باور کرد؟
ابهام در آزادی داعشیان در بادغیس؛ حرف کی را باید باور کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزادی داعشیان از زندان طالبان در ولایت بادغیس با اطلاعات ضد و نقیضی همراه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات محلی ولایت بادغیس می‌گویند که این افراد توسط نیروهای خارجی آزاد شده اند.

عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که این رویداد دوشب پیش در منطقۀ پنج‌بز در ولسوالی جوند ولایت بادغیس اتفاق افتاده است.

«تعدادی از داعشی‌ها تقریباً پنج ماه پیش از سوی نیروهای طالبان در ولایت فاریاب به اسارت درآمده بودند و در یک زندان مربوط به این گروه در ولسوالی جوند نگهداری میشدند. دو شب پیش توسط نیروهای خارجی ساحه به محاصره درآمده و به جز سه نفر که در آن‌جا باقی مانده اند، متباقی توسط نیروهای خارجی به مکان نامعلومی منتقل شدند».

به گفتۀ معاون شورای ولایتی بادغیس در این عملیات شبانه بین 20 تا 30 از اعضای طالبان کشته شده اند.

آقای افضلی می‌گوید که این افراد داعش شهروندان خارجی و احتمالاً شهروندان روسیه، چین، ازبیکستان، تاجیکستان و دیگر کشورها بوده که در میان شان زنان نیز حضور داشته اند.

آقای افضلی گفت که عملیات از طرف شب انجام شده و مردم محل امکان تصویر برداری را نیافته اند زیرا ساحه تحت پوشش زمینی و هوایی نیروهای خارجی قرار داشته است اما به گفتۀ او، مردم محل گزارش داده اند که شمار نیروهای خارجی شامل در این عملیات بسیار زیاد بوده است.

به گفتۀ وی این مسأله در بادغیس بسیار آشکار و واضح است و طیاره‌ها تا بیست و چهار ساعت پس از عملیات نیز بر فراز جوند در پرواز بوده و مانع رفت و آمد مردم به شکل عادی شده اند.

سخنگوی طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشته است:

«نیروهای امریکایی محافظان زندان را کشته و 40 جنگجوی داعشی را با خود بردند».

مجاهد افزوده است:

«این عملیات به صورت آشکارا برای آزادی زندانیان داعشی توسط نیروهای امریکایی ها صورت گرفته است».

در همین حال آژانس خبری دولتی باختر، صبح سه شنبه گزارش داده است که نیروهای ارتش ملی افغانستان در یک عملیات، 36 عضو داعش را از زندان طالبان آزاد کرده اند.

به نقل از این خبرگزاری در میان افراد آزاد شده، زنان و کودکان نیز بوده اند و پس از آزاد شدن از چنگ طالبان، به نیروهای امنیت ملی در بادغیس تسلیم داده داده شده اند.

اما وزارت دفاع افغانستان در یک اعلامیه اطلاعات دیگری از این عملیات را نشر کرده است که با اظهارات قبلی همخوانی ندارد.

در اعلامیۀ وزارت دفاع آمده است:

«نیرو های دفاعی و امنیتی کشور عملیات مشترک  تصفیوی پلان را در منطقه چشمه شیرین ولسوالی جوند ولایت بادغیس راه اندازی نموده که در نتیجه این عملیات 10 تن جنگجوی داعش کشته، 16 تن داعشی به شمول اتباع خارجی با فامیل‌های شان که شامل اطفال و زنان بوده، دستگیر گردیده اند».

در اعلامیۀ این وزارت از کشته شدن طالبان یا رهایی این افراد از زندان این گروه چیزی گفته نشده است.

اسپوتنیک افغانستان بارها تلاش کرد تا در این مورد نظر وزارت دفاع افغانستان را داشته باشد، اما مقامات مطبوعاتی این وزارت به تماس‌های مکرر ما جواب نگفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала