از هاوانا تا کابل؛ چه‌گوارای افغانستان کی است؟

© Sputnik / Tariq Azimاز هاوانا تا کابل؛ چه‌گوارای افغانستان کی است؟
از هاوانا تا کابل؛ چه‌گوارای افغانستان کی است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اولین نگاه آدم حس می‌کند ارنستو چه گوارا دوباره زنده شده است. از کلاه‌ مزین با نشان ستاره گرفته تا ریش و موهایش همه شبیه چه‌گوارا است. لباس نظامی که برتن می‌کند، کاپی لباس های چه‌گوارا است.

اما او پاچا خان نام دارد و به نام "چه‌گوارای افغانستان" مشهور است.

چه‌گوارای افغانستان همانند ارنستو چه‌گوارا فرد نظامی است و بیش از بیست‌سال در بخش‌های نظامی در افغانستان فعالیت داشته است.

پاچا خان در مورد این که چه وقت حس کرد که شبیه چه‌‌گوارا است می‌گوید:

«برای اولین بار با امریکایی‌ها در ولایت هلمند سفر داشتیم. پیلوت‌های امریکایی بین خود صحبت می‌کردند. بعد یکی از دوست هایم برایم گفت، امریکایی‌ها می‌گویند، تو شبیه چه‌گوارا استی».

پاچا خان حالا به شخصیت چه‌گوارا نیز علاقه‌مند شده است. کتاب‌هایش را می‌خواند و از "خاطرات سفر با موترسایکل" و "رفیق" برای ما می‌گوید. او دوست دارد شبیه این مرد ارژانتینی زندگی کند.

© Sputnik / Tariq Azimچه‌گوارای افغانستان هم مانند ارنستو چه‌گوارا فرد نظامی است
چه‌گوارای افغانستان هم مانند ارنستو چه‌گوارا فرد نظامی است  - اسپوتنیک افغانستان
چه‌گوارای افغانستان هم مانند ارنستو چه‌گوارا فرد نظامی است

از پاچا خان پرسیدم، چه‌گوارا را چه گونه یک شخص یافتی و اگر خودت چه‌گوارا می‌بودی چه کار می‌کردی؟ سیگار برگ خود را آتش زد و گفت:

«هروقت که فرصت پیدا می کنم کتاب‌هایی که در مورد چه‌گوارا نوشته شده است را می‌خوانم. چه‌گوارا همه چیزش عالی بود و فقط مسلمان نبود. یک شخص وطن‌دوست و آزادی‌خواه و بشردوست بود و آزادی‌خواهانه می‌رزمید. من الحمدالله مسلمان استم، اما اگر چه‌گوارا می‌بود، کاری را که او می‌کرد من هم می‌کردم».

پاچا خان را حالا تقریبا همه می شناسند. وقتی در جاده‌های کابل قدم می زند، علاقه‌مندان چه‌گوارا با او عکس می‌گیرند و علاقه خود را نسبت به او و ارنستو چه‌گوارا ابراز می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала