افغانستان و دو سال فراز و نشیب با دولت ترامپ

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان و دو سال فراز و نشیب با دولت ترامپ
افغانستان و دو سال فراز و نشیب با دولت ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ، ۴۵ مین رئیس جمهور ایالات متحده دو سال قبل (۲۰ جنوری ۲۰۱۷) پس از ادای سوگند وفاداری رسماً زمام امور در کشورش را به دست گرفت. آژانس خبری اسپوتنیک در آستانه دومین سالگرد ریاست جمهوری ترامپ، نگاهی به سخنان وی راجع به افغانستان انداخته و تاثیرات آن را بر اوضاع کشور بررسی نموده است.

دونالد ترامپ بر خلاف تمام نظرسنجی ها برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا گردید و به کاخ سفید راه یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا که جنگ ناتمام افغانستان را به ارث برده است در جریان مبارزات انتخاباتی خود جنگ افغانستان را یک «اشتباه هولناک» توصیف کرده بود، اما هیچ سیاست روشنی برای آن ارائه ننموده بود. از این رو انتخاب وی منحیث رئیس جمهور ایالات متحده این سوال را که «ترامپ با افغانستان چی خواهد کرد؟» برانگیخت.

همه به این باور بودند که چون رئیس جمهور ترامپ با جنگ عراق که به باور وی آغازگر بحران خاورمیانه میباشد مخالف بود، این دیدگاه وی ممکن در پیوند به افغانستان نیز حقیقت داشته باشد.

طوریکه ذکر شد رئیس جمهور ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش بارها گفته بود که ماموریت نظامی امریکا در افغانستان باید به پایان برسد. اما با ورود به کاخ سفید مفکوره و نگاه او به طور کلی تغییر کرد.

۲۱ اگست ۲۰۱۷ رئیس جمهور دونالد ترامپ ۸ ماه پس از آغاز کار خود در پایگاهی در نزدیکی قبرستان نظامی آرلینگتون (محل دفن شمار زیادی از سربازان امریکایی که در افغانستان کشته شده‌اند) استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان را اعلام کرد.

ترامپ گفت که قوای امریکایی در افغانستان بدون تعیین جدول زمانی به ماموریت خود ادامه خواهند داد.

«خروج عجولانه از افغانستان یک فضای خالی ایجاد خواهد کرد که تروریست‌ها از جمله داعش و القاعده فوراً آن را پر خواهند کرد. همانطوری که میدانید، امریکا در سال ۲۰۱۱ عجولانه از عراق خارج شد. این یک اشتباه بزرگ بود. در نتیجه دستاوردهایی که به سختی به دست آورده بودیم به راحتی به دست دشمنان ما افتاد.»

علاوه براین ترامپ تاکید کرد که افغانستان در حال جنگ با دشمنی است که امریکا را نیز تهدید میکند. بخاطر همین امریکا به حمایتش از قوای امنیتی افغان در میدان جنگ با طالبان ادامه خواهد داد.

اعمال فشار بر پاکستان برای دست کشیدن از حمایت گروه‌های افراطی بخش دیگر این استراتژی است.

«ایالات متحده امریکا کورکورانه بیشتر از ۳۳ میلیارد دالر در طول ۱۵ سال به پاکستان کمک کرده است، اما آنها فقط با دروغ‌گویی و فریب‌کاری و به فکر این که رهبران ما احمق اند، جواب ما را داده اند. آنها به تروریستانی که ما در افغانستان به دنبال شان هستیم، پناه میدهند، و تقریباً هیچ کمکی نمیکنند. دیگر بس است!»

در ماه اگست سال ۲۰۱۸ رسانه های امریکایی گزارش دادند که گویا دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد خصوصی سازی جنگ در افغانستان را مورد غور قرار داده است.

بر بنیاد گزارش، رئیس جمهور ترامپ به منظور کاهش هزینه جنگ افغانستان قصد دارد مسئولیت پیشبرد این جنگ را به شرکت خصوصی نظامی بلک واتر بسپارد.

هرچند حکومت امریکا این گزارشات را نه تایید و نه رد کرده است، اما دونالد ترامپ ۱۰ اگست ۲۰۱۸ در جریان سخنرانی خود جنگ افغانستان را طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا عنوان نمود و اظهار داشت که فیصله نهایی اش در مورد پیرامون جنگ در افغانستان را به زودی اعلام خواهد کرد.

اظهارات دیگر رئیس جمهور ترامپ در مورد افغانستان که واکنش حکومت کابل را نیز در پی داشت این بود که وی ورود اتحادیه شوروی به خاک افغانستان را «یک اقدام درست و برحق» عنوان کرد. 

ترامپ: «روسیه اتحادیه جماهیر شوروی بود. افغانستان آن را به روسیه تبدیل کرد، زیرا آنها با ادامه جنگ در افغانستان ورشکسته شدند.»

وی افزود:‌ «شوروی حق داشت به افغانستان حمله کند زیرا آنها این کار را بخاطر مقابله با تهدیدهای تروریستی انجام داده بودند.»

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات ترامپ اعلام کرد که تمام روسای جمهور پیشین ایالات متحده تجاوز شوروی به افغانستان را نکوهش و از جهاد مقدس افغان ها حمایت کرده بودند. میان اظهارات و پالیسی رسمی ایالات متحده تفاوت وجود دارد، بنابراین کابل از واشنگتن در خصوص پالیسی های ایالات متحده، توضیحات بیشتر خواسته است.

امریکا پس از ۱۷ سال جنگ در افغانستان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رسماً تایید کرد که این جنگ را باخته است و بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و نیاز است برای بیرون رفت از این بحران، راه‌ گفتگو در پیش گرفته شود.

حکومت امریکا به رهبری دونالد ترامپ برای پایان جنگ افغانستان، گفتگوهای مستقیم با طالبان را آغاز کردند. در عین حال وزیر امور خارجه امریکا زلمی خلیلزاد، سیاستمدار امریکایی افغانی الاصل را که در نشست نخست بن در مورد افغانستان (سال ۲۰۰۱) نقش پر رنگی داشت، را به عنوان نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان تعیین نمود.

۲۳ نوامبر ۲۰۱۸، دونالد ترامپ پس از فرستادن پیامی به عساکر امریکایی مستقر در افغانستان به مناسبت روز «شکرگزاری»، ضمن اینکه از گفتگو میان امریکا و طالبان خبر داد، افزود که فکر میکند مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند.

ترامپ: «ما راجع به صلح گفتگو میکنیم و خواهیم دید که نتیجه میدهد یا نه. مذاکرات ما جریان دارد. نمیدانم که این مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه، احتمالاَ نخواهد بود. کی میداند؟ شاید [موفقیت‌آمیز] باشد و شاید هم نباشد.»

در اواخر ماه دسمبر سال گذشته میلادی، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان یک روز پس از دیدار با نمایندگان گروه طالبان در ابوظبی اعلام کرد که طالبان پذیرفته اند که بحران افغانستان از راه نظامی حل نمیشود و برای پایان مناقشه باید راه های سیاسی جستجو شوند.

سخنان ترامپ که افغانستان را تکان داد - اسپوتنیک افغانستان
سخنان ترامپ که افغانستان را تکان داد

خلیلزاد: «طالبان میگویند که راه حل نظامی وجود ندارد، ما شما را شکست داده نمیتوانیم و باید بنشینیم؛ اول با امریکا و بعد با حکومت افغانستان مشکل را حل بکنیم.»

گفته میشود که این اظهارات خلیلزاد اعضای ارشد گروه طالبان را خشمگین کرده است.

در حالیکه گروه طالبان بارها اعلام کرده اند که شرط اساسی آنها برای نشستن بر سر میز مذاکره با حکومت افغانستان، خروج نیروهای بین المللی از این کشور میباشد، رسانه های معتبر امریکایی منجمله وال استریت ژورنال و Military.com، به نقل از منابع خود در حکومت امریکا گزارش مدعی شدند که دونالد ترامپ، یک روز پس از آنکه طی فرمانی هدایت آغاز پروسه خروج قوای امریکایی از سوریه و پایان حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در این کشور را داد، از وزارت دفاع خواست تا قوای امریکایی در افغانستان را نیز به تدریج خارج کند.

بر بنیاد نشریه های یادشده، جنرال سکات میلر، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان طی ۸-۱۲ ماه آینده حدود ۷ هزار نظامی امریکا را از خاک افغانستان خارج خواهد کرد. اما نیروهای عملیات ویژه امریکا همچنان در افغانستان باقی خواهند ماند و به حملات خود علیه جنگجویان طالب و داعش ادامه خواهد داد.

مدتی پس از نشر این گزارشات، رئیس جمهور ترامپ با نشر پیامی در توییتر اظهار داشت که جنگ های بی پایان ایالات متحده که سال های متمادی ادامه داشته است، به صورتی «افتخارآمیز» پایان خواهند یافت.

ترامپ: «جنگ های بی پایان، به ویژه آن دسته از جنگ هایی که اساس وجود آنها بر اساس محاسبات غلط بوده است و سال های متمادی ادامه داشته و آنهایی که ما از طریقشان کمک های مالی یا نظامی اندکی از کشورهای ثروتمندی دریافت میکنیم که از اقدامات ما بسیار سود میبرند، در نهایت به شکل افتخارآمیزی پایان خواهند یافت.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала