قاچاق، اخاذی و ماهی‌خوری؛ حاکمیت طالبان در خم‌آب

© AP Photo / Allauddin Khanقاچاق، اخاذی و ماهی‌خوری؛ حاکمیت طالبانی در خم‌آب
قاچاق، اخاذی و ماهی‌خوری؛ حاکمیت طالبانی در خم‌آب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولسوال خم‌اب ولایت جوزجان می‌گوید پس از تصرف این ولسوالی توسط گروه طالبان، باشندگان این ولسوالی مجبور شده اند تا کاملاً مطابق قوانین طالبانی زندگی کنند.

خماب یکی از ولسوالی‌های ولایت جوزجان است که با ترکمنستان هم‌سرحد می‌باشد، این ولسوالی مهم ولایت جوزجان از چندی بدینسو تحت کنترول گروه طالبان است و نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در آن حضور ندارند.

براساس گزارش‌ها، اعضای گروه طالبان از باشندگان این ولسوالی اخاذی می‌گیرند و آنها را مجبور به زندگی‌کردن براساس قوانین طالبانی کرده اند.

انجینیر احمد، ولسوال ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«از زمانی که گروه طالبان ولسوالی خم‌آب را تصرف کرده اند، علاوه بر عشر و زکات به بهانه‌های مختلف از مردم اخاذی می‌کنند».

به گفته این مقام محلی ولایت جوزجان، اعضای گروه طالبان باشندگان ولسوالی مذکور را به دلیل نداشتن ریش دراز، نخواندن نماز و غیره جریمه نقدی می‌کنند و از آنها پول می‌گیرند.

آقای احمد افزود:

«چون ولسوالی خم‌آب با کشور ترکمنستان هم‌سرحد می‌باشد، طالبان از طریق قاچاق مواد مخدر به کشور همسایه نیز پول هنگفتی بدست می‌آورند».

ولسوال خم‌آب در جواب به اینکه آیا در میان اعضای گروه طالبان، شهروندان خارجی نیز وجود دارند یا خیر، گفت:

«در نخست، هنگام حملهٔ بر ولسوالی طالبان خارجی نیز طالبان افغان را همراهی می‌کردند، اما پس از تصرف ولسوالی، حضور طالبان خارجی در میان شان کم شد و خارجی‌ها تنها برای تفریح و ماهی‌خوری به این ولسوالی می‌آیند».

به گفته آقای احمد، اکثریت طالبان خارجی در این ولسوالی شهروندان ازبیکستان و پاکستان می‌باشند.

ولسوال خم‌آب که به گفتهٔ خودش، در حال حاضر در خم‌آب نه بلکه در نزدیکی‌های این ولسوالی به‌سر می‌برد در رابطه به اینکه آیا نیروهای دفاعی و امنیتی افغان قصد انجام عملیات برای بازپس‌گیری این ولسوالی را دارند یا خیر گفت:

«برای ما بارها از مرکز وعده شده است که عملیات بازپس‌گیری صورت می‌گیرد، اما تا هنوز عملیاتی انجام نشده است».

ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۸ پس از حملهٔ جنگجویان گروه طالبان به تصرف این گروه درآمد.

این در حالیست که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان چندین عملیات نظامی را در ولایت جوزجان به راه انداخته اند، براساس آخرین گزارش‌ها، به تاریخ ۶ دلو در نتیجهٔ یک عملیات تصفیوی نیروهای افغان، ده جنگجوی طالب به شمول دو عضو خارجی این گروه، کشته شدند. به گفتهٔ مسوولین محلی، این دو عضو خارجی گروه طالبان که تک تیراندازان بودند، شهروندان پاکستان بوده اند.

ولایت جوزجان یکی از ولایت‌های ناامن در شمال افغانستان است که گروه‌های طالبان و داعش در آن هر از گاهی حملاتی را بالای نیروهای امنیتی افغانستان انجام می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала