ملا عبدالغنی برادر؛ صاحب دیگر کلید صلح

© Flickr / Dean Sasملا عبدالغنی برادر؛ صاحب دیگر کلید صلح
ملا عبدالغنی برادر؛ صاحب دیگر کلید صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کارشناسان سیاسی افغانستان میگویند به دلیل اینکه ملا عبدالغنی برادر با استخبارات پاکستان آشنایی دارد و نیز از جنوب افغانستان است برای مصالحه پیش شده است.

آنان بر این باور هستند، که افغانستان به این زودی به صلح پایدار نمی‌رسد چون در مسأله صلح افغانستان کشورهای منطقه و جهان دخیل می باشند و هر کدام به نفع خود شان تلاش می کنند.

مقام های حکومت افغانستان و شورای عالی صلح نقش ملا عبدالغنی برادر رئیس جدید کمیته سیاسی گروه طالبان را در پیشبرد گفتگوهای صلح مهم و ارزنده عنوان می کند.

ملا برادر با استخبارات پاکستان آشنایی دارد

احمد سعیدی کارشناس ارشد سیاسی افغانستان نیز می گوید، که ملا عبدالغنی برادر رئیس جدید دفتر طالبان در قطر از قوم پوپل زی است که پاکستان وی را زندانی کرده بود.

وی با بیان این مطلب که حالا حکومت عمران خان می خواهد که در مصالحه پای طالبان را به میدان صلح افغانستان بکشانند، افزود:

«برای طالبان امتیازات بیشتر در نظر گرفته است».

سعیدی تاکید می کند، که ملا برادر سال های زیادی را در زندان های پاکستان سپری کرده و پس از آزادی دوباره وی را در مصالحه و صلح افغانستان و طالبان به میدان آورده است.

به گفته ی وی، به دلیل اینکه ملا برادر از یک طرف با استخبارات پاکستان آشنایی دارد و از سوی دیگر از جنوب افغانستان است از اینرو او را برای مذاکرات صلح پیش کرده است:

«حالا حکومت عمران خان می خواهد به یک نحوی مصالحه ای در افغانستان صورت بگیرد تا طالبان به میدان بیایند البته با امتیازات بالا و بلند تر اما بر این اساس ملا عبدالغنی برادر سال های زیادی پشت میل های زندان پاکستان بوده و با استخبارات پاکستان آشنایی دارد و از طرف دیگر از هلمند و کندهار است از این نگاه هم ملا برادر را پیش کرده است».

دیدار زلمی خلیلزاد با رئیس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
تشدید اختلافات میان رئیس جمهور غنی و خلیلزاد بر سر مذاکرات صلح

ملا عبدالغنی برادر نقش مهمی را در گفتگوهای صلح دارد

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز نقش ملا عبدالغنی برادر را در راستای اعتماد سازی میان طالبان برای گفتگوهای صلح بین الافغانی اثر گذار می داند.

وی به موقف های که ملا برادر در میان طالبان دارد، اشاره کرده، تاکید می کند که وی می تواند که در بخش گفتگوهای مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان نقش مهمی را بازی کند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می کند، که ملا عبدالغنی برادر بحیث مسئول کمیته سیاسی طالبان مقرر شده است، طالبان را برای گفتگوهای مستقیم آماده بسازد.

«بدون شک ملا عبدالغنی برادر در راستای ایجاد فضای اعتماد سازی در سطح رهبری طالبان برای گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان نقش بسیار مهمی است و شخص تصمیم گیر می باشد و ما امیدوار هستیم بحیث رئیس کمیته سیاسی طالبان و معاون رهبر تحریک طالبان تعین شده تا بتوانیم گفتگوهای بین الافغانی و مستقیم را آغاز کنیم».

ما خواستار گفتگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان هستیم

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز از تلاش های کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در راستای گفتگوهای صلح افغانستان پشتیبانی می کند اما تاکید می کند، که اگر مذاکرات با دولت افغانستان هماهنگ نباشد، کار به جای نمی رسد.

احمدی در پیوند به سخنان رئیس جمهور غنی مبنی بر تامین صلح و آتش بس بدون قید و شرط اشاره کرده، گفت:

«ما خواستار گفتگوهای مستقیم طالبان با دولت افغانستان هستیم.  ما طبیعتاً از هر تلاشی که منجر به صلح شود، پشتیبانی می کنیم اما خواستار گفتگوهای مستقیم جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان هستیم و بدون گفتگوی مستقیم راه به جای نمی رسد».

گرچه انتقادها از چگونگی برخورد پاکستان با مسئله صلح افغانستان وجود دارد اما سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری می کند که پاکستان در کار شان صادق باشد.

وی به پاسخ به این پرسش که آیا رهایی ملا برادر از زندان پاکستان و گماشتن وی بحیث رئیس دفتر طالبان در قطر نتیجه ی به گفتگوهای صلح دارد، می گوید که «ما از کشورهای منطقه و به ویژه پاکستان خواستار شفافیت در پروسه صلح هستیم».

موصوف می افزاید، که کشور پاکستان تعهد کرده است که طالبان را وادار می سازد تا در میز مستقیم گفتگوهای صلح با دولت افغانستان بکشاند و این پروسه ادامه پیدا کند.

احمدی در پیوند به این پرسش که آیا پاکستان به تعهدات شان چقدر پابند است، ابراز امیدواری می کند که کشورهای که در جنگ و صلح افغانستان دخیل هستند، شفاف کار کنند.

از سوی هم سعیدی نیز زد و بندهای کشورهای منطقه و جهان را در پیوند به صلح افغانستان اثر گذار دانسته و تاکید می کند، که هر کشور به نفع خود شان تلاش می کنند.

این کارشناس ارشد سیاسی افغانستان به این باور است که تا حدود 18 ماه دیگر امریکایی ها می خواهند که افغانستان را ترک کنند و این کشور را به دست پاکستان  بسپارد و یا هم حکومت موقت اعلام کند.

«امریکا به هر قیمت که باشد تا 18 ماه دیگر می خواهند دست و پایش را از افغانستان بکشد و این کشور را یله (ترک) کند اما پس از آن یا سرنوشت مطلق را به پاکستان می سپارد و یا هم کوشش می کند تا حکومت موقت بسازد و وضعیت در داخل همچنان بحرانی است و به این گفتن ها ما به زودی به مصالحه نمی رسیم».

با این حال سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می گوید، هر کشوری که از گفتگوهای صلح افغانستان با طالبان پشتیبانی کند استقبال می کنم اما تنها نتایج نهایی را افغان ها می گیرند.

طاهری تاکید می کند، که هیچ گروه و یا کشوری تصمیم صلح افغانستان را گرفته نمی تواند و تنها در راستای ایجاد فضای اعتماد و همکاری با دولت افغانستان کار کنند.

وی در پیوند به بعدهای داخلی و خارجی صلح افغانستان اشاره کرده، اضافه می کند که اگر در آوردن صلح گفتگوهای مستقیم میان طالبان و افغانستان صورت نگیرد، پیامدی خوبی ندارد.

در حالی که گفتگوهای صلح افغانستان میان طالبان و کشورهای خارجی به ویژه امریکا آغاز شده است اما فعالان مدنی تاهنوز نسبت به عدم تامین ثبات پایدار در کشور ابراز نگرانی می کنند.

شکیبا موحد فعال مدنی ولایت بلخ می گوید، که دادخواهی های در پیوند تامین صلح از سوی نهادهای مختلف بلند شده است اما متاسفانه تاهنوز نتیجه ی در پی نداشته است.

بانو موحد از حکومت افغانستان می خواهد تا به خواست های مشروع و قانونی طالبان لبیک گفته تا یک صلح دایمی که آروزی همه ی شهروندان افغانستان است، بوجود بیاید.

یادآوری می کنیم، که بیش از 17 سال است که امریکا با متحدان سیاسی و امنیتی اش در افغانستان حضور دارد و جنگ شدید میان نظامیان افغانستان و خارجی با طالبان و تروریست ها جریان دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала