درگذشت مجددی؛ از استخاره تا تهدید به هجرت و شوخی‌های پس از مرگ

© Photo / ارگدرگذشت مجددی؛ از استخاره تا تهدید به هجرت و شوخی‌های پس از مرگ
درگذشت مجددی؛ از استخاره تا تهدید به هجرت و شوخی‌های پس از مرگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خبر درگذشت صبغت‌الله مجددی رییس جمهور پیشین افغانستان، شب دوشنبه از سوی خانواده‌اش تأیید شد.

مقامات ارشد افغانستان به شمول رییس جمهوری، رییس اجراییه، رییس جمهور پیشین و بسیاری از سیاسیون افغانستان درگذشت وی را تسلیت گفتند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله رییس اجراییه، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، احمدضیا مسعود معاون پیشین رییس جمهور و بسیاری از سیاسیون دیگر افغانستان در خانۀ آقای مجددی برای دعا خوانی حضور یافته اند.

بر اساس اعلامیۀ حزب نجات افغانستان جنازۀ آقای مجددی فردا در ورزشگاه غازی کابل تشییع خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، مجددی، در سیاست افغانستان حضوری دوامدار، پررنگ و تأثیرگذار داشت. این تأثیر بیشتر از قبای روحانیت او و نمایندگی‌اش از جامعۀ «مجددی»های افغانستان سرچشمه می‌گرفت.

مجددی در سال 1305 خورشیدی در یک خانوادۀ روحانی در شهر کابل متولد شد و پس از روی کار آمدن حکومت کمونیستی به پاکستان رفت و حزب نجات ملی را تأسیس کرد.

مجددی بر اساس توافق‌نامۀ پشاور، نخستین رییس جمهور حکومت مجاهدین پس از انقلاب هشتم ثور 1371 بود. او بر اساس این توافق دو ماه در قدرت ماند و سپس دولت را به برهان الدین ربانی سپرد.

اعلام رخصتی عمومی به مناسبت درگذشت صبغت الله مجددی - اسپوتنیک افغانستان
اعلام رخصتی عمومی به مناسبت درگذشت صبغت الله مجددی

پیر استخاره‌گر

آقای مجددی، در سال‌های اخیر با استخاره‌هایش معروف است. او در انتخابات ریاست جمهوری 1388 برای حمایت از حامد کرزی اعلام کرد که استخاره کرده است: «از سوی خدا به من اشاراتی شد تا به حامد کرزی رای بدهم». او روند این استخاره را در انتخابات بعدی نیز ادامه داد و گفت که پاسخ استخاره‌اش، حمایت از اشرف غنی احمدزی بوده است.

«هجرت می‌کنم»

صبغت‌الله مجددی ریاست لویه جرگه تصویب قانون اساسی در سال 1392 خورشیدی را بر عهده داشت. او زمانی ریاست مجلس سنای افغانستان را بر عهده گرفت و سپس رییس کمیسیون تحکیم صلح شد. کمیسیونی که نخستین تلاش‌های حامد کرزی برای مصالحه با طالبان به شمار میرفت.

صبغت‌الله مجددی، ریاست لویه جرگۀ مشورتی برای عقد پیمان امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا را بر عهده داشت، لویه جرگه در آن زمان، به امضای این توافق رأی مثبت داشت اما حامد کرزی از امضای آن، امتناع ورزید.

مجددی آن زمان با بیان این‌که «این سند به خیر ما است» تهدید کرد که اگر حامد کرزی آن را امضا نکند «از همه‌چیز استعفا و از افغانستان هجرت» خواهد کرد.

آقای مجددی در آن سخنانش گفت که اگر امریکایی‌ها از هر مادۀ پیمان سرپیچی کنند، «ما ملت» جوابگوی آن خواهیم بود.

حامد کرزی بعد از پایان کارش، دلیل امضا نکردن قرارداد امنیتی با امریکا را، در یک گفتگوی تلویزیونی شرح داد و گفت که امریکایی‌ها به او گفته اند که «تروریزم زمانی  است که منافع امریکا در خطر باشد».

خبر مرگ صبغت‌الله مجددی، از یک سو هم موجب بحث‌های مختلف در شبکه‌های مجازی شد. در شبکه‌های اجتماعی افغانستان از آقای مجددی به دلیل سن بلندش، به عنوان همتای آقای جنتی یاد می‌شد و همواره حضور طولانی او در سیاست موجب شوخی بود. این شوخی‌ها پس از مرگ این روحانی سیاست‌گر نیز ادامه یافت.

کاربری با اشاره به بخش خوش‌چانس یک برنامۀ تلویزیونی که در آن یک شرکت‌کنندۀ حذف‌شده، با رأی مردم به برنامه باز می‌گردد نوشته است:

کاربر دیگری نوشته است:

البته شماری از کاربران نیز، شوخی با مرگ آقای مجددی را عمل غیر اخلاقی میدانند:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала