«تصمیم خروج نیروهای شوروی عجولانه و باور نکردنی بود»

© Sputnik / Andrey Solomonov /  مراجعه به بانک تصاویر «تصمیم خروج نیروهای شوروی عجولانه و باور نکردنی بود»
«تصمیم خروج نیروهای شوروی عجولانه و باور نکردنی بود» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک جنرال اسبق ارتش افغانستان در گفتگو با اسپوتنیک از خاطراتش در مورد خروج نیروهای شوروی از افغانستان و اتفاقات بعد از آن در کشور گفت.

 حفیظ‌الله نظری، جنرال اسبق ارتش افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای شوروی یک تصمیم عجولانه و باور نکردنی بود.

خاطرهٔ شما از خروج نیروهای شوروی از افغانستان

در آخرین روز خروج نیروهای شوروی که من در فرقه ۱۸ پیاده وظیفه داشتم، رسما به بدرقهٔ این نیروها به حیرتان رفتیم. آن‌ها مثل این‌که در رژه نظامی باشند با وسایط خود طرف پل دوستی در حال حرکت بودند مردم به خصوص اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان برطرف قطار نیروها گل پاش می دادند و من هیچ باورم نمی شد که قوای بزرگ شوروی با آن عظمت اش افغانستان را ترک می کند هر لحظه فکر میکردم که آنها تا ساعتی بعد بر میگردند اما عصر شد و ما با پریشانی به طرف قطعه نظامی خود برگشتیم.

 وقایع سیاسی پس از خروج نیروهای شوروی چگونه اتفاق افتاد؟

پس ازبازگشت نیروهای شوروی به وطن شان رهبران جمهوری افغانستان پیگیرانه به اجرای مشی مصالحه ملی که درسال ۱۹۸۷ اغازگردیده بود ادامه میدادند.درکشورقانون اساسی جدید انفاذ یافته ونظام سیاسی مبتنی برآن ایجاد گردیده بود. داکترنجیب الله که به حیث رییس جمهورکشوربرگزیده شده بود میبایست کشوررا ازطریق شورای ملی ائتلافی که ارگان اصلی قانونگذاری واجرایی بود رهبری میکرد. قانون احزاب وسازمان های اجتماعی — سیاسی تصویب گردیده بود و در کشورنظام چند حزبی نافذ بود شماری ازگروهک های چپ دمکراتیک بابهره گیری ازان به حزب دموکراتیک خلق رواوردندکه چندان موثرنبود زیرا اختلافات وتنش های تازه راباخود آورده بودند که رسیده گی به این اختلافات حزب را از راهبردهای وظایف مهم مبارزه بامخالفان منحرف میساخت. تحقق عملی مشی مصالحه ملی با دشواری‌های فراوان مواجه و آتش بس یکجانبه از سوی حکومت دراوضاعی که مخالفین به اقدامات نظامی ادامه میدادند صرف به تضعیف روحیه عساکردولتی انجامید با درنظرداشت همه این ملاحظات با آغاز بازگشت قشون شوروی ازافغانستان برای ارگان های دولتی ونیروهای نظامی افغانستان وضع دشواری پیش آمد، چون اطمینانی وجودنداشت که رفتارنیروهای مسلح ودیگرساختارهای نظامی چگونه خواهد بود. اوضاع اقتصادی وامنیتی کشور بس نا به سامان و ناهنجارشد. کمبود شدید مواد خوراکی ومواد نفتی مردم را نگران ساخته بود با وجود آنهم نیروهای مسلح جمهوری افغانستان باداشتن ۳۰۰۰۰۰ نفر پرسونل مجهز با۲۰۰۰ دستگاه توپ وراکت انداز۷۰۰ دستگاه تانک و۱۵۰ فروندطیاره جنگی به رغم بازگشت عساکرشوروی مستقلانه ازکشورشان دفاع میکردند.

جنرال گروموف قوماندان قوای شوروی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
گفتگو با جنرال گروموف: احمدشاه مسعود، مخالف ما، اما شخص شایسته بود

چقدر این تصمیم در آن زمان درست بود؟

به نظرم زیاد درست نبود. با تصمیم عجولانه ودور ازواقعیت‌های عینی رهبران آن وقت شوروی سابق، بامداخله دوامدار کشورهای غربی وبه خصوص امریکا تمام دست‌آوردها و داشته‌های افغانستان درآتش سوخت. نیروهای امنیتی وهمه شبکه های دولتی از هم فروریخت و دیگر نشانی ازنظم و قانون وجود نداشت درتمام ولایات، شهرها و دهات، قانون جنگل حاکم شد. تنهادرشمال افغانستان که ولایت بلخ در محوریت مرکزی آن قرارداشت نیروهای وفاداربه جنرال دوستم شرایط زنده گی آرام را به ارمغان آورده و همه آواره گان جنگ‌های داخلی به مناطق امن شمال پناه آورده بودند.

حالا که اوضاع شباهت‌هایی با آنزمان دارد و خروج نیروهای امریکایی مطرح است آیا ممکن است آیندهٔ کشور هم مثل پس از خروج شوروی باشد؟

اگرقرار باشد که نیروهای ناتو افغانستان را ترک کنند باید تضمین معتبر بین‌المللی مبنی برعدم مداخله کشورهای خاص و بخصوص پاکستان وایران را داشته باشیم تا خدانخواسته یکبار دیگر افغانستان به پایگاه‌های مطمئن برای شبکه های تروریستی جهانی مبدل نشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала