کی به موسسات طبی اروپا اعضای بدن تامین میکند؟

CC BY-SA 3.0 / Veton / Mitrovica Verioreکی به موسسات طبی اروپا اعضای بدن تامین میکند؟
کی به موسسات طبی اروپا اعضای بدن تامین میکند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنایات وحشیانه علیه مردم ملکی کوسووا با گذشت 20 سال کشف ناشده باقی مانده اند. اختطاف، قتل و قطع اعضای بدن در اواخر سال های 1990 – اوایل سال های 2000 در خاک خودمختاری صربستان جنوبی آنگاه به حوادث معمول همه روزه مبدل گشتند و برای اروپای معاصر مقیاس بی سابقه کسب کردند.
ترس به خاطر جان خود تا به حال شاهدان آن حوادث را به اختیارنمودن خاموشی مجبور می سازد. میلوراد تریفونوویچ رئیس متحدساختن خانواده های اختطاف شدگان و مفقودالاثرشدگان در کوسووا-میتوخیا از کوسووا-میترویتسا در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» معلومات داد که اقارب مردم ناپدید شده به چه امیدوار بوده میتوانند و چه چیز انتظار داشته میتوانند.

- اتحادیه شما راجع به چه تعداد اشخاص مفقودالاثر شده معلومات دارد؟

- اتحادیه ما که بعد از بنیانگذاری در سال 1999 شروع بکار کرد، معلومات راجع به 941 نفر ناپدیدشده جمع آوری کرده است. صحبت نه تنها راجع به صربان، بلکه راجع به جتان و 21 البانیایی مطرح بحث می باشد. این مردم به عمر 18 تا 82 ساله می باشند که اکثریت آنها — مردان به سن از 25 تا 45 سال می باشند. اینها مردمان در اوج نیروی جوانی بودند. این معلومات بررسی شده و با آنها کمیته محلی صلیب سرخ آشنا شده است.

- ناپدیدشدن مردم در کدام دوران رخ میداد؟

- در سال 1998 تقریباً 20% آنها ناپدید شدند. و بعد از امضای موافقت نامه تخنیکی راجع به قطع منازعه مسلحانه در کومانووا 80% باقیمانده صربان و باقیمانده در کووسوا و میتوخیا مفقود شدند و این تحت حفاظت نیروهای بین المللی تحت سرپرستی سازمان ملل متحد و بعداً ناتو رخ داده است. آنها آمدند، تا صلح و امنیت را حفظ کنند، اما فقط در موجودیت آنها 80% این مردم، قبل از همه صربان در کوسووا و میتوخیا مفقودالاثر شدند.

- آیا گواهی شاهدان راجع به این وجود دارد که مردم چگونه ناپدید میشدند؟

- یکی از اولین حوادث ربوده شدن گروپی 9 معدنچی از مقطع برهنه بیلاچیواتس در نزدیک شهر اوبیلیچ حوالی صبح 22 جون سال 1998 در پارکینگ موسسه رخ داد که اختطاف شدگان در موترهای خود به آنجا آمده بودند. آنها در همان موترها به جهت نامعلوم برده شده بودند، در جمله آنها برادر من میروسلاف نیز شامل بود. آنها را مردم در لباس اردوی آزادیبخش کوسووا و بدون یونیفورم اختطاف نموده بودند. از آن به بعد اختطاف ها پیوسته رخ میداد.

- آیا معدنچیان ناپدیدشده پیدا شدند؟

- ما معلومات داشتیم که بقایای اجساد آنها در معدن خصوصی در نزدیک قریه ژلیوود قرار دارند. البانیایی که ما هویت آو را فاش نمی کنیم، خبر داد که آنها در آنجا دفن شده اند. ما از قطعات بین المللی تحت سرپرستی ناتو (KFOR) مطالبه نمودیم، تا معاینات طب عدلی در این منطقه انجام دهند، اما بعد از دو روز از شاهد ما زنگ تیلفون دریافت کردیم که خبر داد که در همان منطقه کندن کاری میکنند، اما در محل نادرست حفریات میکنند. ما ارگان های بین المللی تحقیق راجع به این مطلع ساختیم، ولی آنها خبر دادند که آنها از سه منبع مختلف معلومات در اختیار دارند. از همینرو ما گمان میکنیم که اگر چیزی یافت شده باشد، پس در آتش از بین برده شده است.

- شما چه فکر میکنید، آیا بخش از ناپدیدشدگان به منظور قطع نمودن اعضای بدن اختطاف شده اند یا نه؟

- البته، ما در همین مورد شک داشتیم. زیرا اکثریت مردم را در اوج جوانی اختطاف میکردند. زمانیکه در سال 1999 بیرنار کوشنیر رئیس اداره عبوری سازمان ملل متحد در کوسووا بود، نسبت به او علیه یکی از بنیانگذاران سازمان «دوکتوران بدون سرحد» سوالات بوجود آمد. زمانیکه ژورنالیستان از او پرسیدند که آیا او راجع به تجارت اعضای بدن انسان میداند، او با قهر پاسخ داد:« شما عقل دارید، کدام تجارت اعضای بدن!».
ما 572 نفر دیگر را از جمله 941 نفر در لست ما را می پالیم. و بقایای 371 نفر با تحلیل DNK با مطابقت 9،99% به خانواده های شان تسلیم نمودیم. صحبت راجع به اجساد کشف شده در تمام کوسووا و میتوخیا مطرح بحث می باشد.
ولی حالا همه کارها متوقف شده اند. در سال 2016 یک معاینه طب عدلی هم صورت نگرفته است.

- آیا حالا در ساختارهای منطقوی و بین المللی در باره مساله اختطاف مردم در کوسووا تحقیقات پیش برده میشوند یا نه؟

- ما همه قوماندانان جبهه و قوماندانان هفت زون اوپراتیفی اردوی آزادیبیخش کوسووا را به اختطاف مردم مظنون میدانیم. ما نام های آنها را داریم. قبلاً در سال 2002 ما معلومات راجع به 574 نفر مفقودشده را به سارنوالی در مورد جنایات جنگی در بیلگرداد سپردیم. آنها خبر دادند که مواد را به محکمه بین المللی در باره یوگوسلاویای سابق در لاهه داده اند. پنج سال قبل محکمه ویژه در باره جنایات در جریان منازعه مسلحانه در کوسووا تاسیس شد که در هالند قرار دارد. ما معلومات داریم که آنها از 12 عضو سابق اردوی آزادیبیخش کوسووا تحقیق نموده اند. با تاسف، یکی از آنها (قوماندان جبهه سلیمان سلیمی — مدیریت مسوول) به لاهه و از آنجا در طیاره جمهوری به رسمیت شناخته نشده پرواز نموده بود و هنگام بازگشت به صفت مشاور راموش هارادینایا صدراعظم کوسووا توظیف شده است.

در حال حاضر از جمله 176 خانواده مفقودالاثرشدگان در کوسووا فقط پنج والدین زنده باقیمانده، بقیه — مادران- یکه، حالا مادرکان های یکه باقیمانده که با یک عالم پرابلم ها اجتماعی-مادی روبرو می باشند. ما اعضای خانواده های مفقودشدگان نام منابع معلومات خود را افشا کرده نمی توانیم، به خاطریکه اقارب ما دقیقاً مرده اند. با خانواده های آنها چه رخ خواهند داد؟

برعلاوه این، سارنوالی اختصاصی مربوط به محکمه بین المللی فهرست حقوق دانان دارد که از منافع ما نمایندگی خواهند کرد و آنها میگویند که ما نمایندگان خود را در جریان قضایی برگزیده نمی توانیم. ما در عین حال اگاه میشویم که رئیس سابق محکمه بین المللی در باره یوگوسلاویای سابق تیودور میرون که حکم محکومیت صربان را صادر میکرد، حالا از منافع البانیان در جریانات قضایی آینده دفاع خواهد کرد. از همینرو ما خود را اتباع سورت دو احساس میکنیم. گویی تمام جهان بر ضد ماست.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала