پیگیری حملات هوایی مرگبار نیروهای امریکایی؛ در یخ نوشتن و در آفتاب ماندن

© AP Photo / Lefteris Pitarakisپیگیری حملات هوایی مرگبار نیروهای امریکایی؛ در یخ نوشتن و در آفتاب ماندن
پیگیری حملات هوایی مرگبار نیروهای امریکایی؛ در یخ نوشتن و در آفتاب ماندن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا تحقیقات در مورد بی دقتی امریکا در حمله هوایی اخیر به جاغوری نتیجه خواهد داد؟

بمباران اخیر سنگر نیروهای خیزش مردمی و نیروهای امنیت ملی در جاغوری حدس و گمان‌هایی را به‌وجود آورده است که این حمله می تواند هدفمند بوده و همچنین در حمایت از طالبان صورت گرفته باشد.

هفتۀ پیش منابع مقامات محلی ولایت غزنی اعلام کردند که در نتیجه بمباران هوایی بر یک پوستۀ نیروهای امنیت ملی و خیزش مردمی در ولسوالی جاغوری 9 سرباز امنیت ملی و نیروهای خیزش مردمی کشته و 4 سرباز دیگر زخمی شده اند.

بی‌دقتی در حملات هوای عامل بزرگ کشتار نظامیان و به‌ویژه غیر نظامیان در افغانستان است. در گزارش اخیر یوناما نیز گفته شد که حملات هوایی عامل بزرگ افزایش تلفات غیر نظامیان در سال گذشته بوده است.

خان علی رادمند، ولسوال جاغوری از ایجاد هیئت جهت بررسی این حادثه المناک خبر داد.

علت این حمله مرگبار چی بوده باشد؟ آیا این حادثه نیازمند تحقیق همه جانبه است؟ اگر تحقیقاتی دراین مورد صورت نگیرد و عامل این رویداد پوشیده بماند این امر سبب بی‌اعتمادی بیشتر مردم به دولت و نیروهای دولتی نخواهد شد؟

اسپوتنیک درهمین رابطه با چمن شاه اعتمادی نماینده غزنی در مجلس صحبت نمود. موصوف در پاسخ به پرسش های اسپوتنیک گفت:

«فردای روز حادثه یک  هیئت بلند رتبه دولتی، جهت بررسی حادثه و همچنین دلجویی از خانواده های قربانیان وعیادت از زخمی های این رویداد  وارد ولسوالی جاغوری شدند. آنها به مسوولین محلی و کمیته تخنیکی که ایجاد شده، وظیفه داده اند تا چگونگی وقوع این فاجعه را بررسی کنند. به گفته آقای اعتمادی، تا جایی که روشن است؛ بحث روی کاردینات غلطی بوده است که از سوی مقامات محلی یا مقر فرماندهی نیرو های هوایی داده شده است».

نماینده مجلس می گوید؛ ممکن است این احتمال درست باشد که این حمله بنابر اشتباه در کاردینات داده شده صورت گرفته است. 

این حادثه خشم مردم جاغوری رابرانگیخته است. 

آقای اعتمادی می گوید:

«گپ واضح است که مردم اکنون خشمگین و متأثر شده اند زیرا چنین اتفاقی از سوی نیرو های مسلح برای مردم قابل قبول نیست. اما بحث اینست که این اتفاق صورت گرفته ؛ شماری از نیرو های خیزش مردم کشته شده و خانواده های آنها داغدار شده اند و شماری نیز زخمی هستند. اکنون مردم در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفته اند اما خواست جدی و تأکید مردم غزنی و خصوصا ولسوالی جاغوری از نیرو های نظامی اینست که احتیاط را مراعات کنند».

آیا کسی در رابطه به این رویداد مجازات خواهد شد؟

آقای اعتمادی می گوید:

«دلیل تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب این است که علت و یا بهتر بگویم علت‌های این رویداد را معلوم کنند وعاملین آن مجازات گردند و توقع مردم نیز همین است، زیرا بارها  در مناطق گوناگون افغانستان چنین رویداد ها تکرار شده و سبب تلفات سنگین به غیر نظامیان و نیرو های مردمی و دولتی شده است».

نماینده غزنی می گوید، مردم امیدوار هست تا هرچه زودتر نتایج تحقیق واضح شود تا علت اصلی این اشتباه استرتژیک هرچه زودتر روشن گردد.

«در خصوص جبران خساره مالی به خانواده های قربانیان و زخمی های این حادثه وعده های صورت گرفته، اما یک اکرامیه مرسوم به خانواده های آنها پرداخته شده و وعده سپرده شده است که سرنخ علت اصلی این قضیه را پیدا کنند».

لازم به ذکر است که بارها در نتیجه حملات هوایی نیروهای دولتی و خارجی محل اصلی هدف قرار نگرفته و به‌جای آن پوسته‌های نیروهای خودی هدف قرار گرفته و یا محل زندگی غیرنظامیان بمب‌باری شده و پس از هر رویداد  گفته شده که این حملات اشتباهی صورت گرفته است.

سربازانی که در رویداد  جاغوری کشته و زخمی شده اند، مربوط امنیت ملی و نیروهای خیزش مردمی بوده اند که پس از حمله گسترده طالبان به این منطقه و شکست آنها، از امنیت مردم در مقابل تهاجم طالبان دفاع می‌کردند و در سنگر بودند.

در برخی مناطق افغانستان شماری از گروه‌های مسلح محلی شکل گرفته که به گروه‌های "خیزش مردمی" موسوم‌اند و گفته می‌شود در برابر شورشیان مسلح می‌جنگند. در حالی‌که دولت افغانستان برخی از فرماندهان این گروه‌ها را به نقض حقوق بشر و اذیت و آزار مردم متهم می‌کنند، شماری اما بر تاثیر آن‌ها در مبارزه با شورشگری تاکید می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала