مذاکرهٔ وزارت معارف و طالبان بر سر پوشش آموزگاران و شاگردان در غزنی

© JAKمذاکرهٔ وزارت معارف و طالبان بر سر پوشش آموزگاران و شاگردان در غزنی
مذاکرهٔ وزارت معارف و طالبان بر سر پوشش آموزگاران و شاگردان در غزنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت معارف افغانستان می‌گوید که برای رفع مشکل پوشش دانش‌آموزان و آموزگاران در غزنی، با گروه طالبان وارد گفتگو شده است.

به گزارش اسپوتنیک، طالبان با آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۸ در دو ولسوالی «جغتو» و «خواجه عمری» ولایت غزنی، به معلمان و شاگردان مکتب دستور داده‌اند تا از پوشش مورد نظر آنان استفاده کنند. بر اساس این دستور طالبان آموزگاران زن باید بدون آرایش به مکتب بیایند، دختران لباس تنگ نپوشند و پسران نیز به جای لباس رسمی، از لباس سنتی پیراهن‌تنبان استفاده کنند.
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان می‌گوید که این وزارت در پی حل این مشکل از راه گفتگو با طالبان است:

«آنان یک سری ملاحظاتی داشتند. ما کوشش می‌کنیم که از طریق بزرگان محل، متنفذین محل و متنفذین قومی این مسأله به طالبان تفهیم شود که هیچ نوع ممانعتی به تعلیم و تربیه ایجاد نکنند و شاگردان و دانش‌آموزان با یونیفورم خود شان به طرف تعلیم و تربیه بیایند».

اما عارف نوری سخنگوی والی غزنی می‌گوید که طالبان در کنار پوشش، در این ولسوالی‌ها نصاب تعلیمی را نیز تغییر داده اند.

آقای نوری تأیید کرد که طالبان به جای مضمون «فرهنگ» درس «تفسیر قرآن» را جایگزین کرده و ساعات زبان انگلیسی و علوم را کاهش و مضامین اسلامی را جایگزین آن ساخته اند.

اما سخنگوی وزارت معارف این مسأله را تکذیب کرد:

«ما این مسأله را رد می‌کنیم. در حال حاضر چنین مساله‌یی وجود ندارد، نصاب ما به هیچ وجه قابل تغییر نیست، ما نصاب خود را تطبیق می‌کنیم، حتا در مناطق تحت کنترول طالبان».

قوانین جدید طالبان برای دانش‌آموزان ولایت غزنی - اسپوتنیک افغانستان
قوانین جدید طالبان برای دانش‌آموزان ولایت غزنی

سخنگوی والی غزنی قوانین طالبان برای تغییر پوشش را چیز تازه‌یی نمی‌داند و مدعی است که لایحهٔ پوشش مورد نظر طالبان حتا در مکاتب تحت کنترول دولت تطبیق میشود:

«آن‌ها فقط خواسته اند خواهران ما با حجاب باشند، معلمان زن آرایش نکنند، تلفون همراه نبرند و اگر سن شان بالا است چادری بپوشند. ما هم همین را میخواهیم و در مکاتب تحت کنترول دولت نیز همین قوانین جاری است».

اما سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که این اطلاعات درست نیست. نوریه نذهت تصریح کرد:

«ما این مسأله را رد می‌کنیم. ما در حال مرفوع ساختن این مشکل استیم ولی ما ناگزیر نیستیم که درخواست آنان را در تمام ولسوالی‌های ولایت غزنی عملی کنیم و دانش آموزان و معلمان با همان پوشش خود شان به مکتب بیایند، اما افغانستان یک کشور سنتی است و در برخی از نقاط افغانستان حتا شاید خود مردم ممانعت ایجاد کنند در برابر یونیفوم و پوشین آن و به فرزندان شان گوشزد کنند که با همان لباس محلی به مکتب بروند».

از زمان ظهور گروه طالبان، این نخستین باری است که آنان به صورت علنی مانع مکتب رفتن دختران نشده اند هرچند با تحمیل قوانین مورد نظر خود شان. وزارت معارف می‌گوید که تغییر دیدگاه طالبان نتیجهٔ تلاش‌های این وزارت است:

نوریه نزهت گفت:

«وزارت معارف در سال گذشته از طریق شوراهای حمایت از مکتب، متنفذین قومی و محلی و تماس‌های غیر مستقیم با طالبان اهمیت علم را از منظر اسلام به آنان تفهیم کرده و هر چند در گذشته نیز مکاتب دخترانه در مناطق طالبان تا سطح متوسطه و ابتدایی باز بود اما حالا این مشکل در آستانهٔ برطرف شدن کامل است».

در حالی که مذاکرات صلح با طالبان توسط امریکا پیش برده می‌شود، این اتفاقات نشان می‌دهد که آن چه در مورد تغییر دیدگاه طالبان گفته می‌شود، کماکان یک سراب است و بس.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала