گسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان و تاثیرات آن بر اوضاع

© AP Photo / Carolyn Kasterگسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان و تاثیرات آن بر اوضاع
گسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان و تاثیرات آن بر اوضاع - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور کارشناسان، گسترش فعالیت‌های استخباراتی در این مقطع در افغانستان کارا و مفید نبوده، بلکه می‌تواند بر روند صلح در کشور تاثیر منفی وارد کند.

اخیراً گزارش شده است که جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) طی یک سفر مخفی به افغانستان آمده و با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان و معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی کشور دیدار کرده است.

شبکه تلویزیونی امریکایی سی‌ان‌ان، به نقل از یک منبع آگاه از جریان از سفر گزارش داده است که در جریان این سفر و دیدار هاسپل با مقامات بلندپایه افغانی، موضوع افزایش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان بحث صورت گرفته است.

نقش سیا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فاش شد - اسپوتنیک افغانستان
نقش "سیا" در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان فاش شد

این در گزارش در حالی نشر شده است که قبل از این دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده امریکا نیز از باقی ماندن نیروهای اطلاعاتی و استخباراتی امریکا در افغانستان سخن زده بود.

آقای ترامپ در یکی از مصاحبه هایش با اشاره به جنگ افغانستان گفت:"ما در آنجا برای ۱۹ سال بودیم، ما خیلی خوب می‌جنگیم. ما بیشتر از هر زمانی شدید می‌جنگیم. فکر می‌کنم… همه خسته‌شده‌اند. ما باید از این جنگ‌های ناتمام بیرون بیاییم و افراد خود را به خانه برگردانیم. حالا، این به آن معنی نیست که ما از طریق‌های اطلاعاتی آنجا را نظارت نمی‌کنیم. ما نظارت خواهیم کرد و خیلی دقیق نظارت خواهیم کرد."

اما کارشناسان به این باور اند که افزایش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان در تضاد با اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان بوده و بر مذاکرات و پروسه صلح افغانستان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گل احمد اعظمی، عضو مجلس سنای افغانستان و کارشناس نظامی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک در رابطه به تاثیر گسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان، با اشاره به اینکه در طول چندین سال بیش از یک صد هزار نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان حضور داشتند، اما نتوانستند جلو جنگ در افغانستان را بگیرند، گفت:

"حالا هم اگر ایالات متحده امریکا واقعاً می‌خواهد که مردم افغانستان را کمک کند، این کمک را هم به قوای مسلح ما و هم به ارگان‌های استخباراتی ما چون ریاست امنیت ملی، و ارگان‌های کشفی که در اردو و پولیس ملی داریم، کمک کند. من فکر می‌کنم این موثرتر است، به‌جای اینکه حضور استخباراتی خود را گسترده بسازند".

 

به گفته این عضو مجلس سنای افغانستان، "میلیون‌ها و میلیاردها دالر در افغانستان به مصرف رسیده است اما جنگ باز هم شعله‌ور شد، ما امیدواریم که در این راستا در سیاست خود، چنانکه در ظاهر اینها (امریکایی‌ها) اعلام کردند که دیگر جنگ نتیجه نمی‌دهد و باید از طریق تفاهم، مذاکره و صلح بحران افغانستان را ختم کنیم، در عمل به مردم افغانستان نشان بدهد و هر کمکی را که می‌کند در تحقق صلح بکند و در راستای تقویت قوای مسلح ما و در تقویت ارگان‌های کشفی و استخباراتی ما کار کند".

این عضو مجلس سنای کشور می‌گوید، خواست مردم افغانستان از جامعه جهانی و اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اینست که برای ختم این جنگ در افغانستان تلاش کنند.

همچنان جنرال واحد طاقت، کارشناس امور نظامی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک، گسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان را پلانی برای وخیم‌ساختن اوضاع در کشور و منطقه خوانده، درمورد سفر رئيس سازمان سیا به افغانستان و بحث گسترش فعالیت‌های استخباراتی در کشور گفت:

"رئيس سیا به افغانستان آمد تا شبکه‌های استخباراتی خود را وسعت ببخشد و همان جاسوسانی که اینها (امریکایی‌ها) به نام مجاهدین داشتند و در آنجا اجنت‌های خود را رشد داده بودند، به قدرت رسانده بودند و از نگاه اقتصادی هم بسیار نیرومند ساخته بودند و به تعقیبش در میان طالبان هم شبکه‌های استخباراتی خود را داشتند و در میان القاعده نیز که در مجموع شبکه استخباراتی سی‌آی‌ای بوده که با هدف خاصی بوجود آمده بود و همچنان MI6(سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا) در ایجاد آنها نقش فعالی داشت و بالاخره داعش نیز پیداوار استخبارات غرب، امریکا و انگلیس است و همچنان تنظیم‌های نامنظم پاکستان را دوباره احیا کند و منظم بسازد، یک تعداد شان را علیه دولت و مردم افغانستان می‌جنگاند و یک تعداد شان را به مصالحه می‌آورد به مذاکرات حاضر می‌کند و بالاخره در دولت جا می‌دهد تا اجنت‌های سابقه و اجنت‌های جدید به هم جوش بخورند (ملحق شوند) و افغانستان به یک مدت طولانی تحت تصرف ایالات متحده امریکا باشد".

آقای طاقت افزود: "لشکری که اینها از افغان‌ها جور کرده اند در داخل دولت و پهلوی دولت افغانستان، این لشکر استخباراتی و لشکر بسیار خطرناک است که در آن نه امریکایی کشته خواهد شد و نه نیروهای ناتو. چنانکه در چهار سال حکومت اشرف غنی تنها ۶۵ نفر خارجی‌ها و ۴۵ هزار نفر افغان‌ها کشته شدند که این ۴۵ هزار نیز نسبت به ارقام دقیق کمتر است زیرا تلفات ما در چهار سال بیش از ۸۰ هزار نفر بوده است. حالا اگر این لشکر افغان‌ها که در دست سیا و یا در دست امریکا است و اینها می‌خواهند که با آمدن رئيس سیا به افغانستان همان لشکر را بررسی کنند و ارزیابی کنند و سیا فعالیت‌های خود را در افغانستان به اندازه‌یی برساند که دیگر حضور نظامی امریکا شرط نباشد و اگر آنها نباشند اینجا لشکر اوپراتیفی و استخباراتی که دارند برای شان به مدت زیادی کار و فعالیت کنند".

به گفته آقای طاقت، وسیع‌ساختن فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان که قابل نگرانی است، همچنان باعث می‌شود تا جهانیان نیز هیچ انتقادی از حضور نظامیان امریکایی در افغانستان نداشته باشند، در حالیکه امریکا در افغانستان حضور استخباراتی خواهند داشت و حضور استخباراتی به مراتب خطرناک‌تر از حضور نظامی خواهد بود.

سفر رئيس سازمان سیا و بحث گسترش فعالیت‌های استخباراتی امریکا در افغانستان در حالی صورت گرفته است که چندی قبل در نتیجه یک حمله تروریستی در نزدیکی پایگاه نظامی امریکایی در بگرام افغانستان سه سرباز امریکایی جان باختند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала