کارشناس اسپانیایی: گشایش گره افغانستان به دست خود افغان‌هاست

© Sputnikکارشناس اسپانیایی: گشایش گره افغانستان به دست خود افغان‌هاست
کارشناس اسپانیایی: گشایش گره افغانستان به دست خود افغان‌هاست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحلیلگر مشهور اسپانیایی حل مشکل افغانستان را به دست خود شهروندان این کشور ممکن دانست

سلینا راوریگس آگاه سیاسی اسپانیایی در گفتگو با حیدرشاه خبرنگار اسپوتنیک در رابطه به وضع فعلی افغانستان توضیحات داده گفت که در کنفرانس بین المللی حل و فصل بحران افغانستان که در مادرید دایر شد، در مورد عوامل مشکلات کنونی افغانستان و دورنمای راه حل آن صحبت گردید.

وی افزود: «حالا بدون در نظرداشت مشکلاتی که مدت ها است افغانستان را پارچه-پارچه و ویران نموده است، وحدت افغانستان برای همه افغان‌ها اولویت دارد».

سلینا راوریگس خاطرنشان کرد این افغان ها هستند که ریشه مشکلات وطن خود را بهتر درک می‌کنند و می توانند بدون مداخله خارجی‌ها دور میز مذاکرات بنشینند و راه حل آنرا پیدا کنند.

«اینرا باید بدانیم، اگر توافق عمومی میان افغانها بوجود نیاید، افغانستان کاملاً نابود میگردد. حالا زمان آن فرا رسیده است که افغانستان را از تخریب نجات دهیم».

وی می گوید که البته کمک های بین‌المللی می تواند تا حدی بحران افغانستان را برطرف کند، اما فقط صلح در سطح یک اجماع عمومی می‌تواند تمام گره‌های  متناقض را حل نماید و به مردم افغانستان امکان آنرا مساعد بسازد تا در مورد آینده کشور خود تصمیم بگیرند. علاوه بر این، تصامیم که اتخاذ می شود، نباید به نفع سازمان های بین المللی و یا ابرقدرت های باشد که بخاطر تاثیر در منطقه رقابت دارند،  بلکه به نفع افغانستان باشد.

«آشکارا است، افغانستان کشور است که همیشه منافع بسیاری از ابرقدرت‌ها در آن‌جا با هم تصادم میکند. اکنون مهم است درک گردد که اهداف واقعی این قدرت‌های خارجی در افغانستان چی است و چرا سعی نمی ورزند تا افغانها به توافق عمومی صلح آمیز برسند».

خانم سلینا راوریگس با یادآوری از مثال کشور چین می‌گوید که علاقه زیادی به افغانستان دارد. به گفته وی، اینرا باید درک کرد که چین به دنبال رهبری جهانی و هژمونی در منطقه است. بنابر این، مهم است که جزئیات منافع واقعی این کشور در افغانستان بررسی شود، تا انگیزه فعالیت چین مانند سایر کشورها تحلیل گردد.

این خانم اسپانیایی افزود، مشکل بعدی که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، قاچاق مواد مخدر از افغانستان است. هر کشت و زرع مواد مخدر مانند بنگ دانه و غیره، باعث نابودی فرهنگ، آگاهی و کرامت انسانی مردم افغانستان می گردد، افغانستان را از حق آزاد محروم می کند، اما کشورهای هم استند که به ادامه چنین وضعیت علاقمند میباشند.

سلینا راوریگس تاکید کرده گفت: «اینرا باید بدانیم، اگر توافق عمومی میان افغانها بوجود نیاید، افغانستان نابود میگردد. زمان آن فرا رسیده است که افغانستان را از تخریب نجات داد».

وی در مورد نقش زنان افغانستان در شرایط فعلی ابراز نظر نموده گفت که وقت آن فرا رسیده تا زنان افغان نیز در مورد آینده فرزندانشان فکر کنند که بی خطر و آزاد باشد. قسمیکه تاریخ افغانستان نشان داده است، زنان نسبت به مردان بهتر توانستند با حضور در میدان، به جنگ خاتمه دهند.

فقط بعد از ختم جنگ، می توان در مورد آینده افغانستان صحبت کرد، بعد از آن، این کشور نه تنها منبع تریاک و تروریسم نخواهد بود، بلکه خواهد توانست، بحران داخلی را برطرف و مانند عربستان سعودی پیشرفت نماید.

وی همه افغانها را خطاب قرار داده گفت: «شما نیازی به اتخاذ دموکراسی یا سیاست دیگر کشورها ندارید، هر کشوری دارای فرهنگ خاص خود و ویژگی ها می باشد. شما افغانها فرهنگ اصیل متمایز و غنی دارید و فقط  با خصوصیات و ویژگی های فرهنگی تان می تواند کشور خود را نجات دهید. مدل سیاسی دیگران را کاپی نکنید، مورد سیاسی خودتان را ایجاد نماید. غیرممکن است که اصلاحات و ایدئولوژی های خارجی را در افغانستان عملی نمود، که مغایر رسوم و عنعنات و تاریخ مردم افغانستان است».

خانم سلینا راوریگس در اخیر به  مردم افغانستان صلح، ثبات و ترقی آرزو نموده گفت هر زمان که در افغانستان امنیت تامین گردد، حتماً از به افغانستان سفر می‌کند و می خواهد با فرهنگ مردم افغانستان از نزدیک آشنا شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала