دیوار مکسیکو یا نظامیان افغانستان؛ اولویت امریکا کدام است؟

© AFP 2023 / FILES DAVID FURSTدیوار مکسیکو یا نظامیان افغانستان؛ اولویت امریکا کدام است؟
دیوار مکسیکو یا نظامیان افغانستان؛ اولویت امریکا کدام است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا اختصاص یافتن هزینۀ نیروهای امنیتی افغانستان به ساخت دیوار مکسیکو از سوی پنتاگون، نشانۀ عدم تعهد امریکا به پیمان امنیتی با افغانستان است؟

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که شش صد و پنجاه ملیون دالر از هزینۀ ساخت دیوار میان امریکا و مکسیکو از پول‌های «صرفه‌جویی شده» از کمک به نیروهای امنیتی افغانستان پرداخت خواهد شد.

عبدالمنان شیوای شرق، کارشناس سیاسی می‌گوید که این اقدام خلاف تعهد ناتو و امریکا در قبال افغانستان است:

«پرداخت هزینۀ اختصاصی نیروهای امنیتی به دیوار مکسیکو، خلاف تعهد و منشور همکاری و حمایت نیروهای اتلانتیک شمال در راس امریکاست. این رویکرد سبب تضعیف و کاهش امکانات نیروهای امنیتی کشور خواهد شد. زیرا هزینۀ سالانه ارتش شش ملیارد دالر است. این امر نوعی عقب‌نشینی، تعهد شکنی و فرار از مسوولیت مبارزه علیه دهشت افگنی است. بی تردید در شرایط کنونی که کابل یک میلیارد و یک صد و هشتاد ملیون دالر قرضدار می باشد چنین کاهشی، سبب فشار و چالش خواهد شد».

در همین حال، جنرال نظیفه ذکی عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که مقامات ناتو و ایالات متحدۀ امریکا در دیدارهایی به آنان اطمینان داده اند که مصرف این پول هیچ تأثیری بر وضعیت نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد گذاشت:

«امریکایی‌ها و مقامات ناتو به ما اطمینان دادند که این پول از مصارف این نیروها صرفه‌جویی شده است و اختصاص آن به ساخت دیوار مکسیکو، هیچ تأثیری بر کار نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد گذاشت. آن‌ها معاش و تجهیزات نیروهای امنیتی را پرداخته و خواهند پرداخت، با آن هم میشد این پول را در تجهیز و تقویت بیشتر این نیروها به مصرف رساند، اما نشد».

آیا پیمان امنیتی با امریکا، به امنیت افغانستان کمک کرده است؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا پیمان امنیتی با امریکا، به امنیت افغانستان کمک کرده است؟

بانو ذکی می‌گوید امکان دارد این «صرفه‌جویی»، همان‌ پول‌هایی باشد که سال‌ها در کمک به نیروهای امنیتی افغانستان اختلاس شده اند:

«سال‌ها ملیون‌ها دالر بدون اینکه به افغانستان بیاید، دزدی و اختلاس میشد. امریکایی‌ها با همکاری شرکای خود در افغانستان، این پول‌ها را حیف و میل میکردند. حالا به نظر میرسد با جدیت رییس جمهور ترامپ این پول‌ها به جای دیگری مصرف می‌شود».

شیوای شرق، امریکا را «نامتعهد ترین کشور» میخواند و میگوید که این کشور در سیاست خارجی‌اش، به هیچ پیمانی پابند نیست:

«امریکاییان در تجربه سیاسی و ماموریت شان در جهان همیشه خلاف تعهدات عمل کرده اند. به تعبیر دیگر امریکا در سیاست خارجی اش، نامتعهد ترین کشور و نیروست. همچنانکه در مدت پنج سال، خلاف موافقنامه امنیتی کابل- واشینگتن عمل کرده اند. کاهش هزینۀ حمایتی، نمونه بارز تعهد شکنی و فروگذاشت امریکا از تعهدات و منشور مبارزه علیه دهشت‌افکنی است».

خانم ذکی نیز می‌گوید که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به طور کامل اجرا نشده است:

«پیمانی را که ما در مجلس تأیید کردیم در مواردی تطبیق شده، اما به طور کامل تطبیق نشده است. سال پیش یک بار بحث بازنگری این قرارداد پیش آمد، اما مسایلی چون انتخابات سبب شد تا این مسأله از یادها برود. باید این پیمان امنیتی را دوباره مطالعه کرد و اگر نیاز باشد در آن بازنگری کرد».

شیوای شرق باور دارد که رویکرد ترامپ در قبال مسایل سیاسی و امنیتی، اقتصادی است:

«اداره ترامپ بیشتر از رویکرد اقتدار گرایی اقتصادی و مساله تجارتی آب می خورد. مبحث صلح و کاهش هزینه جنگ، دلیل عمده اش، نگاه و نظر تجارتی آقای ترامپ است. بنابر این گفت وگو صلح به معنای پایان دادن به نبرد هزینه‌بردار و سنگین امریکاست. این امر ناشی از فشار مصرفی و اقتصادی در امریکاست نه نشان دادن چراغ سبز. طالبان دقیقاً دانسته اند که جنگ برای امریکا هزینه‌بردار است از موضع اقتدار گرایی و بالایی خود پایین نمی‌آیند و دلیل اصلی شکست و عقبگرد امریکا هم، همین هزینۀ سنگین خواهد شد».

پس از آنکه کانگرس امریکا پیشنهاد مکرر دونالد ترامپ برای تصویب هزینه ساخت دیوار با مکسیکو را رد کرد، ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کرد و گفت که پول ساخت این دیوار را با کاهش بودجه شماری از وزارت خانه ها تامین خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала