تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / Noah Seelamتاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان
تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن اند که نیروهای امریکایی برای حفظ امنیت پروژۀ تاپی در افغانستان باقی خواهند ماند.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های مختلف بین‌المللی نوشته اند که این موضوع یکی از مسایل مورد بحث میان ایالات متحده و طالبان در گفتگوهای دوحه است.

جنرال عبدالواحد طاقت، کارشناس سیاسی افغانستان با ذکر اینکه نیروهای امریکایی تا سال ۲۰۵۰ در افغانستان باقی خواهند ماند گفت:

«استراتژی امریکا این بوده بروند تا اروپا و بالاخره آسیای مرکزی تا اروپای شرقی را تصرف کند، اما با بوجود آمدن سازمان همکاریهای شانگهای، امریکایی‌ها نتوانستند به آنطرف بروند و فیصله کردند تا در افغانستان قرارگاه قوی داشته باشند».

وی افزود:

«طالبان، به خصوص گروپ ملا رسول اعلام کرد که نه تنها تاپی و توتاپ بلکه تمام تاسیسات عام‌المنغعه و دولتی را که برای مردم و مملکت فایده آن میرسد، امنیت اش را میگیریم، و ما هم مرکزتحقیقات علمی و استراتژیک افغانستان که من در راس آن قرار دارم، نیز چند طرح برای دولت مبنی بر گرفتن امنیت تاپی و توتاپ ارایه کردیم، و حتی پایه‌های برقی که از ازبکستان به افغانستان میآیند و امنیت تاسیسات دیگر عامالمنفعه را میگیریم».

وی افزود که گروپ ملا رسول نیز در تماس با مرکز تحقیقات علمی و استراتژیک افغانستان وعده سپردند که در صورتی که این مرکز امنیت این پروژه‌ها را بگیرد، با آنها همکار خواهند بود و مشترکاً امنیت را تامین خواهند کرد.

«امنیت این پروژه‌ها با بسیج شدن مردم و کمک کم از جانب دولت، تامین شده میتواند».

وی میگوید، این که امریکایی‌ ها بهانه میکنند و مردم نیز به بهانه‌ های شان میدانند، این بهانه ها بخاطر تاراج معادن افغانستان است و امریکا میخواهد تا سال ۲۰۵۰ در افغانستان باقی بماند تا تمام معادن و منرالهایی را که افغانستان دارد و امریکا ندارد از افغانستان چور و تاراج کند، سپس اعتراف کند که آمدن به افغانستان اشتباه بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала