نقش آلمان در مذاکرات صلح افغانستان

© Photo / ARG / ARGرئیس جمهور غنی با صدر اعظم آلمان
رئیس جمهور غنی با صدر اعظم آلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آلمان نیز مانند سایر کشورها نماینده گان طالبان را به حیث یکی از طرف های درگیر به رسمیت شناخته است. اما اقدام جرمنی به تنهایی پاسخگوی حل مشکلات و تسریع روند صلح افغانستان نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، طی 17 سال اخیر کشور آلمان حدود 14 فیصد از کل کمک ها و حمایت های بخش همکاری های توسعه و ثبات در افغانستان را بر عهده داشته است.
همچنین نیروهای آلمانی — که شامل 1300 سرباز می شود — تقریبا 7.7 فیصد از کل 39 کشور عضو ناتو و همکار در مأموریت تعلیمات، کمک و مشورت Mission Resolute Support- که از سال 2015 زیر نظر ناتو اجرا می شود — را تشکیل می دهند.  

پس از روسیه، این‌بار آلمان در تلاش برگزاری نشست بین‌الافغانی است - اسپوتنیک افغانستان
پس از روسیه، این‌بار آلمان در تلاش برگزاری نشست بین‌الافغانی است

در بخش همکاری های دوجانبه نیز 50 نیروی پولیس آلمان در قالب یک تیم به نام تیم بین المللی مشاوران پولیس GPPT با افغانستان همکاری می کنند.
حدود سه ماه پیش در ماه فبروری 2019، دولت و وزارت امور خارجه آلمان سند راهبردی خود جهت حمایت از پروسه صلح در افغانستان را نشر کردند. پس از نشر ین سند، آلمان رسما پیشنهاد خود جهت برگزاری دوباره کنفرانس صلح افغانستان در کشور را مطرح کرد. در حالی که روسیه و امریکا هر کدام از کانال های جداگانه مذاکراتی را با دولت مرکزی و نماینده گان طالبان در مسکو و دوحه آغاز کرده بودند، آلمان نگاه منتقدانه ای به نحوه این مذاکرات داشت.
آلمانی ها معتقد بودند که طالبان را باید از طریق فشار نظامی پای میز مذاکره کشاند. پس از شکست مذاکرات نماینده گان امریکا که قرار بود اواسط ماه آپریل به میزبانی دوحه قطر انجام شود، آلمان پیشنهاد خود مبنی بر میزبانی کنفرانس صلح در خاک خود را به طور جدی تری دنبال کرد.
به همین منظور طی سه ماه اخیر وزرای امور خارجه آلمان و افغانستان دو بار در کابل و برلین یکدیگر را ملاقات کردند. نماینده خاص آلمان در امور افغانستان و پاکستان مارکوس پوتسل Markus Potzel (وی از سال 2014 تا 2016 به حیث سفیر آلمان در افغانستان مشغول به کار بود و از سال 2017 این سمت را بر عهده گرفته است) نیز اخیرا چند دیدار با مقامات افغان در کابل و دوحه ملاقات داشته و موضوع برگزاری کنفرانس صلح در آلمان را به طور موازی با ابتکارات شرکای غربی خود پیگیری می کند.
یکی از چالش هایی که وزارت امور خارجه، وزارت دفاع ملی و دولت آلمان در سند راهبردی خود جهت حمایت از صلح در افغانستان به آن اشاره کردند، فشارهای سایر طرف ها مانند امریکاست. دونالد ترمپ اعلام کرده بود، این پروسه هر چه سریع تر باید به یک نتیجه و جمع بندی سیاسی دست یابد. که در این صورت احتمالا گزینه هایی مانند خروج نیمی از نیروهای امریکا که حدود چهارده هزار نفر استند، از افغانستان را مطرح خواهد کرد. آلمان در اعتراض به این مسایل در سند راهبردی خود عنوان کرده بود که فشار زمانی می تواند موضع دولت افغانستان و نیروهای مذاکره کننده را تضعیف کند.
آلمان پاکستان را نیز به حیث یکی دیگر از طرف های مهم در موضوع صلح افغانستان در نظر گرفته و مذاکرات با این کشور نیز همزمان با مقامات افغان ادامه دارند. یکی از اهداف کوتاه مدت آلمان علاوه بر برگزاری کنفرانس صلح، حمایت از روند سیاسی در کشور است. هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور در ماه مارچ طی سفر خود به کابل از لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه سپتمبر خبرداده بود.
میانجی گری آلمان با توجه به میزبانی مقر گروه بین المللی تماس The International Contact Group و سابقه همکاری های سازنده و بشردوستانه در خاک افغانستان از سوی مقامات این کشور مورد استقبال خاص قرار گرفته است. آلمان از سال جاری به مدت دو سال به حیث یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت انتخاب شد. مقامات برلین این موقعیت را فرصت خوبی جهت پیگیری و حل مشکلات افغانستان دانستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала