چه کسی افغانستان را «هاروارد تروریست‌ها» ساخت، آقای ترامپ؟

© AFP 2023 / Jim Watsonچه کسی افغانستان را «هاروارد تروریست‌ها» ساخت، آقای ترامپ؟
چه کسی افغانستان را «هاروارد تروریست‌ها» ساخت، آقای ترامپ؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در بارۀ آیندۀ افغانستان پس از خروج امریکا واکنش‌های فراوانی داشته است. حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان، امریکا را حامی اصلی و دلیل رشد تروریزم در افغانستان خواند.

عبدالمنان شیوای شرق در این باره به اسپوتنیک گفت:

 «مبارزه با تروریسم که جز سند استراتژی امنیت ملی سیاست خارجی امریکا می‌باشد. امریکایی‌ها در امر مبارزه با تروریسم صادق نیستند پیشینۀ روابط امریکایی‌ها با نیروهای اتلانتیک شمال و مبارزه شان در کوزوو، در ویتنام، عراق در خاورمیانه و سرانجام در افغانستان، اگر آسیب شناسایی شود نشان می‌دهد که امریکایی‌ها موضوع شان شک‌برانگیز بوده و صادقانه در امر تروریزم‌زدایی در سطح جهان مبارزه نمی‌کنند».

به گفته آقای شرق، 18 سال پسین مبارزه کاذبانه و دروغین امریکایی‌ها در برابر تروریسم نه تنها پدیدۀ تروریست پروری و دهشت افگنی در افغانستان را محار کرده، بلکه ریشه‌های این بحران را در سطح منطقه در کانون های کلانی دیگر از نهاد های استخباراتی نیز کشانده، طالبان و گروه‌های تروریست القاعده، داعش و دیگر شبکه‌ها در سطح منطقه به عنوان یک قدرت مهار ناپذیر تبدیل شده است.

«نگاه کاذبانه استراتژی جنگ علیه تروریسم در افغانستان را نشان می‌دهد. و دلیل این که طالبان در مذاکره در قطر تا امریکایان هنوز سند خروج را امضا نکرده اند و به توافق نرسیده اند همین نگاهی غیر ریالیستیک و غیر واقع گرایانه مدیریت بحران پس از مذاکره صلح در افغانستان است. امریکایی‌ها می‌خواهند هم جنگ هزینه بردار و زمین گیر کننده خود را با طالبان در همکاری با ایران و کشورها و استخبارات منطقه را مهار کنند، و هم حضور استراتژیک داشته باشند این پارادوکس را واقعاً می‌خواهند با این بهانه حل بکنند».

طالبان چون نگاهی رادیکالیستیک، نیازگرایانه و خطیرانه دارند آنها خواهان خروج بدون قید و شرطی تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان استند.

«امریکا به طالبان می‌گویند که نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کنم اما برای نگهداشت موضوعات دیپلماتیک و استخباراتی خود ما بیش از 4 هزار نیرو را در کابل نگه می‌کنم در واقع این منوط به خود امریکایی‌ها می‌شود و بهانه شان که نمی‌خواهند از افغانستان خارج شوند و این پیمان استراتژیک را در منطقه علیه روسیه و ایران تبدیل به هیچ بکنند».

وی اضافه کرد که طالبان چون اختیار شان در دست دستگاه‌های استخبارات منطقه است، از نیت پشت برده امریکایی‌ها باخبر استند به همین منظور روند هفتم گفتگوها در قطر با پیش بینی که در گذشته صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که به نتیجه منتج نخواهد شد مگر این که امریکایی‌ها واقعاً بپذیرند که تمامی دستگاه و نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

از سوی دیگر عدم اعتماد نسبت به حضور استراتژیک امریکا در افغانستان مایه نگران روسیه چین و ایران شده که کشورهای اسیا پاسیفیک نیز نگران این وضعیت استند

امریکا راهبرد واحد موثر و دارای چشم انداز روشن در امر تروریسم‌زدایی و مبارزه ندارند و آن ماموریت محبوب خودشان را که در راس نیروهای اتلانتیک اعلام کرده بودند و آن موریت محبوب خود شان را به ماموریت توطئیه و تئوری منازعه تبدیل کرده که افغانستان این یک کانون مهار ناپذیرترین بحران تروریسم و دهشت پروری در منطقه است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفت، مشکل خارج کردن 9 هزار نظامی امریکایی از افغانستان این است که این کشور لابراتواری برای تروریست‌ها به شمار می‌رود. من می‌توانم حتی نام «هاروارد تروریست‌ها» را روی این کشور بگذارم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала