از هرات تا افریقا؛ افغانستان تجهیزات پزشکی صادر کرد

© Photo / Abdul Quayom Rahimi FBبازگشت نخستین کاروان راه لاجورد به هرات
بازگشت نخستین کاروان راه لاجورد به هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از صادر شدن نخستین محمولۀ وسایل طبی از هرات به افریقا، مسوولان این ولایت امیدوار اند که این تجارت را گسترش بدهند.

به گزارش اسپوتنیک، در نخستین محموله، تخت بیمارستان، تخت عملیات و سه نوع دیگر وسایل طبی، تولید هرات به کشور سومالیا فرستاده شده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«نخستین محموله از تولیدات شهرک صنعتی ولایت هرات را به سومالیای افریقا صادر کردیم. این محموله به سومالیا رسیده که شامل انواع وسایل طبی که در شفاخانه‌ها استفاده می‌شود استند، همه این وسایل و تجهیزات طبی در شهرک صنعتی هرات تولید شده اند».

شهرک صنعتی هرات بر علاوه که نیازمندی بازارهای افغانستان را تامین کرده در حین زمان حالا صادرات را به کشورهای همسایه دارد که قبل از این انواع نوشابه‌ را به کشور ترکمنستان صادر می‌کرد.

اتاق صنایع و معادن ولات هرات می‌گوید که این محموله 30 تُنی از تجهیزات طبی در قالب سه کانتینر اخیراً از این ولایت بارگیری و از مسیر ایران و ترکیه به کشور افریقایی سومالیا صادر شده است.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که ارزش مجموعی این محموله طبی 80 هزار دالر است که یک کانتینر آن به سومالیا رسیده است:

«تقریباً 25 روز پیش سه محموله محصولات طبی که در شهرک صنعتی هرات در کارخانه آسیا فارما تولید می‌شود به سومالیا صادر شده است که ارزش مالی آن 80 هزار دالر می‌باشد و وزن مجموع این محصولات سه تن می‌باشد».

به گفتۀ وی، در روزهای آینده نیز چهار کانتینر دیگر از وسایل تولید شده طبی توسط کارخانه آسیا فورما از شهرک صنعتی هرات بارگیری و به سوی سومالیا انتقال داده خواهد شد.

آقای خادم افزود که چهار تیلری دیگر در حال طی مراحل اسناد صادراتی است که به سوی سومالیا انتقال داده خواهد شد.

به گفته وی، از آغاز بارگیری و خروج از مرز افغانستان، یک ماه طول می‌کشد تا محموله‌های طبی ولایت هرات به کشور سومالیا در افریقا برسد.

وی تصریح کرد:

«ما تنها به بازار افغانستان اکتفا نکرده ایم و شب و روز تلاش می‌کنیم که مارکیت‌ بیرونی کشورهای مختلف دنیا را برای محصولات خود پیدا کنیم. هرات تنها تجهیزات طبی را به خارج صادر نمی‌کند زعفران، سنگ و نخ محصولاتی استند که از هرات به کشورهای اروپایی، چین و ایران صادر می‌شوند».

در همین حال، محمد امین جامی، مدیر عمومی کارخانه‌های صنعتی آسیا فارما می‌گوید که اولین محموله صادراتی شان نزدیک به 25 قلم تجهیزات طبی بود که سومالیا صادر شده است:

«تجهیزات طبی شامل میزهای عملیات، تخت‌های بستر بیماران، تذکره، لباس‌های چپن و وسایل طبی مورد نیاز در اتاق‌های بیماران است. این همه وسایل و تجهیزات طبی در هرات آماده شده بود و بر اساس سفارش مشتری، ارسال کردیم».

اما هزینه ترانسپورت و مسیر طولانی باعث نگرانی شهرک صنعتی ولایت هرات شده است.

آقای جامی گفت:

«مسیر طولانی و هزینه هنگفت ترانسپورت نگران کننده است، این کار باعث شده که احتمالاً ما نتوانیم جنس را به آسانی ارسال کنیم. ما قادر به تولید تجهیزات طبی با کیفیت‌تر استیم و سعی می‌کنیم که صادرات خود را به کشورهای همسایه و جهان بفرسیم. اما در حال حاضر بیشتر روی کشورهای افریقایی تمرکز داریم و سفارش شان را ارسال نماینم تا بتوانیم نیازهای آنها را برآورده نماییم».

در حال حاضر در شهرک صنعتی ولایت هرات حدود ده کارخانه تولید تجهیزات طبی است که در بخش تولید ادویه و محصولات طبی فعالیت دارند.

هم اکنون در شهرک صنعتی ولایت هرات بر علاوه فابریکه تولید تجهیزات طبی آسیا فارما، سه فابریکه تولید ادویه و محصولات بهداشتی فعالیت می‌کنند و قرار است به زودی شش فابریکه دیگر نیز در عرصه نیازمندی‌های طبی به کار آغاز کنند.

شهرک صنعتی هرات یکی از بزرگ ترین شهرک‌های صنعتی افغانستان است که در حال حاضر 300 کارخانه و بیش از هزار نفر مصروف کار استند. این شهرکت در مجموع بخشی قابل ملاحظه از نیازمندی بازار افغانستان را تامین می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала