روسیه از دالر به نفع یوان چین صرفنظر میکند

© AFP 2023 / Fred Dufourروسیه از دالر به نفع یوان چین صرفنظر میکند
روسیه از دالر به نفع یوان چین صرفنظر میکند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرگی ناریشکین کارمند دولتی روسیه اخیراً اعلام داشت که «دالر – این پدیده کهنه شده دوران معاصر است و این نورمال نیست که آن تا به حال اسعار عمده ذخیروی جهانی باقی مانده است».

نشریه Sina (چین) در ادامه می نویسد، قابل یاداوری است که پروسه غیردالری شدن انکشاف تازه کسب کرده است. در تاریخ 14 جولای آژانس خبری اسپوتنیک به نقل از مقاله «اندکس بیگ-ماک» که در مجله «ایکانومیست» نشر شده، خبر داد که روبل روسیه – این اسعار است که بهای آن بسیار کم ارزیابی شده است.

این تیوری بر تعادل قابلیت خرید بنا شده است. مقایسه به اساس نرخ بیگ-ماک به اسعار محلی صورت میگیرد این ضریب در سال 1986 بوجود آمد و همه ساله محاسبه میشود. طوریکه معلوم گردید، نرخ کنونی روبل از ارزش واقعی آن به اندازه 5،64% «بلندتر» است. یک بیگ-ماک در امریکا 74،5 دالر ارزش دارد، ولی در روسیه قیمت آن 130 روبل است. با درنظرداشت اینکه در تاریخ 14 جولای روبل 0,01588 دالر ارزش داشت، پس در روسیه بهای بورگر 2,0638 دالر تشکیل میداد.

اگر ارقام حاصل شده ارزش بیگ-ماک در امریکا را باهم مقایسه کرد، پس معلوم میشود که روبل از ارزش ذاتی خود به اندازه 5،64% بیشتر ارزش دارد. در صورت محاسبه برعکس، ضمن آگاهی در مورد اینکه در تاریخ 14 جولای 1 دالر 62,9902 روبل ارزش داشت، پس به اساس نرخ صادقانه بهای دالر باید با 65،22 روبل می بود.

برعلاوه این، در سال 2018 نرخ روبل را به اندازه 57% و در اوایل سال 2019، به اساس معلومات «اندکس بیگ ماک»، روبل را به اندازه 4،70% پائینتر از نرخ لازم ارزیابی میکردند.

بانک مرکزی روسیه که در صدد جستجوی بدیل اسعار امریکایی می باشد، به نفع افزایش ذخایر طلا و یوان فیصله نموده است.

در اوایل ماه جون سال روان ذخایر طلا را بانک مرکزی تا 2119 تن افزایش داده و پنجمین مقام در جهان احراز نموده است. در عین حال ذخایر اسعاری یوان آن 14 بار افزایش یافته اند. ذخایر دالری در اپریل تا 1،12 میلیارد  دالر کاهش یافت و 7% را تشکیل میداد که بلندترین شاخص طی 7 سال گذشته محسوب میشود. حجم فروشات اوراق بهادار دالری اکنون به 93% رسیده و روسیه قصد دارد قرض دولتی امریکا را کاملاً بفروشد.

روسیه و چین در داد و ستد از پرداخت دالر امتناع می ورزند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه و چین در داد و ستد از پرداخت دالر امتناع می ورزند

باید گفت که روسیه به مثابه نمونه عمل مینماید و سمتگیری جهانی رهایی از دالر را تعیین میکند. علت این توجه بلند کشور به اسعار چین می باشد. ما معلوم نمودیم که چند ماه قبل کمپنی «روس نفت» قسماً شرایط را ایجاد کرده، تا بخش از معاملات فروش نفت خام به چین توسط پول ملی صورت گیرد. روزنامه «ایزویستیا» خبر میدهد که پرداخت ها به روبل و یوان در صورت محاسبات به اساس قراردادهای صورت خواهند گرفت که به دالر عقد شده اند. این به معنی توسعه عرصه استفاده از روبل و یوان بر اساس موافقت نامه های اولیه اسعاری می باشد.

مارک کارنی(Mark Carney)   رئیس بانک انگلستان اعلام داشت که استفاده از یوان در غیاب دالر، بطور مثال، در صورت عقد معاملات فیوچری نفت توضیح میکند که چرا روسیه، ایران، پاکستان و وینزویلا به وسیله نو که بدیل دالر را تشکیل میدهد، رو می آورند.

و واقعاً هم، بسیاری بازارهای انکشاف یافته که اسعار ذخیروی دارند، هرچه بیشتر به یوان تمایل نشان میدهند. بطور مثال، بانک های مرکزی جرمنی، فرانسه، ایتالیا و اروپا راجع به شامل ساختن یوان در ذخایر اسعاری شان اعلام میدارند. بانک های مرکزی جاپان و انگلستان با بانک مردمی چین موافقت نامه اسعاری امضا کرده اند.

به این ترتیب، باوجود آن که مواضع دالر هنوز به حد کافی پایدار اند، ولی همین اکنون آن را بسیاری اسعار دیگر بین المللی از صحنه خارج می سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала