کوهستانات سرپل، مرکز تولید انتحاری‌ها

© Photo / courtesy: Russia’s National Anti-Terrorism Committeeواسکت انتحاری
واسکت انتحاری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولسوالی کوهستانات به مرکز تولید انتحاری‌ها در ولایت سرپل مبدل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان از میان کودکان دراین ولسوالی سربازگیری می‌کنند و آن‌ها را برای انجام حملات انتحاری آموزش می‌دهند.

مقام های محلی ولایت سرپل در شمال افغانستان از افزایش آموزشگاه های طالبان برای کودکان در این ولایت خبر می دهند. آنان می گویند که طالبان این کودکان را افراطی ساخته و آماده ترور و انتحار می سازند.

ولایت سرپل در شمال افغانستان از ولایت‌های ناامن است که گروه طالبان بر اکثر ولسوالی‌های آن کنترول دارند.
در این میان، ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل از دوسال به این سو زیر اداره جنگ‌جویان طالبان است و اکنون تبدیل به یکی از مراکز عمده این گروه تبدیل شده است و نیروهای دولتی تاکنون برای پس‌گرفتن این ولسوالی اقدامی نکرده‌اند.

 باشنده‌گان سرپل با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت طالبان در این ولایت، حکومت را به بی‌توجهی متهم می‌کنند و می‌گویند، ادامه این وضعیت یک فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل در صحبت با اسپوتنیک در این خصوص می‌گوید:

«طوری که به همه روشن است، طالبان در ولایت سرپل به طورگسترده فعالیت دارند. وی می گوید که آنها در ولسوالی‌ها و کوهستانات ما چندین مرکز آموزشی را راه اندازی نموده اند. «در حال حاضر شمار این مراکز به چهارده تا می‌رسد و بیشتر در مرکز و ولسوالی‌های سرپل فعال‌اند».

سخنگوی والی سرپل افزود:

«ما پیش ازاین نیز گزارشاتی در این خصوص دریافت نمودیم که  طالبان بیش ازچندین مرکز آموزشی در ولسوالی های کوهستانات، سوزمه قلعه، سانچارک، صیاد و حومه های مرکز سرپل دارند که در این مراکز بیشتر به کودکان آموزش می دهند. طالبان از اطفال در ولایت سرپل به گونه ابزار استفاده کرده اند و آنها چندین مرکز آموزش انتحاری دارند».

وی با تایید افزایش مدارس دینی در این ولایت می گوید که گسترش مدارس دینی در این ولایت باعث بیشتر شدن جلب جنگجو برای طالبان شده است.

سخنگوی والی سرپل می گوید، مراکزی که در آنها کودکان به افراط گرایی کشانده می شوند در مناطق زیر کنترول طالبان موقعیت دارند و به این دلیل نظارت بر آنها ممکن نیست.

به گفتۀ او خانواده‌هایی که کودکان شان را برای آموزش به این مدارس می فرستند از قبل خبر دارند که وضعیت در این آموزشگاه ها چگونه است و کودکان شان به افراط گرایی سوق داده می شوند.

امانی می گوید:

«مردم براساس گرایش‌های سنتی و باورهای دینی اطفال خود را به مدرسه می فرستند، بی خبر از این که این کودکان در این مدارس به افراط گرایی کشانده می شوند. از سویی هم ملاها در مساجد مردم را تشویق می کنند تا کودکان شان را برای فراگیری مسایل اسلامی به مدارس دینی بفرستند».

سخنگوی والی به گونه مثال می افزاید که چند بار کودکان آموزش دیده در این مراکز می خواستند مقام های محلی این ولایت را هدف قرار بدهند که یکی از این انتحارکنندگان در سال 1395 یک کودک 12 ساله بود که نزد طالبان آموزش های انتحاری را فرا گرفته بود و به منظور هدف قرار دادن مقام های حکومتی سرپل وارد ولایت شده بود، ولی خوشبختانه این کودک قبل از اینکه انتحار کند، خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد».
وی می گوید که علاوه بر این، گزارش های به ما رسیده و مقام های محلی این ولایت می پذیرند که ده ها کودک برای آموزش حملات انتحاری و افراط گرایی به پاکستان نیز قاچاق شده اند و این روند ادامه دارد، اما آمار دقیقی تا کنون از این کودکان در دست ندارند.

سخنگوی والی سرپل تأیید کرد که رهبری این پایگاه‌ها را مشاوران پاکستانی و ازبکستانی به عهده دارند. و نیرو های امنیتی حتا در سال 1395 دو تن از استادان آنها را دستگیر نمودند.   

امانی در پاسخ به این سوال که وقتی از این مساله آگاهی دارند چرا برای جلوگیری از سوء استفاده کودکان اقدام نمی‌کنند، گفت:

«این ولسوالی ماه میزان سال 1394 به دست گروه طالبان سقوط کرده بود و نیروهای دولتی تاکنون برای پس‌گرفتن این ولسوالی اقدامی نکرده‌اند».

او می گوید:

«کوردینات  این مراکز طالبان را به نیروهای هوایی داده ایم و در مناطقی که این مراکز وجود دارد به نیرو های کمکی بیشتر از  حکومت مرکزی نیاز دارد و ما از نیرو های حکومتی می خواهیم که هرچه زودتر این مراکز راهدف قرار بدهند و امیدواریم که دراین مورد توجه صورت گیرد».

به گفته ذبیح‌الله امانی، کوهستانات برای گروه طالبان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و این گروه با استفاده از این ولسوالی بارها بر ولسوالی‌ها و ولایات هم‌جوار آن حمله کرده است. بامیان، غور و فاریاب از ولایاتی‌اند که با ولسوالی کوهستانات مرز مشترک دارند. آقای امانی می‌گوید که تا زمانی که کوهستانات از وجود طالبان پاک‌سازی نشود، در این ولسوالی‌ها نیز امنیت برقرار نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала