ترامپ امیدوار است که عقد صلح در افغانستان به او در انتخاب مجددش کمک خواهد کرد

© Photoترامپ امیدوار است که عقد صلح در افغانستان به او در انتخاب مجددش کمک خواهد کرد
ترامپ امیدوار است که عقد صلح در افغانستان به او در انتخاب مجددش کمک خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه SUNDAY TIMES (انگلستان) می نویسد، نمایندگان امریکا و طالبان به امضا نمودن موافقت نامه صلح نزدیک شده اند. ختم جنگ نامحبوب در افغانستان برای دونالد ترامپ که میخواهد برای دوره دوم ریاست جمهوری در سال آینده مبارزه نماید "به جایزه بزرگ" مبدل خواهد گشت.

نشریه می افزاید، در عین حال بسیاری ها در خودی افغانستان معتقدند که معامله که واشنگتن پیش می برد، نه تنها موفقیت در قبال نخواهد داشت، بلکه به تشدید نو منازعه منجر خواهد شد.

نشریه SUNDAY TIMES می نویسد، امریکا و طالبان در هفته آینده موافقت نامه مهم را امضا خواهند کرد که به ختم جنگ طولانی که امریکا در آن شرکت دارد، منجر خواهد شد. این موافقت نامه – " جایزه مهم" برای دونالد ترامپ می باشد که جهت انتخاب مجدد برای دوره دوم تلاش می ورزد.

پایان دور هشتم مذاکرات امریکا و طالبان   - اسپوتنیک افغانستان
پایان دور هشتم مذاکرات امریکا و طالبان

در عین حال منازعه در افغانستان هرچه بیشتر تشدید میگردد. تعداد کمی در کشور بر این باور دارند که معامله با طالبان واقعاً هم صلح به بار خواهد آورد. برعلاوه این، برخی جنرالان امریکایی از تکرار اشتباه هراس دارند که واشنگتن در عراق مرتکب شد.

حمدالله محب مشاور رئیس جمهور افغانستان در مورد مسایل امنیتی ملی عقیده دارد:" نامیدن این چیزی ساختگی موافقت نامه صلح – به معنی اهانت به کلمه صلح است".

حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
حمدالله محب: تا چهار ماه آینده کمر طالبان را خواهیم شکست

باوجود این همه زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا و ملا عبدالغنی برادر مذاکراه کننده اصلی طالبان قبلاً بطور خصوصی به طرفداران خود خبر دادند که موافقت نامه را عقد نموده اند. به اساس شرایط آن، 14 هزار سرباز امریکایی افغانستان را بعد از 15 ماه ترک خواهند کرد که بطور تصادفی با انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده امریکا مطابقت میکند.

برعلاوه امریکایان از کشور 8 هزار سرباز کشورهای دیگر ناتو، بشمول یک هزار سرباز انگلیس، نیز خارج خواهند شد. طالبان در مقابل به امتناع از تروریزم و همکاری در مبارزه با آن و همچنان حمله نکردن بر نیروهای خارجی موافقه نموده، اگرچه رسماً از آتش بس امتناع می ورزند.

اخیراً مذاکره کنندگان در پایتخت قطر باهم ملاقات نمودند، تا جزئیات در باره چند مساله را تدقیق کنند. آنها در قبال مسایل دیگر آزادسازی اسرا که نزد طالبان اسیر اند و وسایل ضدتروریستی که امریکا نگهداری میکند، "تا به افراطیون اجازه استفاده از افغانستان برای انجام دادن حملات نو، مانند حملات 11 سپتمبر سال 2001" ندهند.

نشریه SUNDAY TIMES توضیح میکند، نمایندگان هردو طرف اعلام میدارند که موافقت نامه در روز پنجشنبه آینده امضا خواهد شد. بعد از این طالبان با حکومت افغانستان مذاکرات راجع به تقسیم نفوذ آغاز خواهند کرد.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد انگلیس از مذاکرات بی نتیجه امریکا و طالبان

به گفته نشریه، از یک نقطه نظر این دستاورد حیرت انگیز است. زمانیکه خلیلزاد مذاکرات آغاز میکرد، تا آنچه را خاتمه بخشد که دونالد ترامپ باحقارت "جنگ بی انتها" می نامید، کمتر کسی موفقیت محسوس انتظار داشت. به ویژه با درنظرداشت آن که در آن لحظه طالبان تقریباً نیم از خاک کشور را کنترول میکردند.

ولی خلیلزاد توانست به رهبری سیاسی طالبان راه یابد که مدتها قبل آمادگی شان را برای مذاکرات اعلام میداشتند. قسماً خواست این گروه جهت حاضرشدن به تماس توسط فشار از جانب حامی آنها پاکستان توضیح میشد.

زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: امریکا در تلاش رسیدن به یک توافقنامه "با عزت و دایمی" در افغانستان است

به عقیده نشریه، ترامپ، بدون تردید، این موافقت نامه صلح را به مثابه دستاورد بزرگ معرفی خواهد کرد که به جنگ نامحبوب خاتمه می بخشد. عملیات در افغانستان به کشته شدن 3500 سرباز و صدمات جسمی و روحی ده ها هزار نظامی منجر گردیده و به بهای یک تریلیون دالر تمام شده است. اما تا به حال این موافقت نامه حکومت افغانستان را در حاشیه می ماند.

یک کارمند بلندپایه افغان به نشریه گفت:" جامعه بین المللی در اینجا 18 سال قرار دارد و ما نمیتوانیم امید داشته باشیم که آنها برای ابد باقی می مانند. طالبان را نمی توان شکست داد، از همینرو این کار ضروری است. اما امریکا امریکا به حکومت افغانستان خیانت کرد و هیچکس خشمگین نمی شود".

یک مساله دیگر نیز روشن نیست و آن اینکه آیا خود اعضای طالبان این موافقت نامه را می پذیرند یا نه؟

طبق معلومات سازمان ملل متحد، ماه جولای گذشته به خونین ترین ماه در ظرف دو سال اخیر در منازعه افغانستان مبدل گشته است. در این مدت همه روزه بیش از 50 نفر ملکی کشته میشدند. در این باره اینو تی وی خبر داده است.

در مصاحبه با نشریه SUNDAY TIMES یک منبع حکومتی افغانستان گفت:" طالبان – این ماشین جنگی است. آنها در سال یک میلیارد دالر از مدرک فروش مواد مخدر و همچنان پول از استخبارات نظامی پاکستان دریافت میکنند. آیا شما واقعاً هم فکر میکنید که آنها از این همه دست بردار خواهند شد؟"

دیپلومات افغان که جلو اشک خود را گرفته نمی توانست، به نشریه گفت:"صلح وجود نخواهد داشت. در کشور یک میلیون نفر مسلح وجود دارند. نوع جدید جنگ وجود خواهد داشت و آن بسیار بی رحم خواهد بود".

ستانکزی: حکومت کنونی افغانستان دست‌نشانده است - اسپوتنیک افغانستان
استانکزی: حکومت کنونی افغانستان دست‌نشانده است

نشریه SUNDAY TIMES به این نقطه توجه مبذول میدارد که حتی اگر طالبان از مبارزه دست بردارند، در کشور حد اقل بیست گروه دیگر تروریستی باقی می ماند. در جمله آنها «دولت اسلامی» شامل است که در افغانستان بعد از شکست در سوریه و عراق متمرکز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала