12:58 19 اگست 2019
حنیف اتمر

ادعای شصت ملیون دالری؛ آیا اتمر کاندیدای مسکو بوده است؟

© Photo/ HA
تحلیل و مقالات
دریافت لینک کوتاه
0 31

در حالی‌که ادامۀ کار ستاد انتخاباتی محمد حنیف اتمر در هاله‌یی از ابهام است، یک روزنامۀ روسی، از حمایت روسیه از نامزدی آقای اتمر گزارش داده و حتا از کمک‌شصت ملیون دالری روسیه به این تیم انتخاباتی خبر داده بود.

روزنامۀ «نیزویسیمایا گازتا» در مقاله‌یی با عنوان «روسیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را می‌بازد» که در اول اگست امسال نشر شده، مدعی شده است که روسیه از نامزدی حنیف اتمر در انتخابات حمایت می‌کرده است.

در بخشی از نوشتۀ این روزنامه به نقل از «منابع اطلاعاتی در کابل» آمده است:

«در کابل می‌دانند که کابلوف و کرزی رهبری روسیه را به ضرورت پیروزی اتمر قانع ساخته اند، هرچند در ماه فبروری چانس پیروزی او زیاد معلوم نی‌شد».

روزنامه به نقل از همان «منبع اطلاعاتی» اما با تأکید بر «بر اساس شایعات» نوشته است:

«برای اتمر همچنان مبلغ تمویلی به مقدار 60 ملیون دالر اختصاص یافته است اما مشخص نیست که چه مقدار از این پول به واسطه‌ها به عنوان کمیشن رسیده است».

این نوشته برای بار نخست توسط هفته‌نامۀ «جادۀ ابریشم» در افغانستان منتشر شده است.

قادر شاه، سخنگوی محمد حنیف اتمر در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، می‌گوید این گزارش را غیر مسلکی و غیر مستند می‌خواند و آن را رد می‌کند:

«این گزارش به هیچ عنوان یک گزارش مستند، مسلکی و ژورنالیستیک نیست. دیدگاه شخصی یک نویسنده است و نباید به همۀ دیدگاه‌ها جداگانه جواب بدهیم. وقت انتخابات و کمپاین‌‌ها است و هر کسی به نفع خود و به خاطر اهداف کمپاینی و سیاسی خود استفاده میکنند و بعضی‌های شان اصلاً رعایت نمی‌کنند که چه می‌نویسند. ما به طور کامل و با جدیت این موضوع را رد می‌کنیم. هیچ بنیاد ندارد. وقتی یک نویسنده میخواهد چنین موضوعی را به اطلاع مردم برساند، حداقل باید یک سند ارایه می‌کرد، این‌ها هیچ سندی نداده و دیدگاه خود را نوشته اند».

به گفتۀ آقای قادرشاه، بخش حقوقی دفتر محمد حنیف اتمر، در تلاش پیگیری رسمی این قضیه است تا از طریق مجاری رسمی خواستار توضیحات از این روزنامۀ روسی شود.

بر اساس مادۀ شانزدهم در فصل پنجم قانون انتخابات افغانستان، دریافت هر نوع وجه و امکانات برای مبارزات انتخاباتی از کشورهای خارجی برای نامزدان ممنوع شده است.

اندری سیرنکو، نویسندۀ این مقاله در روزنامۀ «نیزویسیمایا گازتا» به اسپوتنیک گفت که او به اعتبار منابع خود در کابل، این مقاله را نوشته است:

«منابع از کابل برایم گزارش دادند. من به این منابع اعتماد دارم. آن‌ها تاکنون مرا فریب نداده اند. دلایل برای این فرضیه وجود دارد که گویا همین گونه است، زیرا این منابع هنوز به من دروغ نگفته اند. این منابع که شناخت شان از اوضاع در کابل، بد نیست، در ستادهای نامزدان اصلی حضور دارند».

متن مقالۀ آقای سیرنکو با عنوان «روسیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را می‌بازد» در 1 اگست 2019 دارای 1019 کلمه است. در این مقاله چند بحث و ادعای مختلف مطرح شده و یازده بار در مورد مسایل مختلف از «منابع در کابل» نقل شده است. در بسیاری از موارد حتا دیدگاه کارشناسان در مورد بسیار طبیعی نیز به صورت غیر علنی و بدون ذکر نام آن‌ها صورت گرفته و به طور کل در این نوشته، هیچ نامی حتا از یک کارشناس یا منبع در درون افغانستان دیده نمی‌شود و تمام اطللاعات بر اساس منابع پنهان نشر شده است.

در همین حال وزارت خارجۀ روسیه، این موضوع را به شدت رد می‌کند. در پیامی که این وزارت به اسپوتنیک است، آمده است:

«با مسوولیت کامل اعلام می‌کنیم که روسیه از هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حمایت نکرده و نخواهد کرد. ما انتخابات را مسألۀ داخلی مردم افغانستان می‌دانیم. ما اوضاع در این کشور را رصد کرده و امیدواریم که پروسه‌های سیاسی در این کشور به تحقق یک صلح پایدار و توافق ملی بیانجامد».

سخنگوی آقای اتمر ادعای این روزنامه را از لحاظ منطقی نیز غیر قابل باور میداند:

«اگر یک کشور به یک فرد کمک کند، پس چنین کمک‌هایی را فاش و افشا نمی‌کند، این خود نشان می‌دهد که این گزارش بی‌بنیاد است».

در بخش دیگری از نامۀ وزارت خارجۀ روسیه به اسپوتنیک، آمده است:

«قابل توجه است که نویسندگان و نشریه‌های ناشر چنین اطلاعات، به خود زحمت ارایۀ شواهدی که حقیقت شان را ثابت کند را نمی‌دهند و بر شایعات و حدس و گمان‌ها، تکیه می‌کنند، در حالی که در مورد آن علنی می‌نویسند. موضع چنین نویسندگان و حرکات شان موجب تعجب است، در حالی که نمیدانند چقدر حرف شان از واقعیت به دور است».

وزارت خارجۀ فدراسیون روسیه این نوشته‌ها را «تلاش برای ایجاد نزاع میان گروه‌های مشخص سیاسی افغانستان و روسیه» می‌داند.

سخنگوی محمد حنیف اتمر اما از طرف خاصی به عنوان کسانی که این این نوشته‌ها سود می‌برند، یاد نمی‌کند:

«ما بسیار رابطۀ خوب با فدراتیف روسیه داریم و روسیه متحد و دوست افغانستان و ما به روابط دو کشور در شکل دولت-دولت احترام قایل استیم و علاقه داریم از این روابط برای نزدیکی مردم هر دو کشور استفاده کنیم. ما فعلاً گفته نمی‌توانیم [در پشت این قضیه] کدام حلقات هست، اما اشخاص بسیار معدود استند و حلقاتی که برای شان حلقات خبیثه گفته می‌توانیم و به زودی به مردم برملا خواهد شد. شما پس‌منظر این نویسنده را پیدا بکنید به یک جایی خواهید رسید».

اندری سیرنکو در 9 اگست 2019 یک بار دیگر مقاله‌یی با عنوان «نامزد روسیه در انتخابات افغانستان از مسیر خارج می‌شود» به بررسی اختلافات در درون تیم انتخاباتی حنیف اتمر پرداخته است. در این مقاله نیز وی از پنج منبع ناشناس اطلاعاتی را نشر کرده است اما در تمام 796 کلمه‌یی که استفاده کرده است از هیچ منبع آشکار، کارشناس یا فردی که هویتش مشخص باشد نقل قول نکرده است.

روسیه پیش از این از سوی ایالات متحدۀ امریکا به حمایت تسلیحاتی از طالبان متهم شده بود، هرچند شواهدی برای آن ارایه نشد و روسیه بارها این ادعا را بی‌بنیاد خواند. اما پس از آغاز مذاکرات دو کشور در سطح نمایندگان ویژه، این اتهامات متوقت شدند.

قوانین اظهار نظر بحث
نظر از طریق فیسبوکنظر از طریق اسپوتنیک
  • نظر