امریکا می‌خواهد گناهش در افغانستان را با دیگران تقسیم کند

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaБоевики ИГ (террористическая организация, запрещена в РФ) и движения "Талибан" в полицейском отделении в Афганистане
Боевики ИГ (террористическая организация, запрещена в РФ) и движения Талибан в полицейском отделении в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمریکایی‌ها می‌خواهند معضله طالب و تروریزم را نه یک مشکل آمریکایی یا مشکل افغانی بلکه مشکل جهانی بسازند و گناه ناکامی‌های شان را در افغانستان با دیگران تقسیم کنند.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا معتقد است که پس از خروج امریکا، کشور‌های همسایه افغانستان باید مبازره علیه داعش در این کشور را بر عهده گیرند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه‌های خبری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده ابراز داشت که کشور‌های نزدیک به افغانستان باید جنگ علیه داعش را تسریع کنند، زیرا نظامیان امریکایی سرانجام در یک مقطع زمانی مشخص این کشور را ترک خواهند کرد.

وی گفته است، کشور های که با تهدید داعش از افغانستان مواجه اند، بالاخره باید  جنگ علیه این گروه را آغاز نمایند. رئیس جمهور ایالات متحده از جمله این کشور‌ها از روسیه، ایران، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و هند را نام برده است.

به گفته رئیس جمهور امریکا، کشورش 100 در صد  به اصطلاح خلافتی را که از سوی داعش اعلام شده بود نابود نموده و این بدان معنا است که ایالات متحده مسئولیت اصلی خود در افغانستان را به پایان رسانیده و قصد ندارد که 18 سال دیگر در این کشور باقی بماند.
ترامپ گفته است که اکنون کشورهای دیگر به غیر از امریکا، یعنی کشور‌های همسایه افغانستان و همچنین کشورهایی که تجربه موفق در جنگ با داعش را دارند، باید این روند را تسریع کنند.

آندری سوشنتسوف ، مدیر برنامه کلوب والدای و مدیر انستیتوت مطالعات  روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی روابط بین المللی مسکو، معتقد است که سرکوب گروه طالبان در کشوری با "چنین جغرافیا و چنین تراکم جمعیت" بدون اشغال کامل کشور غیرممکن است و این امر به منابع مالی بزرگ دارد و تخصیص بودجه به مراتب بیشتر از آنچه امریکا  در افغانستان اختصاص داده بود نیاز دارد".
این کارشناس معتقد است كه حدود 10 سال است كه وظیفه امریكا ایجاد شرایطی درافغانستان است كه خروج آسان نظامیان‌اش از این کشوررا طوری فراهم کند که شکست خورده به نظر نرسد. او می‌گوید:

"با توجه به این واقعیت که اکنون این موضوع فعال‌تر شده است، ظاهراً مذاکرات ایالات متحده با طالبان به نقطه‌ای سازنده‌ رسیده و امریکا معتقد شده که خروج سربازان آنها باعث سقوط فاجعه آمیز ساختار قدرتی که در افغانستان با کمک ایالات متحده ایجاد شده است نخواهد شد."

به گفته وی، ایالات متحده می‌تواند با حفظ حداقل سربازان خود در افغانستان  و همچنان تأمین مالی آژانس‌های امنیتی و تخصیص بودجه برای این کشو، حضور مداوم در افغانستان داشته باشد، اما به گفته این کارشناس، در مرحله حاضر همه این اقدامات فاقد اهمیت استراتژیک است که امریکا آماده شده است این خطر را بپذیرد که خروج سربازان وی از افغانستان حتا منجر به فروپاشی امنیت در کشور و منطقه شود.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک درمورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده امریکا گفت:

"ترامپ درمورد سیاست و استراتژی افغانستان و جهان یک استراتژی کارآمد ندارد، آدمی است که یک روز یک گپ و فردا گپ دیگری میزند. یعنی گپ‌ها و فیصله‌های شخص ترامپ تاثیرگذار نیست".

سعیدی با اشاره به اینکه ترامپ در سیاست امریکا یک فرد عادی و نا‌عاقبت‌اندیش است، گفت:

"استراتژی‌های کسانی که در پشت صحنه در امریکا هستند،‌ بعد از این می‌خواهند معضله طالب و تروریزم را نه یک مشکل امریکایی یا مشکل افغانی بلکه می‌خواهند این را مشکل جهانی بسازند و بگویند که ما این را قبلاً مطرح کرده بودیم، این مشکل یک معضله جهانی است، نه ماموریت ما. یعنی نه تنها ما در این ماموریت ناکام شدیم، بلکه جهان ناکام شد".

وی افزود:

"بعد از مصالحه با طالبان، سناریوی دیگر روی کار می‌آید که سناریوی داعش است. امریکا تنها القاعده را می‌گوید و داعش و لشکر طیبه و جیش محمد و ده‌ها گروه تروریستی دیگر را بحث نمی‌کند. لذا امریکا می‌داند که بعد از قرارداد با طالبان، اگر چهار نفر طالبی می‌آید، جنگ در منطقه شدید می‌شود ، بعداً‌ ما می‌گوییم که ما به دنیا گفته بودیم که این یک معضله جهانی است و شما همکاری کنید".

این کارشناس با ذکر اینکه امریکا می‌خواهد باری را که پس از ۱۸ سال جنگ در امریکا به مقصد نرسانیده است، گفت:

"امریکا می‌خواهد گناهش را با دیگران تقسیم کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала