اصطحکاک های اخیر چگونه بر شرکت هند در تمرینات نظامی «سنتر-2019» تائثیر خواهد کرد؟

© Sputnik / Vitaliy Ankovاصطحکاک های اخیر چگونه بر شرکت هند در تمرینات نظامی «سنتر-2019» تائثیر خواهد کرد؟
اصطحکاک های اخیر چگونه بر شرکت هند در تمرینات نظامی «سنتر-2019» تائثیر خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت متوقعه دهلی نو در تمرینات آینده «سنتر-2019» در روسیه در زمینه تشنج با برخی شرکت کنندگان دیگر به تحرک نسبتاً دلچسپ منجر خواهد شد.

راجسواری پیلای راجاگوپالان (Rajeswari Pillai Rajagopalan) در مقاله منتشره در نشریه The Diplomat (امریکا) می نویسد، روسیه برای برگزاری تمرینات «سنتر-2019» که در اواسط سپتمبر صورت خواهند گرفت، آمادگی میگیرد. معمولاً در این تمرینات فقط نیروهای مسلح روسیه شرکت می ورزند، ولی در سال 2018 روسیه چین را جهت پیوستن به آنها دعوت نمود که به ثبوت توسعه مقیاس آنها مبدل گشت. در نهایت امر، تمرینات سال 2018 به وسیعترین تمرینات در تاریخ مبدل گشتند که در آنها 300 هزار نظامی بکار گرفته شده بودند.

جالب اینست که امسال روسیه هند را به شرکت در تمرینات نظامی دعوت کرده است. هند دعوت نامه را پذیرفته و طوریکه انتظار می رود در آن شرکت خواهد کرد. ولی اصطکاک اخیر بین هند و برخی شرکت کنندگان دیگر [تمرینات] باعث تحرک جالب در این تمرینات خواهد شد.

بر علاوه هند، روسیه چندین کشور از آسیای مرکزی - قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین چین را به این تمرینات دعوت کرده است. ولی، طوریکه روزنامه The Moscow Times خبر داده، پرسونل نظامی پاکستان نیز در این تمرینات شرکت خواهد کرد. در عین حال، یکی از روزنامه های هندی نوشته که پاکستان در تمرینات Center-2019 شرکت نخواهد کرد. در گزارش یک روزنامه چینی نیز پاکستان یاداوری نشده است. بنابراین، هنوز مشخص نیست که پاکستان دعوت نامه را دریافت کرده یا خیر و آیا در این تمرینات شرکت خواهد کرد یا خیر.

طوریکه وزارت دفاع روسیه خبر داده، در تمرینات Center-2019 که در ماه سپتمبر برگزار خواهند شد، در حدود 128 هزار نظامی، بیش از 20 هزار واحد تخنیک، 600 دستگاه پروازی و تا 15 کشتی شرکت خواهند کرد. طبق برخی گزارش ها، دهلی نو قصد دارد 140 سرباز خود را به این تمرینات اعزام کند.

اشتراک ارتش روسیه در تمرینات اندرا – 2018 - اسپوتنیک افغانستان
اشتراک ارتش روسیه در تمرینات اندرا – 2018

این تمرینات در دو مرحله - دفاعی و تهاجمی انجام می شود. در مرحله اول، رهبری نظامی موضوعات مربوط به سوق و اداره نیروها در جریان مبارزه با تروریزم، دفع حملات هوایی و انجام اقدامات کشف و جستجو و فعالیت های دفاعی تمرین خواهد کرد. مرحله دوم به سوق و اداره واحدها هنگام ضربه گسترده آتشی و همچنین هنگام تهاجم بر دشمن شرطی اختصاص خواهد یافت. طوریکه وزارت دفاع روسیه خبر میدهد، فعالیت های اساسی این رزمایش در هشت پولیگون انجام خواهد شد که از این جمله پولیگون های نیروهای عمومی «توتسکی»، «دونگوز»، «آداناک»، «چربارکولسک» ، «یورگینسک»، «آلیسک» و همچنین پولیگون های نیروهای دفاع هوایی «آشولوک» و «صفاکولوو» را میتوان یاداوری کرد.

این واقعیت که هند دعوت روسیه را پذیرفته، قابل تعجب نیست: دهلی نو به دنبال این است که نشان دهد که حفظ شبکه گسترده ای روابط همچنان در اولویت سیاست خارجی هند قرار دارد. روسیه برای او یک شریک استراتژیک دیرینه است که هند با آن همچنان روابط محکم در عرصه نظامی حفظ نموده است. نیروهای مسلح هند هنوز به شدت به سلاح های روسی وابسته هستند و مسکو علاقه مند است که تجهیزات نظامی خود را به هند، مانند، تحت البحری های هسته ای کلاس «اکولا» به اجاره دهد.

پیلوت های هندی و روسی - اسپوتنیک افغانستان
تمرینات مشترک هند-روسیه «اندرا-2017» در ولادیوستوک

علاوه بر این، هند اخیراً با وجود اعتراضات شدید امریکا در مورد خرید مجتمع راکتی S-400 تصمیم گرفته که میتواند معامله خرید طیارات شکاری F-35 امریکا را به مخاطره اندازد.

مولف می افزاید، اگر پاکستان نیز دعوت نامه شرکت در این تمرینات نظامی دریافت کند، این به مشکل دیگری مبدل خواهد گشت، زیرا پاکستان به طور جدی به تصمیم دهلی نو مبنی بر لغو ماده 370 قانون اساسی اعتراض کرده و این اسلام آباد بود که این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل محول ساخت. اگر روسیه از پاکستان برای شرکت در این تمرینات نظامی دعوت کند، هند احتمالاً این را به عنوان ثبوت دیگری در مورد نزدیکی مسکو با اسلام آباد تلقی خواهد کرد.

پاکستان هند را به نقض آتش‌بس در کشمیر متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان هند را به نقض آتش‌بس در کشمیر متهم کرد

احتمال اینکه هند چند اقدام جدی اتخاذ خواهد کرد – به گونه مثال - امتناع از شرکت در تمرینات - بسیار ناچیز است. اما اگر نظامیان پاکستان جهت شرکت در تمرینات به روسیه بیایند، ناراحتی هند، به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала